به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۰۵، ۱۴۰۳

عراقچی: پاسخ ایران به ترور هنیه حتمی، دقیق و حساب‌شده خواهد بود

 

عباس عراقچی در کنار مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران. 

عباس عراقچی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بر عزم این کشور برای گرفتن انتقام ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران تاکید کرده است.


آقای عراقچی در شبکه ایکس نوشت که در یک گفتگوی تلفنی به آنتونیو تاجانی همتای ایتالیایی خود گفته است که واکنش ایران «حتمی، دقیق و حساب‌شده» خواهد بود.


آقای عراقچی در عین حال تاکید کرد که «بر خلاف رژیم صهیونیستی، ایران به دنبال گسترش تنش نیست اگرچه از آن هراسی ندارد.»


آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا هم در بیانیه‌ای در مورد این تماس تلفنی گفت که او «خواستار خویشتنداری و پیگیری رویکردی سازنده برای پایان دادن به چرخه اقدامات نظامی در منطقه شده است که تنها باعث درد و رنج بیشتر می‌شود».


آقای تاجانی با اشاره به نقش ایتالیا در نیروهای حافظ‌ صلح سازمان ملل در لبنان و همچنین تامین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ تاکید کرد که برای پرهیز از افزایش تنش مهم است که ایران در مورد حزب‌الله و حوثی‌ها «رویکردی معتدل» اتخاذ کند.

تاکید تازه ایران بر «حتمی» بودن واکنش به ترور اسماعیل هنیه در تهران در حالی است که تهران پیشتر اعلام کرده بود که واکنشش به اسرائیل بابت ترور رهبر حماس به گونه‌ای خواهد بود که موفقیت احتمالی مذاکرات آتش‌بس غزه را تحت تاثیر قرار ندهد.


در همین حال شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که کشورش از اعضای گروه میانجی برای آتش‌بس میان اسرائیل و حماس است، به تهران رفته و با عباس عراقچی دیدار کرده و قرار است با مسعود پزشکیان هم ملاقات کند.


سفر نخست‌وزیر قطر به تهران و گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و ایتالیا بعد از تبادل آتش شدید حزب‌الله و اسرائیل، گره خوردن مذاکرات آتش‌بس در قاهره و افزایش نگرانی‌ از خطر گسترش جنگ در منطقه صورت می‌گیرد.


دیروز (یکشنبه، ۲۵ اوت) اسرائیل اعلام کرد که با موجی از حملات «بازدارنده» به جنوب لبنان، مانع یک حمله گسترده با راکت و پهپاد از سوی حزب‌الله شده است.


حزب‌الله اما اعلام کرد که موفق شده است برای گرفتن انتقام از کشتن فواد شکر فرمانده ارشد نظامی‌‌اش در بیروت بیش از ۳۲۰ راکت و پهپاد به سوی اسرائیل شلیک کند و پایگاه‌های نظامی و تجسسی در عمق خاک آن کشور را هدف قرار دهد.


اما ارتش اسرائیل می‌گوید «هیچ پایگاه نظامی و هیچ هدفی در مرکز اسرائیل» مورد اصابت قرار نگرفته است.


رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که آمریکا در گرد‌آوری اطلاعات و عملیات تجسسی به اسرائیل کمک کرده است، اما در خود حملات یا رهگیری راکت‌ها و پهپادهای حزب‌الله نقشی نداشته است.


در پی این تبادل آتش، حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که عملیات انتقامجویانه‌ «مطابق برنامه» تکمیل شد، اما هشدار داد که اگر ارزیابی نشان دهد که نتیجه لازم حاصل نشده است، اقدامات بیشتری صورت خواهد گرفت.

بی بی سی  فارسی