به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۳۰، ۱۴۰۲

ریاض می‌گوید در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیش می‌رود؛ ایران آن را «خنجر زدن از پشت به فلسطینیان» می‌داند

 

در حالی که موضوع عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل محور اصلی گفتگوهای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور در نیویورک بود، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در یک مصاحبه تلویزیونی تایید کرد که کشورش «هر روز» به عادی‌سازی روابط با اسرائیل «نزدیک‌تر» می‌شود. جمهوری اسلامی، دشمن دیرین تل‌آویو که به تازگی روابط خود با پادشاهی سعودی را از سر گرفته، عادی‌سازی با اسرائیل را «خنجر زدن از پشت به فلسطینیان» توصیف کرد.


محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی چهارشنبه ۲۰ سپتامبر در یک گفتگو با شبکه آمریکایی فاکس نیوز در مورد گفتگوهای عربستان سعودی و اسرائیل با هدف دستیابی به توافقی تاریخی برای برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور گفت: «ما هر روز نزدیک‌تر می‌شویم».


بن ‌سلمان با اشاره به اینکه مساله فلسطین برای کشورش «مهم» است و «باید آن را حل کنیم»، افزود که مذاکرات تا کنون به خوبی پیش رفته است. ولیعهد سعودی همچنین ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات «به نتیجه‌ای منجر شوند که زندگی فلسطینی‌ها را آسان‌تر کند و به اسرائیل اجازه دهد در خاورمیانه نقشی ایفا کند.»


به گزارش خبرگزاری فرانسه همزمان با پخش این مصاحبه که به زبان انگلیسی و در عربستان ضبط شده است، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نیویورک با هم دیدار و گفتگو کردند. نتانیاهو در این دیدار به بایدن گفت که اسرائیل و عربستان سعودی با هدایت ایالات متحده می‌توانند به «یک توافق صلح تاریخی» دست یابند.


گفتنی است که اکثر کشورهای عربی، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند. چند کشور عربی در سال ۲۰۲۰ با میانجیگری دولت دونالد ترامپ روابط خود را با تل‌آویو عادی سازی کردند. در ماه‌های اخیر گزارش‌های زیادی درباره تلاش واشنگتن به منظور نزدیک کردن عربستان و اسرائیل، دو متحد اصلی ایالات متحده در خاورمیانه منتشر شده است.


به گفته رویترز، عادی‌سازی روابط دو کشور موضوع پیچیده‌ای است و شامل مذاکرات گسترده‌تری درباره تضمین‌های امنیتی و کمک‌های هسته‌ای غیرنظامی واشنگتن به ریاض و نیز امتیازات احتمالی اسرائیل به فلسطینی‌ها می‌شود.


در همین حال، جدی شدن موضوع عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل به مذاق جمهوری اسلامی خوش نیامد. ابراهیم رئیسی عصر چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در هتلی روبروی مقر سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد که رابطه کشورهای منطقه با اسرائیل «خنجری از پشت بر مردم فلسطین و مقاومت فلسطین» خواهد بود.


این اظهارات رئیسی درحالی است که تهران و ریاض در اسفند ماه گذشته با میانجیگری چین به یک توافق عادی‌سازی روابط رسیدند و تصمیم گرفتند به چند سال دشمنی شدید خود و جنگ نیابتی در کشورهای منطقه پایان دهند.


بر اساس سایت ریاست جمهوری ایران، رئیسی در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا تعامل اخیر ایران با آمریکا بر سر مبادله زندانیان ادامه خواهد یافت گفت که در صورتی که «آمریکایی‌ها آماده عمل به تعهدات‌شان باشند»، زمینه برای رسیدن به یک «توافق خوب» وجود دارد.


ایران بارها تاکید کرده که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست اما بنابر گزاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان و درصد اورانیوم غنی شده ایران در ماه‌های گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.


ولیعهد سعودی در مصاحبه خود با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به این سوال که اگر ایران بمب هسته‌ای بسازد چه اتفاقی می‌افتد، گفت که اگر تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد، ریاض نیز همین کار را خواهد کرد.


محمد بن سلمان با اشاره به اینکه دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی «حرکت بدی» است، تاکید کرد که اگر ایران به چنین سلاحی دست پیدا کند، عربستان سعودی نیز بایستی «به دلایل امنیتی و توازن قدرت» به آن دست یابد.

رادیو فرانسه