به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۲۳، ۱۴۰۲

شعارهای شبانه از سنندج تا تهران

فراخوان سراسری مردم برای شرکت در اعتراض‌های ۲۵ شهریور

 ساکنان شهرهای مختلف ایران کماکان برای نشان دادن اعتراض و مخالفتشان با جمهوری اسلامی از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کنند و از آغاز خیزش سراسری تا امروز، شعارسردادن‌های شبانه، از سر برداشتن حجاب اجباری، دیوارنویسی، پخش تراکت، آتش زدن بنرهای حکومتی بخشی از اقدام‌های مردم در اعتراض به جمهوری اسلامی بوده است.


در هفته گذشته هم مردم ایران بار دیگر با استفاده از این روش‌ها از سایر شهروندان برای شرکت در اعترا‌ض‌های ۲۵ شهریور، سالگرد کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت‌ ارشاد، دعوت کردند. این شب‌ها، صدای شعارها از سنندج تا تهران در کوچه و خیابان طنین‌انداز می‌شود و جوانان در شهرهای مختلف با پخش تراکت‌های اعتراضی و دیوارنویسی و روش‌های دیگر، سایرین را به همصدایی با معترضان فرا می‌خوانند.


ساکنان سنندج با اینکه جو شهرشان به دلیل حضور گسترده نیروهای سپاه در روزهای گذشته، بسیار امنیتی بود، به سر دادن شعارهای شبانه ادامه دادند. در ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از شامگاه چهارشنبه ۲۲ شهریورماه، صدای شعارهای اهالی سنندج در حمایت از تداوم خیزش سراسری از فراز پشت‌بام‌ها یا بالکن منازل به گوش می‌رسد و مردم با سر دادن شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» اعتراضشان را فریاد می‌زنند. سنندجی‌ها همچنین در محله‌های مختلف این شهر با به صدا درآوردن بوق خودروها و شیپور زدن اعتراضشان را به حضور نظامیان در این شهر نشان می‌دهند.


در محله چیتگر تهران، نیز اهالی با سر دادن شعارهای اعتراضی، به استقبال سالگرد این واقعه رفتند. در ویدیوهای منتشر‌شده، صدای شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر سپاهی» از پشت پنجره خانه‌های این محله به گوش می‌رسد.


ساکنان شهرک باقری تهران نیز شبانه شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند. در اکباتان نیز اهالی با فریاد زدن شعارهای اعتراضی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «سیدعلی سرنگونه» خواستار حضور مردم در اعتراض‌های مربوط به سالگرد خیزش سراسری شدند.


مردم شیراز نیز هم‌زمان با قطع برق در این شهر، شعارهای اعتراضی سر دادند و چهارشنبه شب با شعارهای «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک»، «رضا شاه، روحت شاد» و «مرگ بر خامنه‌ای» اعتراضشان را به جمهوری اسلامی نشان دادند.


در آستانه سالگرد خیزش «زن زندگی آزادی»، پخش تراکت و دیوارنویسی هم از راه‌هایی است که همچون یک سال گذشته بسیار استفاده از آن می‌شود. در یکی از این موارد، روی دیوار‌ه‌های حاشیه اتوبان امام علی تهران، شعارهای انقلابی جوانان نقش بسته است. بر اساس تصاویر منتشرشده، بر این دیواره‌ها تصاویری از کشته‌شدگان خیزش سراسری نقش بسته و با نوشن تاریخ ۲۵ شهریور از مردم برای حضور در این اعتراض‌ها دعوت شده است.


تعدادی از دانش‌آموزان که اعلام شده از اعضای تشکل‌دانش‌آموزان انقلابی در شهر بوشهرند، نیز با نوشتن شعار «وعده دانش‌آموزان انقلابی ۲۵ شهریور» روی دیوارهای این شهر از مردم برای شرکت در اعتراض‌های ۲۵ شهریور دعوت کردند. 


از شهر اردکان یزد نیز تصاویری از یک دختر معترض منتشر شده که شبانه در حال شعارنویسی اعتراضی روی دیوارهای این شهر است. او با نوشتن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» روی دیوارها، دیگر اهالی شهر را به اعتراض‌های ۲۵ شهریور دعوت می‌کند.


جوانان در شهر مرزی پیشین نیز روی دیوارهای این شهر شعار نوشته‌اند. آن‌ها در اعتراض به دیدار جمعی از روحانیون و شهروندان بلوچ با علی خامنه‌ای، بر دیوارها چنین نقش زدند: «دیدار با خامنه‌ای خونخوار، خیانت به خون شهدا است.» آن‌ها در این اقدام اعتراضی شعارهایی چون «نه به دیدار با خامنه‌ای» و «مرگ بر خامنه‌ای خونخوار» نیز نوشته‌اند.


جمعی از جوانان شهرک اکباتان تهران نیز با تداوم شعارنویسی‌ روی دیوارها و ستون‌های این شهرک بازگشت به خیابان و شروع اعتراض‌ها را وعده دادند. آن‌ها علاوه بر نوشتن تاریخ ۲۵ شهریور، شعارهای «قیام، فراخوان ۲۵ شهریور»، «۲۵ شهریور، به خیابان بازمی‌گردیم»، «ایران آزاد می‌شه» و «۲۵ شهریور، موج دوم را آغاز می‌کنیم» را هم بر دیوار نقش زدند.


جمعی از جوانان اصفهان نیز تراکت‌های اعتراضی پخش کردند و مردم را به اعتراض فرا خواندند. آن‌ها در این تراکت‌ها با چاپ تصاویری از کشته‌شدگان خیزش سراسری، از مردم این شهر دعوت کردند در سالگرد کشته شدن مهسا در بازداشت گشت ارشاد، به خیابان‌ بیایند و اعتراض کنند. جوانان اصفهانی روی این تراکت‌ها ترانه‌های اعتراضی هم نوشته‌اند.


کانال تلگرامی کارگران هفت‌تپه نیز با انتشار ویدیویی اعلام کرد جمعی از دانش‌آموزان ۱۰ هزار تراکت در تهران پخش کرده‌اند. در این تراکت‌ها از مردم خواسته شده است در اعتراض‌های سالگرد کشته شدن مهسا امینی شرکت کنند.


تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد جمعی از جوانان قزوین نیز در حال  پخش تراکت‌هایی‌اند که در آن‌ها از مردم برای شرکت در اعتراض‌ها دعوت شده است. روی این تراکت‌ها شعار «وعده ما شنبه ۲۵ شهریور کف خیابون» درج شده بود. تصاویر از شیراز و ساری نیز حاکی از آن است که مردم این شهرها نیز تراکت‌های اعتراضی چاپ و پخش کرده‌اند.


جمعی از جوانان ایران با استفاده از هشتگ ۲۵ شهریور در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از خود منتشر کردند که در آن شعارنوشته‌هایی چون «ما زن و مرد جنگ‌ایم، می‌جنگیم، می‌میریم، ایرانو پس می‌گیریم» در دست دارند.


تصاویر منتشر شده از گوهردشت کرج نیز حاکی از آن است که جمعی از جوانان این شهر در آستانه سالگرد مهسا، بنرهای حکومتی در این شهر را آتش زده‌اند.

ایندیپندنت فارسی