به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، شهریور ۱۴، ۱۴۰۳

بازدید رهبر کره شمالی از مناطق سیل‌زده و صدور حکم اعدام 30 مقام مسئول

به گفته رسانه‌های کره جنوبی از جمله تلویزیون «چوزون»، کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی دستور اعدام 20 تا 30 مقام را به دلیل عدم موفقیت آنها در جلوگیری از سیل فاجعه بار و رانش زمین که در ابتدای تابستان منجر به کشته شدن 4 هزار نفر و آوارگی ده‌ها هزار نفر شد، صادر کرد.


کانال«چوزون» در گزارش خود گفته است که دیکتاتور 42 ساله در ژوئیه گذشته، پس از طغیان رودخانه «یالو» در مرز باچین، نشستی فوری در قطار خصوصی خود برگزار کرد که طی آن، فرماندار استان چاگانگ، که بیش از دیگر مناطق آسیب دیده بود و همچنین کانگ بونگ هون، رئیس پلیس، دبیر حزب و وزیر امنیت عمومی را برکنار کرد.


این کانال به نقل از یک «منبع دولتی» ناشناس گفت که اعدام‌ها اواخر ماه گذشته انجام شد و شواهدی از دبیر حزب در استانچاگانگ جمع آوری شد تا او نیز احتمالا اعدام شود.


کیم جونگ اون ژوئیه گذشته بعد بازدید از مناطق سیل‌زده و گفت‌و‌گو با مجتمع‌های آسیب دیده از سیل گفت که بازسازی کامل مناطق زیر آب، ماه‌ها زمان خواهد برد.


روزنامه ژاپنی «نیکی آسیا» به نقل از یک مقام دولتی افزود که رهبر کره شمالی متعهد شد مسئولان وقوع این زیان‌های غیر قابل قبول به شدیترین مجازات برسند.


این روزنامه نوشت: «سیل ویرانگر رودخانه یالو و همچنین رانش زمین در امتداد مرز چین و کره شمالی منجر به زیر آب رفتن بیش از 4 هزار ساختمان و 3 هزارهکتار زمین کشاورزی به ویژه در شهر سینویجو و اویجو در استان پیونگان شمالی شده است.»


در حالی که هویت همه مقامات اعدام شده تأیید نشده، این مقام دولتی به این روزنامه گفت که کانگ بونگ هون، دبیر ارشددارای رتبه سی‌ام حزب در شهرستان چاگانگ، معاون سابق اداره صنعت مهمات است که در جریان بازرسی میدانی به همراه کیم جون اون مشاهده شده است.