به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۱۹، ۱۴۰۳

گالانت مدعی نقش ایران در حمله به «پل النبی» شد

 آمادگی اسرائیل برای حرکت به شمال

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه با اشاره به حمله‌ای که در امروز در نزدیکی گذرگاه «ملک حسین» (پل النبی) در مرز بین اردن و کرانه باختری اشغالی رخ داد، به نقش احتمالی ایران در این حمله اشاره کرد. گالانت در جریان بازدید از محور نتساریم در نوار غزه گفت: «ارتش اسرائیل آماده است برای مقابله با تلاش‌های ایران در گسترش تروریسم، چه در کرانه باختری و چه در شمال اسرائیل، آمادگی‌ها و اقدامات خود را افزایش دهد.»


آماده‌باش در مرزهای شمالی

گالانت تأکید کرد اسرائیل آماده است نیروهای این کشور را در صورت لزوم از غزه به مرزهای شمالی، نزدیک به لبنان، منتقل کند و ارتش اسرائیل آمادگی دارد «این تلاش‌های ایران را در تمامی جبهه‌ها، چه نزدیک و چه دور،» خنثی کند.


وزیر دفاع اسرائیل همچنین هشدار داد که رهبران حماس از جمله یحیی السنوار، همانند محمد الضیف و مروان عیسی، در امان نخواهند بود و اسرائیل در نهایت به آن‌ها دست خواهد یافت.


تغییر وضعیت در شمال

این اظهارات پس از آن بیان شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که به ارتش دستور داده وضعیت در مرزهای شمالی این کشور را تغییر دهد. او با تکرار اتهاماتی که پیشتر علیه ایران مطرح کرده بود، تهران را به حمایت از حملات فلسطینی‌ها در کرانه باختری متهم کرد و گفت که کشورش با «محور شرارت ایران» روبرو است.


ادامه تنش‌ها در کرانه باختری

این اظهارات در حالی بیان شد که ارتش اسرائیل اعلام کرد سه اسرائیلی در حمله‌ای که توسط یک راننده کامیون اردنی در نزدیکی پل ملک حسین انجام شد، کشته شدند. پل ملک حسین که به نام آلنبی نیز شناخته می‌شود، کرانه باختری را به رود اردن وصل می‌کند.


این حمله در حالی رخ داد که تنش‌ها در کرانه باختری به دلیل ادامه حملات اسرائیل به مناطق فلسطینی و استقرار گسترده نظامیان اسرائیلی در کرانه باختری، قدس و تل‌آویو همچنان بالا است. اسرائیل در یکی از بزرگترین عملیات‌های نظامی خود در کرانه باختری از سال 2002، به دنبال ادعای حملات برنامه‌ریزی‌شده از سوی گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران، به این منطقه حمله کرده است.


حمله گسترده به جنین

از روز چهارشنبه گذشته، صدها سرباز اسرائیلی به همراه پهپادها و بالگردها به جنین و اردوگاه پناهندگان مجاور آن حمله کرده و خسارات گسترده‌ای به منازل و زیرساخت‌ها وارد کردند. در جریان این عملیات، حداقل 39 فلسطینی کشته شدند که طبق اعلام گروه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی، بیشتر آن‌ها اعضای این گروه‌ها بوده‌اند.


تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری

کرانه باختری که از سال 1967 توسط اسرائیل اشغال شده، از بیش از یک سال پیش شاهد افزایش خشونت‌ها بوده است. این خشونت‌ها پس از آغاز جنگ در نوار غزه در هفت اکتبر سال گذشته و حمله حماس به شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی اسرائیل تشدید شد. از آن زمان تاکنون، طبق گزارش‌های رسمی فلسطینی، دست‌کم 640 فلسطینی به دست نیروهای اسرائیلی و شهرک‌نشینان در کرانه باختری کشته شده‌اند.


حملات شهرک‌نشینان تندرو به غیرنظامیان فلسطینی نیز افزایش یافته است که این امر باعث شد دولت آمریکا تحریم‌هایی علیه چندین گروه اعمال کند.

العربیه فارسی