به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۰، ۱۴۰۳

جزییات جدیدی از کشته شدن محمد میرموسوی توسط پلیس در لاهیجان

 

 قوه قضاییه ایران اعلام کرد که پنج مامور پلیس پاسگاه ناصر‌کیاده پس از کشته شدن محمد میرموسوی بازداشت شده‌ اند و رسانه‌های داخلی نیز از برکناری فرمانده انتظامی لاهیجان، پس از عزل فرمانده پاسگاه ناصرکیاده خبر داده‌اند

به دنبال کشته شدن یک جوان ۳۶ ساله در بازداشتگاه پلیس ناصرکیاده از توابع لاهیجان، گزارش روزنامه «شرق» حاکی است که او پس از آنکه با ضربات میله آهنی و باتون ماموران مورد حمله قرار گرفت، جان باخته است.

روزنامه «شرق» به نقل از منابع محلی گزارش داده که ماموران پاسگاه ناصرکیاده با محمد میرموسوی درگیر شده و جای گلوله روی کمر او مشخص بوده است. یک منبع نیز به این روزنامه گفته ماموران این جوان را به صندلی یا ستونی بسته و با کابل ، میله آهنی و باتون او را مورد ضرب و شتم قرار دادند که براثر همین ضربات کشته شد.
این منبع محلی گفته است پس از انتقال میرموسوی به بازداشتگاه، ماموران او را کتک زدند و صدای شلیک گلوله را نیز شنیده که در ویدئویی که در غسالخانه از او گرفته شده، جای این گلوله در بدن او مشخص است.پیش از این قوه قضاییه اعلام کرده بود که پنج مامور پلیس پاسگاه ناصر‌کیاده پس از کشته شدن محمد میرموسوی بازداشت شده‌اند. رسانه‌های داخلی نیز از برکناری فرمانده انتظامی لاهیجان، پس از عزل فرمانده پاسگاه ناصرکیاده خبر داده‌اند.

محمد میرموسوی جوان ۳۶ ساله گیلانی، روز اول شهریور پس از نزاعی در روستای ناصرکیاده از توابع لاهیجان توسط ماموران پلیس بازداشت شد و رسانه‌های داخلی و کاربران رسانه‌های اجتماعی نوشته‌اند پس از ضرب و شتم در بازداشتگاه پاسگاه ناصرکیاده جان باخت.

این منبع محلی گفته است پس از انتقال میرموسوی به بازداشتگاه، ماموران او را کتک زدند و صدای شلیک گلوله را نیز شنیده که در ویدئویی که در غسالخانه از او گرفته شده، جای این گلوله در بدن او مشخص است.

مریم لطفی، خبرنگار روزنامه «شرق»، در ابتدای گزارش خود نوشته است: « در دو روز گذشته تصاویر جسد شرحه‌شرحه سیدمحمد میرموسوی، جوان ساکن لنگرود، فضای مجازی را پر کرده است؛ ماجرایی تلخ و بهتی باورنکردنی که هم وجدان عمومی جامعه را جریحه‌دار کرده و هم صدای فعالان حقوق بشر را بلند».

مرکز رسانه‌ قوه قضاییه ایران نیز خبر داده است که پرونده «فوت» محمد میرموسوی به صورت جدی درحال پیگیری است. این مرکز همچنین خبر مربوط به مرگ معصومه هویزات در زندان سپیدار استان خوزستان بر اثر ضرب و شتم ماموران را نیز تکذیب کرده است.

پیش از این قوه قضاییه اعلام کرده بود که پنج مامور پلیس پاسگاه ناصر‌کیاده پس از کشته شدن محمد میرموسوی بازداشت شده‌اند. رسانه‌های داخلی نیز از برکناری فرمانده این پاسگاه خبر داده بودند.

محمد میرموسوی جوان ۳۶ ساله گیلانی، روز اول شهریور پس از نزاعی در روستای ناصرکیاده از توابع لاهیجان توسط ماموران پلیس بازداشت شد و رسانه‌های داخلی و کاربران رسانه‌های اجتماعی نوشته‌اند پس از ضرب و شتم در بازداشتگاه پاسگاه لاهیجان جان باخت.

پس از انتشار ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی که آثار ضرب و شتم را بر بدن این جوان نشان می‌داد و برانگیخته شدن احساسات افکار عمومی، مسعود پزشکیان روز پنج‌شنبه ۸ شهریورماه دستور رسیدگی به این موضوع را داد.

الیاس حضرتی، رئیس شورای عالی اطلاع‌رسانی دولت گفته است کمیته‌ایبرای این منظور تشکیل شده و قرار است نتیجه بررسی‌های آن به هیئت وزیران گزارش شود.

درحالی که اخبار و مطالب مربوط به چگونگی کشته شدن این جوان که گفته شده راننده اسنپ نیز بوده در رسانه‌های داخلی ایران ادامه دارد، حسین علایی، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران در مطلبی در روزنامه جمهوری اسلامی بر لزوم آموزش ماموران پلیس تاکیده کرده و نوشته: « باید کارکنان نیروی انتظامی از صدر تا ذیل همگی آموزش رفتار درست با مردم و در شرایط عصبی سخت را ببینند تا با حفظ آرامش خود، موجب آرامش و آسایش جامعه نیز بشوند»

صالح نقره‌کار، وکیل دادگستری نیز به روزنامه «سازندگی» با اشاره به قانوندادرسی کیفری می‌گوید: «پلیس بی‌هیچ وجهه نباید رفتارهای خودسرانه را تجویز کند و هیچ کارگزار قانون یا مامور پلیسی نمی‌تواند با تعدی و تجاوز از مرزهای حاکمیت قانون از وسایل یا روش‌ها و کنش‌ها و واکنش‌های فراقانونی علیه شهروندان بهره‌مند شوند.»

فعالان حقوق بشر می‌گویند از ابتدای سال جاری میلادی، مرگ محمد میرموسوی هفتمین مورد کشته شدن بازداشت‌شدگان توسط ماموران امنیتی در ایران بوده است.

العربیه فارسی