به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۰۶، ۱۴۰۳

حملات گسترده موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین در دومین روز متوالی

 

مردم در هنگام حمله هوایی روسیه در کی‌یف به ایستگاه مترو پناه می‌برند

ارتش اوکراین می‌گوید که روسیه برای دومین روز متوالی از حملات موشکی و پهپادی خود، پایتخت و سایر مناطق آن کشور را هدف قرار داده است. گزارش‌ها از کی‌یف حاکی از دست کم سه انفجار در شب گذشته است. ارتش اوکراین می‌گوید که سامانه‌های دفاع هوایی کی‌یف، چندین بار در طول شب برای دفع موشک‌ها و پهپادها فعال شده است. حداقل چهار نفر بر اثر این حملات کشته شدند که یکی از قربانیان در مرکز شهر کریفیی‌ریه جان خود را از دست داد. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که از تسلیحات دقیق هوایی و دریایی دوربرد برای حمله به نیروگاه‌ها و زیرساخت‌ها در سراسر اوکراین از جمله کی‌یف، لویو و مناطقی از خارکیف و اودسا استفاده شده است.

مقام‌ها در اوکراین می‌گویند روز دوشنبه به بیشتر از نیمی از مناطق اوکراین حمله هوایی شده است. تاسیسات زیربنایی برق‌رسانی یکی از اهداف این حملات توصیف شده که در نتیجه آن بخش‌های وسیعی از اوکراین در بی‌برقی فرو رفت. همزمان روز دوشنبه تمام اوکراینی‌ها در سرتاسر این کشور پهناور هشدار حمله هوایی و پناه گرفتن دریافت کردند.

روسیه هم انجام این حملات هوایی گسترده را تایید کرده و همچنین حمله به تاسیسات زیربنایی تامین انرژی در اوکراین را پذیرفته و تاکید کرده که اهداف مورد نظر این حملات هوایی مورد اصابت قرار گرفته است. هدف قرار دادن تاسیسات اصلی انرژی اوکراین یکی از تاکتیک های ارتش روسیه طی دو سال گذشته و از زمان آغاز لشکرکشی به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ بوده است.

آن طور که گزارش شده حملات موشکی و پهپادی گسترده به بیش از نیمی از نواحی اوکراین از بامداد دوشنبه آغاز و تا سپیده دم ادامه داشته است. در ادامه و ساعتی بعد یک ساختمان مرتبط با تاسیسات شهری در شرق اوکراین و شهر کریفیی ریه هدف حمله موشکی قرار گرفت که طی آن یک زن کشته شد و به گفته مقام‌های محلی ۵ نفر دیگر هم ناپدید شدند.

همزمان میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین در تلگرام گفته روسیه ۱۲۷ موشک و ۱۰۹ حمله پهپادی طی ساعات اولیه بامداد تا صبح دوشنبه انجام داده که از این میان نیروهای پدافندی اوکراین توانسته‌اند ۱۰۲ موشک و ۹۹ پهپاد را قبل از اصابت به اهداف منهدم کنند.

او جمع این حملات موشکی و پهپادی را «بزرگترین حمله هوایی» روسیه از زمان آغاز جنگ با اوکراین توصیف کرده است.

در همین حال، لهستان که عضو ناتو است گفته در جریان این حملات یک «پرتابه» هم وارد حریم هوایی و به سمت خاک این کشور امده است.

مقام‌های لهستان گفته‌اند به احتمال زیاد این شیی یک پهپاد بوده است. یک مقام نظامی لهستان به رویترز گفته آنها از روی زاویه حرکتی این شیی و سرعت آن گمان می کنند که این قطعا یک موشک نبوده است.

سخنگوی ناتو هم ضمن محکوم کردن این حملات گسترده هوایی گفته نقض حریم هوایی ناتو توسط روسیه «یک عمل غیرمسئولانه و بالقوه خطرناک» بوده است.

تا پیش از این حمله، انچه در ماه دسامبر روی داده و طی آن روسیه با ۱۵۸ موشک و پهپاد به خاک اوکراین حمله کرد، بزرگترین تهاجم هوایی مسکو علیه کی‌یف ارزیابی شده بود.

بی بی سی  فارسی