به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۳۰، ۱۴۰۳

آخرین تحولات مربوط به مذاکرات آتش‌بس در غزه

 بلینکن از اسرائیل و حماس خواست تا تلاش‌ها برای آتش‌بس در نوار غزه را از مسیر خارج نکنند
 

منابع خبری آگاه به مذاکرات آتش‌بس، دوشنبه 29 اعلام کردند که انتظار می‌رود میانجی‌ها در اواخر هفته جاری دور دیگری از مذاکرات را با هیئت اسرائیلی در مصر برگزار کنند. میانجی‌های آمریکایی و عربی گفتند که در آستانه دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی که از زمان حمله 7 اکتبر حماس تاکنون در نوار غزه در اسارت این گروه‌ قرار دارند، هستند.


مذاکرات آتش‌بس در غزه پس از تهدید ایران و حزب‌الله به گرفتن انتقام از اسرائیل به دلیل ترور دو تن از رهبران ارشد حماس و حزب الله، اهمیت تازه‌ای پیدا کرد. این تهدیدها نگرانی از شروع یک جنگ گسترده‌، مرگبار و ویرانگرتر در منطقه خاورمیانه را برانگیخته است.


در همین راستا مقامات آمریکایی و اسرائیلی پس از دو روز مذاکره در دوحه پایتخت قطر طی هفته گذشته، نسبت به احتمال رسیدن به یک توافق برای برقراری آتش‌بس ابراز خوش‌بینی محتاطانه کردند.


طبق آخرین گزارش‌ها میانجی‌ها در تلاش‌های تازه خود به طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی پیشنهادهایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و رفع اختلافات باقی مانده ارائه کردند.


این در حالی است که حماس به عنوان طرف اصلی مذاکره برای آتش‌بس در غزه نسبت به این مذاکرات کمتر خوشبین بود. یکی از مقام‌های این گروه فلسطینی گفت که پیشنهاد اخیر با پیشنهادهای قبلی که این گروه تا حد زیادی پذیرفته بود، متفاوت است.


در راستای این تلاش‌ها آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که کشورش یکی از میانجی‌ها اصلی به شمار می‌رود، روز گذشته سفر خود به منطقه خاورمیانه را آغاز کرد؛ او قرار است امروز با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفت‌وگو کند.


آنتونی بلینکن، از اسرائیل و حماس خواست تا تلاش‌ها برای آتش‌بس در نوار غزه را از مسیر خارج نکنند.


بلینکن گفت: «این ممکن است آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها و دستیابی به آتش‌بس باشد.»


از سوی دیگر اسرائیل روز گذشته یکشنبه هیئتی را به قاهره فرستاد و انتظار می‌رود که میانجی‌ها در اواخر هفته دور دیگری از مذاکرات را در سطح بالا با هیئت اسرائیلی در مصر برگزار کنند.

العربیه