به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۲۷، ۱۴۰۲

آخرین خبرها از تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا

وجوه مسدود‌شده ایران در کره جنوبی به قطر منتقل شد

 

جمهوری اسلامی ایران و ایالات‌ متحده آمریکا در نهایت پس از حدود یک سال مذاکره غیرمستقیم بر سر مبادله زندانیان در ماه گذشته میلادی با یکدیگر توافق کردند. بر مبنای این توافق، جمهوری اسلامی پنج شهروند دوتابعیتی را که با اتهام‌های امنیتی زندانی کرده بود، آزاد می‌کند و ایالات‌ متحده نیز متعهد می‌شود چهار ایرانی محبوس در این کشور را آزاد کند. واشنگتن همچنین امکان دسترسی تهران به دارایی‌های مسدود‌شده جمهوری اسلامی در کره‌ جنوبی را فراهم می‌کند.

اکنون این توافق به ایستگاه پایانی رسیده است. قطر دریافت پول‌های مسدود‌شده ایران در کره‌جنوبی را تایید کرده است. مبادله زندانیان گام‌نهایی این توافق است. 

  • مهرآباد نقطه تبادل و آزادی گروگان‌ها است
    پنج زندانی آمریکایی در فرودگاه تهران در آستانه عزیمت به دوحه به عنوان بخشی از مبادله زندانیان هستند.
    منابع به خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس گفتند که آمریکایی‌ها را سفیر قطر در تهران همراهی می‌کند.
    بر اساس اطلاعات سایت فلایت ۲۴، یک فروند هواپیمای قطر ایرویز صبح دوشنبه در فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران به زمین نشست. قطر ایرویز از فرودگاه خمینی تهران برای پروازهای تجاری خود استفاده می‌کند، اما آزادی زندانیان قبلی در مهرآباد انجام شده است.
  • ادعای تهران‌تایمز درباره «طرح واقعی» برای ایران به نقل از «فایل صوتی مک‌گرک»

    ایندیپندنت فارسینشریه انگلیسی‌زبان تهران تایمز چاپ تهران که پیش‌تر گزارش‌ها و سندی درباره دلایل تعلیق رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران منتشر کرده بود، فایل صوتی جدیدی منتشر کرده که ادعا می‌کند صدای برت مک‌گرک است و با استناد به آن از «طرح واقعی» یا «پلن بی» درمورد ایران خبر می‌دهد. هنوز صحت این فایل صوتی که ادعا می‌شود مربوط به نماینده دولت بایدن در امور خاورمیانه و شمال آفریقا است تایید نشده و مقامات کاخ سفید به آن واکنش نشان نداده‌اند. اما سند قبلی این رسانه درباره دلیل تعلیق رابرت مالی به گفته کارشناسان مطابق با نسخه اصلی بود.
  • باج‌دهی شش میلیارد دلاری؛ آمریکا و ایران چگونه به توافق تبادل زندانیان رسیدند؟

    ایندیپندنت فارسیپس از گمانه‌زنی‌های بسیار درباره ابعاد مختلف توافق میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی درباره آزادی زندانیان دوتابعیتی در ازای دریافت اموال مسدودشده ایران در کره جنوبی، به نظر می‌رسد که این معامله جنجالی به مرحله اجرایی نزدیک شده است. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه هجدهم سپتامبر (۲۷ شهریور) به نقل از یک منبع مطلع نوشت که قطر به ایران و آمریکا اطلاع داده است که تمام شش میلیارد دلار مسدودشده ایران از سوییس به حساب‌های بانکی در قطر منتقل شده‌اند.
  • منتقدان چه می‌گویند؟

    دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، در روزهای اخیر در شبکه اجتماعی تروت به آزادی پول‌های بلوکه‌شده جمهوری اسلامی و تبادل زندانیان میان تهران و واشنگتن واکنش نشان داد و نوشت: «بیایید این موضوع را روشن کنیم! ما یک معامله گروگان با ایران انجام دادیم. به آن‌ها پنج نفر بسیار سرسخت و باهوش را دادیم که ایران به‌شدت نیازمندشان بود. ما به همین ترتیب پنج نفر را پس گرفتیم، اما شش میلیارد دلار هم به آن‌ها دادیم!»

    ترامپ در ادامه نوشت: «آیا کسی می‌داند شش میلیارد دلار چقدر پول است؟ زمانی که رئیس‌جمهوری بودم، ۵۸ گروگان را در ازای هیچ پولی پس گرفتم. کشیش برانسون را به یاد دارید؟ این یک سابقه وحشتناک ایجاد می‌کند. جمهوری‌خواهان! همین حالا خواستار اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی [عزل رئیس‌جمهوری] شوید.»

  • ایران می‌خواهد چه کسانی آزاد شوند؟
    مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور، کامبیز عطار کاشانی و کاوه افراسیابی پنج ایرانی زندانی در ایالات متحده‌اند که حکومت جمهوری اسلامی خواهان آزادی آنان شده است. چهار نفر اول متهمان و محکومان پرونده‌های نقض تحریم‌های آمریکا در ارتباط با ایران بوده‌اند. افراسیابی هم که ساکن آمریکا و استاد دانشگاه است، به لابی‌گری برای حکومت ایران متهم بوده است. او می‌گوید نه‌تنها زندانی نیست، بلکه در دو سال گذشته هم در دانشگاه تدریس کرده است و مایل نیست به ایران بازگردد.
  • این تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی جمهوری اسلامی که هم‌زمان با سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، به نیویورک انجام می‌شود، از نگاه بسیاری از تحلیلگران به معنای تداوم کوتاه آمدن دولت جو بایدن مقابل جمهوری اسلامی و موفقیت‌آمیز بودن سیاست گروگانگیری نظام اسلامی در تهران دانسته شده است؛ اتفاقی که از نظر جمهوری‌خواهان و دونالد ترامپ، اصلی‌ترین رقیب بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، «سیاستی احمقانه و تحقیرآمیز» خوانده شده است.

  • سیامک نمازی، ایرانی‌ــ‌آمریکایی ۵۱ ساله، عماد شرقی ایرانی‌ــ‌آمریکایی ۵۹ ساله و همچنین مراد طاهباز ایرانی‌ــ‌آمریکایی‌ــ‌بریتانیایی ۶۷ ساله از جمله زندانیانی‌اند که قرار است دوشنبه از ایران خارج شوند. هویت دو زندانی دیگر با تابعیت آمریکایی که گفته می‌شود یکی از آن‌ها زن است، هنوز فاش نشده است و این دو به دلایل شخصی خواسته‌اند ناشناس بمانند.