به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۲۸، ۱۴۰۲

آمریکا وزارت اطلاعات و احمدی‌نژاد را تحریم کرد

  

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز دوشنبه ۲۷ شهریور اعلام کرد که بر مبنای قانون لوینسون، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور اسبق در ایران، را به فهرست تحریم‌های خود افزوده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید به خبرنگاران گفت دلیل این تحریم که هم‌زمان با آزادی شهروندان آمریکایی اعلام می‌شود، نقش وزارت اطلاعات در آزار زندانیان، و نیز دروغ گفتن مکرر محمود احمدی‌نژاد درباره پرونده رابرت لوینسون است.

پنج زندانی آمریکایی گرفتار در ایران، ساعاتی پیش در جریان اجرای مرحله نهایی تفاهم ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و آزادسازی پول بلوکه‌شده ایران، تهران را به مقصد دوحه ترک کردند و هواپیمای حامل آن‌ها غروب دوشنبه در پایتخت قطر به زمین نشست.

قانون رابرت لویسنون در زمینه مسئول شناختن گروگان‌گیران در دسامبر سال ۲۰۲۰ تبدیل به قانون شد.

این قانون که به مفادی در زمینه سیاست‌گذاریِ مربوط به گروگان‌ها و بازداشت‌های ناعادلانه می‌پردازد، در احترام به یاد رابرت لوینسون مأمور پیشین پلیس فدرال آمریکا تهیه‌شده که در ایران ربوده شد و بیشترین دوران اسارت یک گروگان در تاریخ ایالات متحده را رقم زد.

ایالات متحده پیش از این نیز در ۲۴ آذر ۱۳۹۹ دو مأمور عالی‌رتبه نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی با نام‌های محمد باصری و احمد خزایی را که گفته می‌شود در عملیات ربودن، حبس و مرگ «احتمالی» آقای لوینسون مشارکت داشتند، تحریم کرده بود.

بعد از سا‌ل‌ها تلاش دولت آمریکا هنوز مشخص نیست که ابعاد روندی که به مرگِ او انجامید چه بوده است.

در همین زمینه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نیز با ابراز خرسندی از آزادی پنج شهروند آمریکایی که در ایران زندانی بودند، در بیانیه‌ای تأکید کرد: «هم‌زمان که بازگشت پنج شهروند آمریکایی را جشن می‌گیریم به یاد آن‌هایی هستیم که بازنگشتند.»

آقای بایدن سپس با اشاره به تحریم اعمال‌شده علیه محمود احمدی‌نژاد و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، «رژیم ایران» را فراخوانده است تا «روایت کاملی از آن‌چه بر باب لوینسون رفته‌است» ارائه دهد و تأکید کرده که خانوادۀ لوینسون سزاوار دریافت پاسخ پرسش‌های‌شان هستند.

رابرت لوینسون زمستان سال ۸۵ پس از پرواز از دوبی به جزیره کیش ناپدید شد. وزارت خارجه آمریکا برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به یافتن او شود ۲۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

رئیس جمهور ایالات متحده هم‌زمان با خوشامدگویی به آمریکایی‌های آزاد شده، بار دیگر به تمام شهروندان آمریکا «خطرات جدی» سفر به ایران را یادآوری کرده و گفته است: «دارندگان گذرنامۀ آمریکایی نباید به آن‌جا [ایران] سفر کنند.»

جو بایدن از شهروندان آمریکا خواسته است هشدار وزارت خارجۀ این کشور در مورد سفر به ایران را جدی بگیرند و در صورت بی‌توجهی به این هشدار، انتظار تضمین آزادی خود را نداشته باشند.

رابرت لوینسون زمستان سال ۱۳۸۵ پس از پرواز از دوبی به جزیره کیش ناپدید شد. وزارت خارجه آمریکا برای هرگونه اطلاعاتی که منجر به یافتن او شود ۲۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

آمریکا می‌گوید مدارکی که این کشور تاکنون جمع‌آوری کرده است نشان می‌دهد که لوینسون احتمالا در اسارت درگذشته است.

با وجود این، واشینگتن در این سال‌ها بارها تأکید کرده است که پرونده آقای لوینسون هنوز بسته نشده و از تهران خواسته است پاسخ‌های معتبری درباره سرنوشت او بدهد.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی سال‌هاست که ده‌ها تبعۀ خارجی، شهروندان دوتابعیتی یا چندتابعیتی را عمدتاً با اتهام‌های امنیتی از جمله «جاسوسی» در زندان‌های ایران حبس کرده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری و دولت‌های غربی، حکومت جمهوری اسلامی را به تلاش برای امتیازگیری سیاسی از دیگر کشورها از طریق بازداشت «خودسرانۀ» اتباع خارجی متهم کرده‌اند؛ تهران اما این اتهام را رد می‌کند.


رادیو فردا