به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، شهریور ۲۴، ۱۴۰۲

نرگس محمدی: حکومت در حضیض ذلت و پیروزی نهایی قطعی است

 نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در پیامی از زندان سالگرد کشته شدن مهسا امینی در ۲۵ شهریور را تداوم «جنبش انقلابی زن، زندگی‌، آزادی» خوانده و گفته حکومت جمهوری اسلامی در «حضیض ذلت» و «پیروزی نهایی قطعی است».


خانم محمدی در یادداشتی نوشته است:‌ «یک سال گذشت. کشتار و اعدام جوانان در خیابان و زندان و بازداشت و شکنجه و حبس زنان و مردان گرچه ملتی را به اندوه نشانده، اما حکومت را با فلاکت، انزجار، و تزلزل هراس‌آلودی مواجه کرده است.»


نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، در دو دهه گذشته دست‌کم پنج بار بازداشت شده و در آخرین محاکمه به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. او حدود هشت سال از دیدار با دو فرزند خود که در فرانسه‌ هستند، محروم بوده است.


او ۲۵ شهریور را روز «ثبت ظلم حکومت استبدادی دینی علیه زنان ایران» خوانده از مردم خواسته است: در این روز در کنار پدر و مادر مهسا و دست در دست هم صدای فریاد اعتراض انقلابی باشیم و همه‌مان با هر امکان و نشان در هر صحن و خیابان، نمایش اعتراض ملی شویم.


حکومت جمهوری اسلامی ایران در صدد کنترل اعتراض‌های احتمالی در سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد است.


در پنجشنبه ۲۳ شهریور جو شهر سقز، زادگاه مهسا امینی در کردستان، «به شدت امنیتی» گزارش شده است. برخی شهروندان در این شهر به بی‌بی‌سی گفته‌اند که در خیابان‌ها و میدان‌ها دوربین‌های نظارتی بیشتر نصب شده و بعضی از خودروها بازرسی می‌شوند.


خانم محمدی در سالگرد کشته شدن مهسا امینی صدای خود را به چند طریق از زندان به بیرون رسانده، در این یادداشت گفته حکومت گرچه توانسته خیابان را با «سرکوب خشونت‌بار از تظاهرات گسترده خلوت» کند اما «نتوانسته خیابان را از آن خود کند.»

بی بی سی  فارسی