به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۲۰، ۱۴۰۳

اعتصاب دو زندانی سیاسی زن در اوین

  

سروناز احمدی، فعال حقوق کودکان محبوس در زندان اوین از روز شنبه هفدهم شهریورماه، در اعتراض به مخالفت با درخواست مرخصی درمانی و تاخیر در تحویل داروهای مورد نیاز خود، دست به اعتصاب زده است.

خانم احمدی از مشکلات اعصاب و روان رنج می‌برد و با وجود تاکید پزشک مبنی بر نیاز این زندانی به برخورداری از رسیدگی پزشکی مناسب، مسئولان مربوطه با درخواست اعزام به مرخصی درمانی وی مخالفت به عمل آورده‌اند. او در اعتراض به این اقدام از روز گذشته دست به اعتصاب زده و از مصرف داروهای خود امتناع میکند.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی در گفتگو با هرانا عنوان کرد: خانم احمدی پیشتر در جریان تنش در زندان دچار “پانیک اتک” شد و به بیمارستان انتقال یافت. پزشکان اعلام کرده بودند که بیماری او مشکوک به صرع است و نیاز به رسیدگی پزشکی مناسب در خارج از زندان دارد.

همچنین این فعال کودکان در نامه ای اعلام کرده است که داروهای مصرفی مورد نیاز خود را با تاخیر دریافت می‌کند، امری که به تشدید بیماری او منجر شده است.

سروناز احمدی در تاریخ هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲، در آستانه روز جهانی کارگر به همراه شماری از فعالین صنفی و کارگری توسط ماموران امنیتی در منزل محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

خانم احمدی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” به پنج سال حبس و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یکسال حبس مجموعا شش سال زندان محکوم شده بود. نهایتا حکم وی در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به سه سال و شش ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

وی در جریان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ نیز بازداشت و نهایتا در تاریخ شانزدهم آذر ماه همان سال، با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

سروناز احمدی، دانش‌ آموخته کارشناسی ارشد مددکاری دانشگاه علوم بهزیستی در ولنجک تهران و فعال حقوق کودکان است.

پریوش مسلمی ۶ روز است که در اعتصاب بسر می‌برد

هم‌چنین پریوش مسلمی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین از روز سه شنبه ۱۳ شهریورماه، در اعتراض به محرومیت از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده، در اعتصاب بسر میبرد.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم مسلمی که از تاریخ ۱۷ تیرماه در بند زنان زندان اوین محبوس است، تاکنون ملاقات حضوری با اعضای خانواده خود نداشته است. همچنین از تاریخ ۱۹ تیرماه امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده، از این زندانی سلب شده است. هفته گذشته به او اعلام شد که امکان ملاقات حضوری با خانواده اش برقرار شده است، اما زمانی که فرزندانش از قزوین و همسر وی از مازندران جهت ملاقات به زندان مراجعه کرده بودند، مسئولین مربوطه از این اقدام ممانعت به عمل آوردند. پریوش در اعتراض به این محرومیت‌ها از روز سه شنبه ۱۳ شهریورماه دست به اعتصاب غذا زده است.”

پریوش مسلمی در تاریخ ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳، پس از مراجعه به دادسرای اوین بازداشت و سپس به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

این زندانی سیاسی در دادسرای اوین از بابت اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام، اهانت به بنیانگذار و رهبری و اجتماع و تبانی مورد تفهیم اتهام قرار گرفت.

وی در نهایت در تاریخ ۳۰ مردادماه ۱۴۰۳، توسط دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام اجتماع و تبانی به دو سال حبس، از بابت اتهام اهانت به رهبری به یک سال حبس و از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به هشت ماه حبس محکوم شد.

خانم مسلمی، متولد ۱۳۵۷ در فروردین ماه سال جاری، توسط نیروهای امنیتی در شهر نور بازداشت شد. او پس از سه روز از یکی از بازداشتگاه های امنیتی این شهر آزاد شد.

پریوش مسلمی پیشتر نیز در شهریورماه ۱۴۰۲، همزمان با سالگرد وفات مهسا امینی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا یک ماه بعد با قرار تامین کیفری از زندان قرچک ورامین آزاد شد.