به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۱۳، ۱۴۰۲

فوت ۶ هزار تهرانی بر اثر آلودگی هوا در سال ۱۴۰۱

 

امتداد: زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر پنجم پایتخت و رئیس کمیسیون زیربنایی و محیط زیست حزب اتحاد در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به وضعیت نگران‌کننده آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای کشور و راهکارهای مقابله با این ابر بحران، اظهار داشت: وضعیت فعلی هوای تهران با توجه به داده‌های بدست آمده، نشان از ناسالم بودن هوای پایتخت داشته و متاسفانه شاهد آن هستیم که در طول سال جاری، روزهای پاک بسیار کم بوده و تاسف‌برانگیز است که تا کنون تنها ۸ روز هوای پاک در تهران داشته‌ایم! 

در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۶ هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در ۳۳ شهر گزارش شده که این آمار فوتی‌ها، ناشی از ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون بوده است. از این تعداد، حدود ۶ هزار فوتی مربوط به شهر تهران است.همچنین میزان خسارت ناشی از این مسئله نیز ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است. این عدد و رقم برای جامعه، بسیار فاجعه‌آمیز و تلخ است. 
چرا وقتی افراد در اثر آلودگی هوا از بین رفته و یا دچار بیماری‌های طولانی‌مدت و صعب‌العلاج می‌شوند، شاهد ایجاد حساسیت نسبت به این مسئله در میان مسئولین نیستیم؟ 

طبق آمار ۲۶ میلیون خودرو در سطح کشور شماره‌گذاری شده که از این تعداد، ۷ میلیون خودرو، فرسوده هستند. از این میزان نیز بالغ بر دو و نیم میلیون خودروی فرسوده در سطح شهر تهران تردد می‌کنند. میزان آلودگی که از خودروی فرسوده ناشی می‌شود، چندین برابر یک خودرو غیرفرسوده است. 
همچنین ۱۲ و نیم میلیون موتورسیکلت در سطح کشور شماره شده که از این تعداد، ۹ و نیم میلیون موتورسیکلت فرسوده است. این در حالی است که هر یک موتورسیکلت فرسوده، چندین برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند. با توجه به میزان تردد شمار زیادی موتورسیکت در تهران به نظر می‌رسد که به نسبت خودروها در پایتخت، موتورسیکلت‌ها نیز چنین وضعیتی را در این کلانشهر دارند.

میانگین مصرف بنزین در نیمسال نخست ۱۴۰۲ در کشور رقمی بالغ بر ۱۱۶ میلیون لیتر بوده و این رقم برای مصرف گازوئیل ۱۰۵ میلیون لیتر بوده است. متاسفانه در حوزه انرژی و مشخصا مصرف سوخت نیز به کیفیت توجهی نشده و به نوعی، کیفیت فدای کمیت می‌شود. متاسفانه امروز در حوزه مدیریت سوخت، بیشتر شاهد تامین تقاضا هستیم تا نهادینه کردن مصرف بهینه آن. 
کشور ما، بالاترین مصرف انرژی در دنیا را دارد. ما با جمعیت ۸۵ میلیون نفری، رتبه نخست مصرف انرژی در جهان را داریم و میزان مصرف ما تا دو و نیم برابر بیش از میانگین جهانی است. رقم مصرف انرژی در ایران ۱۵ برابر بیش از کشوری به مانند ژاپن است و حتی نسبت به چین با جمعیت بیش از یک میلیارد نفری بالغ بر دو برابر مصرف انرژی داریم! 

تا زمانی که در کشور ما، مدیریت اصلاح مصرف به صورت بهینه نباشد، هرچه به جلو برویم با مصرف بیشتر انرژی روبرو خواهیم بود. طبعا، مصرف بیشتر هم برابر خواهد بود با آلودگی و آسیب بیشتر. 
مسئله آلودگی هوا، مسئله‌ای است که تا عزم جدی در میان دست‌اندرکاران و مسئولان نباشد، مرتفع نخواهد شد. با شعار، سیاست‌زدگی و پروپاگاندا، مشکل مردم حل نشده و بیماری‌های آن‌ها درمان نخواهد شد. باید به سمت حمل و نقل عمومی و انبوه حرکت کرده و سیاست‌ها به سمت توسعه خطوط مترو و افزایش‌ واگن‌ها سوق پیدا کند.