به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۰۷، ۱۴۰۳

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»: کابینه جدید، کابینه سرکوب و اعدام است

 

 کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»  با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام آمار اعدام در ایران طی مرداد ماه گذشته از کابینه دولت مسعود پزشکیان با عنوان «سرکوب و اعدام» نام برده شده است.

همزمان با سی‌ و یکمین هفته کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» و پیوستن جمعی از زندانیان زندان تهران بزرگ و همچنین دو نماینده مجلس ایتالیا به این کارزار، بیانیه‌ای از سوی این کارزار منتشر شده است.


در این بیانیه که از حمایت زندانیان ۱۹ زندان در کل ایران برخوردار است و از سوی «هه‌نگاو» منتشر شده آمده است: « در دولت تازه منصوب شده، در مرداد ماه دست‌کم ۱۲۶ نفر به پای چوبه‌های دار برده شده  و حق حیات از آنها سلب گردید و هزاران زندانی در زندانهای سراسر کشور که همگی قربانی سیستماتیک بی‌کفایتی این حکومت هستند نیز در انتظار اعدام قرار گرفته‌اند. »


در ادامه بیانیه می‌خوانیم که «دستگاه سرکوب، زندانیانی که در این کارزار  به هر شکل به این عمل غیر انسانی اعتراض کرده‌اند را  تحت فشار قرار داده و آنها را از حقوق اولیه‌‌اشان محروم کرده و می‌کند. نمونه بارز این فشارها، محروم کردن زندانیان زن در زندان اوین از حق تماس تلفنی و ملاقات و همچنین انتقال زندانی سیاسی آرمیتا پاویر به سلول انفرادی در زندان تبریز است.»


امضاکنندگان این بیانیه تاکید کرده‌اند که باتوجه به شدت گرفتن سرکوب و همچنین سابقه اعضای کابینه‌ای که در هفته پیش منصوب شد، می‌توان کابینه جدید را کابینه  سرکوب و اعدام نامید و  آن را مقدمه‌ای برای سرکوب بیشتر جامعه دانست.


گفتنی‌ است امضاکنندگان این بیانیه از زندان‌های مختلف ایران از جمله زندان اوین(بندزنان،بند۴،۶،۸)،زندان قزلحصار(واحد۳و۴)،زندان مرکزی کرج،زندان خرم آباد،زندان نظام شیراز،زندان مشهد،زندان  لاکان رشت،زندان قائم‌شهر،زندان تبریز،زندان اردبیل،زندان ارومیه،زندان خوی،زندان نقده،زندان سلماس،زندان سقز،زندان بانه،زندان مریوان ،زندان کامیاران و زندان تهران بزرگ هستند.


آنها همچنین از همه زندانیان در زندان‌های مختلف خواسته‌اند که به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» بپیوندند و نیز از وجدان‌های بیدار در سراسر جهان خواستند تا برای «لغو اعدام و مقابله با آن» از این کارزار حمایت کنند.


اعتصاب اعتراضی زندانیان در زندان‌های کشور با نام کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» شناخته شده  و از بهمن ماه گذشته آغاز شده است.

رادیو فرانسه