به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۰۳، ۱۴۰۳

تاکید دادستان دادگاه لاهه بر لزوم تسریع صدور حکم بازداشت نتانیاهو، گالانت و السنوار

 نمایندگان رهبران اسرائیلی و فلسطینی، اتهامات مربوط به ارتکاب جنایات جنگی را رد کردند

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه، از قضات این دادگاه خواست، صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یوآو گالانت، وزیر دفاع و یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس را به تعویق نیندازند. خان در نامه خود به قضات این دادگاه، ضمن درخواست از آنها برای رد دادخواست‌های قانونی ارائه شده درباره حکم بازداشت، توضیح داد که تأخیر غیر موجه صدور حکم بازداشت، بر حقوق قربانیان در اراضی فلسطین، تأثیر می‌گذارد.


خان با تاکید بر صلاحیت دادگاه برای تحقیق درباره اسرائیلی‌ها، استدلال‌های حقوقی مبتنی بر مفاد توافقنامه اسلو و تاکیدهای اسرائیل در خصوص انجام تحقیقات پیرامون ادعاهایی مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی را رد کرد.


طبق گفته دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی، دلایل منطقی بر این باور وجود دارد که نتانیاهو و گالانت، مسئولیت جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را بر عهده دارند.


کریم خان مه گذشته اعلام کرد، صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو و گالانت به دلیل ظن ارتکاب جنایاتی مانند « ارتکاب نسل کشی، ایجاد قحطی به عنوان یک ابزار جنگی شامل ممانعت از رسیدن کمک‌های بشردوستانه و هدف قرار دادن عامدانه غیرنظامیان در جریان درگیری» را دنبال می‌کند.


خان همچنین خاطرنشان کرد که او می‌کوشد که حکم بازداشت علیه رهبران حماس از جمله یحیی السنوار، صادر شود.


مقامات اسرائیلی و رهبران فلسطینی هر دو اتهام ارتکاب جنایات جنگی از سوی لاهه را رد کردند و نمایندگان دو طرف از تصمیم خان برای صدور حکم بازداشت، انتقاد کردند.


چندین کشور و در راس آنها، آفریقای جنوبی، برزیل، اسپانیا و ایرلند از اقدام کریم خان برای صدور حکم بازداشت علیه مقامات اسرائیلی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینی‌ها، حمایت کردند. در مقابل ایالات متحده، آلمان و مجارستان در این پرونده از اسرائیل حمایت کرده‌اند.