به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۲۰، ۱۴۰۳

حماس می‌گوید ده‌ها فلسطینی در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان در جنوب غزه کشته شدند

 بر اساس گزارش‌ها، در حمله موشکی اسرائیلی به یک اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب غزه، چادرهای برپا شده در این مرکز به آتش کشیده شدند. به گفته مرکز امداد اضطراری غیرنظامی غزه، بر اثر این حمله ۶۵ نفر کشته یا زخمی شده‌اند. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که این حمله به مرکز فرماندهی حماس انجام شده است.

دفتر رسانه‌ای حماس در غزه تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۴۰ نفر اعلام کرده و گفته است که حداقل ۶۰ نفر دیگر در این حملات زخمی شده‌اند. عملیات جستجو برای یافتن افراد مفقود همچنان ادامه دارد.

ساکنان و پزشکان محلی گفته‌اند که این اردوگاه که در منطقه خان یونس و در ناحیه المواصی قرار دارد و از سوی اسرائیل به‌عنوان یک منطقه امن انسانی برای آوارگان فلسطینی تعیین شده بود، با حداقل چهار موشک مورد حمله قرار گرفت. این اردوگاه محل تجمع خانواده‌هایی بود که از سایر مناطق غزه به آنجا پناه آورده بودند.

مدیر بخش دفاع شهری حماس پیش از این به بی‌بی‌سی گفت در جریان این حملات هوایی ۴۰ نفر کشته و بیش از ۶۰ نفر مجروح شده‌اند «و هنوز تعدادی هم زیر آوارها» مانده‌اند.

شاهدان عینی به بی‌بی‌سی از شنیدن و مشاهده انفجارهای بزرگ در المواصی که دقایقی بعد از نیمه شب روی داد گفته‌اند. آنها شعله‌هایی که پس از آن در آسمان قابل مشاهده بود را توصیف کردند.

End of مطالب پیشنهادی

خالد محمود، داوطلبی که برای یک خیریه کار می کند و در نزدیکی محل وقوع حمله زندگی می‌کند، گفت او و چند داوطلب دیگر به سرعت خود را برای امدادرسانی به محل انفجارهای ناشی از حمله هوایی رساندند.

آقای محمود گفت: «انفجارها سه چاله پدید آورده‌اند که هر کدام حدود ۷ متر عمق دارند و حدود ۲۰ چادر را ویران کرده‌اند».

تصاویر تاییدنشده غیرنظامیانی را نشان می‌دهد که در حال کنار زدن آوارها با دست خالی هستند و تلاش می‌کنند فلسطینیان را از داخل گودالی که حملات هوایی پدید آورده‌اند بیرون بکشند.

در همین حال، سخنگوی ارتش اسرائیل در تلگرام نوشته است جنگنده‌ها «تروریست‌های کلیدی عضو سازمان تروریستی حماس را هدف قرار دادند که مقر عملیاتی آنها میان مناطق انسان‌دوستانه خان یونس مستقر شده بود».

خان یونس که در حدود ۶ مایلی (۹/۵ کیلومتری) از گذرگاه رفح با مصر واقع شده است، بزرگترین شهر در جنوب غزه است. جمعیت خان یونس پیش از شروع جنگ غزه حدود ۴۰۰ هزار نفر بود.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است «پیش از انجام این حملات هوایی تمامی تدابیر لازم برای کاهش احتمال آسیب‌ به غیرنظامیان بررسی شده است، از جمله از مهمات نقطه‌زن و دقیق و داده‌های اطلاعاتی» استفاده شده است.

حماس استفاده از غیرنظامیان برای مقاصد عملیاتی را تکذیب کرده و آن را «دروغ محض» خوانده است.

بی بی سی  فارسی