به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۰۴، ۱۴۰۲

اعتراضات ۱۴٠۱ و کودکانی که روز اول مهر به مدرسه نرفتند؛ «۶۸ کودک کشته و ۸ کودک آسیب چشمی دیدند»؛

 «۲۸ درصد آسیب‌دیدگان چشمی، زن» بودند

 

دست‌کم ۶۸ کودک در جریان اعتراضات سراسری جان گذشته توسط نیروهای سرکوب کشته شدند.

همزمان با روز اول مهر، آغاز سال تحصیلی در ایران، شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر و متن‌هایی، یاد کودکانی که در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» کشته شدند، را گرامی داشتند. دست‌کم ۶۸ کودک در جریان خیزش سراسری ۱۴٠۱ در ایران کشته شدند. سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد: نام هشت کودک در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته در میان آسیب‌دیدگان چشمی به ثبت رسیده است. بر اساس آمار همین نهاد حقوق بشری، ۲۸ آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم از زنان بودند.

سازمان حقوق بشر ایران، در گزارشی که روز جمعه ۳۱ شهریور منتشر کرد، اعلام کرد: بررسی آماری این نهاد حقوق بشری درباره آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم در جریان خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی»، نشان می‌دهد که شلیک نیروهای سرکوب به صورت و چشم زنان «با تقریب بسیار بالایی سیستماتیک و هدفمند» بوده است.

بر اساس اعلام این نهاد حقوق بشری، «طبق راستی‌آزمایی انجام شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران»، « ۱۳۸ مورد» آسیب از ناحیه چشم، در جریان اعتراضات سراسری ۱۴٠۱ در ایران، مورد تایید این نهاد حقوق بشری قرار گرفته است.

در گزارشی که نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در آبان ماه سال گذشته، حدود دو ماه پس از آغاز اعتراضات سراسری در ایران منتشر کرد، «بر اساس تخمین پزشکان در سه بیمارستان فارابی، رسول اکرم و لبافی‌نژاد» (هر سه بیمارستان در تهران)، در مجموع بیش از ۵۰۰ بیمار با جراحات شدید چشمی پذیرش شده بودند.

این آمار، با توجه به عدم مراجعه شماری از آسیب‌دیدگان به مراکز بزرگ درمانی، می‌تواند بسیار کمتر از آمار واقعی آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم در جریان اعتراضات سراسری ۱۴٠۱ در ایران باشد.

سازمان حقوق بشر ایران که  در گزارش اخیر خود ۱۳۸ مورد آسیب‌دیدگی از ناحیه چشم را مورد تایید قرار داده است، تاکید می‌کند: ده‌ها نفر از آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم، «تنها به شرط حفظ محرمانگی» اطلاعات خود را در اختیار این نهاد قرار داده‌اند.

در فهرست آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم، بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، نام «هشت کودک» نیز به ثبت رسیده است که چهار نفر از این کودکان «دختر» و چهار کودک دیگر، «پسر» هستند.

کم‌سن‌ترین آسیب‌دیده از ناحیه چشم در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی»، دختری پنج سال و ده ماهه به نام «بنیتا کیانی فلاورجانی» است که در بالکن منزل مسکونی پدربزرگش در اصفهان هدف گلوله ساچمه‌ای قرار گرفت و چشم راست خود را از دست داد.

همزمان با روز اول مهر، آغاز سال تحصیلی در ایران، شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر و متن‌هایی، یاد کودکانی که در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی» کشته شدند، را گرامی داشتند.

بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران، در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، از مجموع دست‌کم ۵۵۱ جان‌باخته، ۶۸ نفر کودک بودند. بیشتر این کودکان جان‌باخته دانش‌آموز بودند.

همچنین بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران، در میان کشته‌شدگان و آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم در سراسر ایران در جریان خیزش «زن، زندگی، آزادی»، حدود ۹ درصد کشته‌شدگان و ۲۸ درصد آسیب‌دیدگان چشمی از میان زنان بوده‌اند.

توسط: ار.اف.ای