به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۲۷، ۱۴۰۳

حرکت‌های جنجالى پزشکیان در مجلس: از شعرخوانى تا ترک جلسه

 

جلسه بررسی برنامه دولت و ترکیب کابینه مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهورى جديد ایران، بعدازظهر شنبه ۲۷ مرداد، درحالی برگزار شد که او ساعتی پس از آغاز این جلسه، مجلس را ترک کرد. او در ابتدای جلسه صبح به جای ۲ ساعت و نیم، حدود ۵۴ دقیقه سخنرانی کرد و گفت بلد نیست طولانی حرف بزند و اگر از روی کاغذ هم بخواند «بیشتر خراب می‌کند».

درجلسه بعدازظهر، پزشکیان پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف برنامه دولت، بار دیگر پشت تریبون رفت و گفت که نمی‌خواهد آمار و ارقام اعلام کند ولی مشکلات بسیار است.

او در ابتدای سخنان خود به شعرخوانی پرداخت و در پاسخ به انتقادات نمایندگان این شعر را خواند: «هرکس به طریقی دل ما می‌شکند بیگانه جدا، دوست جدا می‌شکند.» این بیت، بخشی از شعر ناهید یوسفی، شاعر نزدیک به حکومت بیش از خیزش «زن، زندگی، آزادی» بود که اخیرا درکنار صدها فعال فرهنگی و اجتماعی دیگر نامه‌ای در مخالفت با صدور احکام اعدام زنان مخالف حکومت را امضا کرده است.

پزشکیان سپس در پاسخ به سخنان محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان که از او برای عدم مشارکت سنی‌ها در کابینه انتقاد کرده بود گفت: «به هر حرفی که زده‌ام پایبندم و من به مردم و به شما قول می‌دهم امکان ندارد حرفی بزنم و خلاف آن عمل کنم»

او همچنین گفت:«من همیشه از بی‌عدالتی‌ها در هرحالتی انتقاد و از حق مردم و مذاهب و قومیت‌ها دفاع کردم.»

سخنان نماینده بوکان که خبرگزاری‌های داخلی، با وجود پخش زنده جلسه امروز مجلس، فقط بخشی از آن را منتشر کردند با واکنش‌های بسیاری در رسانه‌های اجتماعی روبرو شد.

پس از آن، نمایندگان موافق با برنامه دولت و کابینه به سخنرانی پرداختند و از جمله علیرضا سلیمی، نماینده تهران با ابراز حمایت از پزشکیان گفت: «عده‌ای که به دنبال پست، مقام و وزارت بوده‌اند، ستاد موازی تشکیل داده‌اند تا مانع از موفقیت کابینه شوند.»

غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران و باشت نیز با یادآوری اینکه «نیمی از جامعه رای ندادند و ما را قبول ندارند».

در پاسخ با نمایندگان مخالف دولت که بی‌برنامگی دولت را نقطه ضعف آن خواندند، گفت برنامه پزشکیان، برنامه هفتم است و امکان ندارد او بتواند در این مدت کوتاه برنامه‌ای مفصل بنویسد.

کریم معصومی، نماینده فومن و فشت نیز در موافقت با کابینه پزشکیان، معرفی فرزانه صادق به عنوان، تنها وزیر زن را «جابه‌جا کردن مرزهای جنسیتی» تلقی کرد.

فرشاد ابراهیم‌پورنورآبادی، نماینده ایذه، باغملک، دزپات و صیدون هم در پاسخ به انتقاد نماینده بوکان درباره عدم مشارکت سنی‌ها در کابینه گفت با وجود ابهام در این زمینه اما به وعده رئیس دولت «قرار است در مناصب دیگر» از اهل سنت استفاده شود.

پس از سخنان موافقان کابینه پیشنهادی، مجلس وارد بررسی صلاحیت وزرا شد و جلسه با بحث درباره علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ادامه یافت که بنا براعلام محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس هیچ نماینده مخالفی برای سخنرانی درباره او ثبت‌نام نکرده بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش نیز نظر مثبت این کمیسیون درباره او را اعلام کرد. پس از دفاع علیرضا کاظمی از برنامه پیشنهادی خود، جلسه بعدازظهر مجلس با بررسی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات ادامه یافت.

براساس اعلام هیئت رئیسه مجلس پس از پایان بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، روزچهارشنبه ۳۱ مرداد جلسه علنی برای رای اعتماد به آنها برگزار خواهد شد.

العربیه فارسی