به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، شهریور ۲۷، ۱۴۰۲

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه اعلام کرد که تبادل زندانی بین ایران و آمریکا امروز انجام می‌شود

 رئیس بانک مرکزی ایران: پول‌های آزادشده به حساب بانک‌های ایرانی در قطر واریز شد

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران در اظهاراتی اعلام کرد که 5 میلیارد و 573 میلیون یورو به حساب 6 بانک ایرانی در قطر واریز شد.


به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، فرزین، دوشنبه 27 شهریور در یک نشست خبری گفت پول‌های آزادشده ایران در 2 بانک «الاهلی» و «الدخان» در قطر واریز شده‌اند.


او همچنین اعلام کرد از نوزدهم مرداد «بانک‌های کشاورزی، سامان، پاسارگاد، گردشگری، شهر و کارآفرین در دو بانک قطری الدوخان و الاهلی حساب باز کردند و طبق توافقات، انجام تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت.»


پیشتر خبرگزاری «رویترز» اعلام کرده بود که قطر انتقال شش میلیارد دلار را به بانک‌های خود تایید کرده است.


در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه اعلام کرد که تبادل زندانی بین ایران و آمریکا امروز انجام می‌شود. او همچنین گفته بود که دارایی‌های آزادشده ایران در کره جنوبی امروز در اختیار تهران قرار می‌گیرد.


تهران و واشینگتن در اوایل ماه گذشته به توافقی دست یافتند که شامل آزادی پنج شهروند محبوس آمریکایی در ایران و همچنین آزادی 6 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بود.


سه نفر از پنج زندانی در ایران سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی، با تابعیت ایرانی-آمریکایی هستند. نام دو زندانی دیگر تا کنون فاش نشده‌ است.


«آسوشیتد پرس» نیز هفته گذشته گزارش داد که ایران خواستار آزادی مهرداد انصاری، امین حسن‌زاده، رضا سرهنگ‌پور، کامبیز عطار کاشانی و کاوه افراسیابی از زندان‌های آمریکا شده است. چهار نفر اول متهمین پرونده‌های نقض تحریم‌های آمریکا در ارتباط با ایران هستند و نفر پنجم کاوه افراسیابی، متهم به لابی‌گری برای حکومت ایران است.


بنابراین انتظار می‌رود تا دقایقی دیگر توافق تبادل زندانیان انجام شود.

العربیه