به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۴، ۱۳۸۹

کجا دستاتو گم کردم؟
یه حسی از تو در من هست که میدونم تو را دارم
واسه برگشتنت هر شب درارو باز میذارم



بی مقدمه
          ویدا فرهودی
چه دیر دیدمت اما چه زود دل بستم
به لحن شرقی چشمت که این چنین گویاست


هزار شعر نگفته به گوش من خواندی
و شاعرانه شنیدم که لهجه‌ات شیداست


رسیده‌ای ز "ندانم کجا"ی کشور عشق
که ماورای مدار کبود غربت‌هاست

چه کودکانه تورا بی‌قرار می‌خواهم
اگر چه گفتن ِخواهش خلاف عادت ماست


شگفت آوَرَدَت این صراحتم اما
نمانده فرصت کتمان و شعر بی‌پرواست


و بی‌مقدمه آن سان که خوب می‌دانی
ز واژه واژه‌ی سرخش، نهفته‌ها پیداست


از دفتر "بی مقدمه"

مقابله ایران  و آمریکا
تحلیل واشنگتن پست:
کارتون: نیک آهنگ کوثر 
گشايش کنفرانس هسته ای جهانی، با ايجاد صحنه نمايشی ميان ايران و آمريکا همراه شد که هر يک از طرفین، در پی يارگيری بر سر مناقشه موجود درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی هستند.
مقابله ایران و آمریکا با سخنرانی محمود احمدی نژاد آغاز شد و سپس با سخنرانی هيلاری کلينتون وزير خارجه ايالات متحده در بعد ازظهر ادامه يافت.
کلينتون روز يکشنبه گفت احمدی نژاد سعی خواهد کرد توجه را از برنامه هسته ای کشورش دور کند، آن هم درحاليکه فعاليت هايی به رهبری آمريکايی در جريان است تا تحريم های اقتصادی جديدی علیه آن کشور برقرار شود.
ايران توليد بمب هسته ای را کتمان می کند اما آژانس بين المللی انرژی هسته ای، نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل، سال گذشته ايران را به دليل ساخت مخفيانه تأسيسات هسته ای و بی اعتنايی به قطعنامه سازمان ملل مبنی بر توقف غنی سازی، مورد انتقاد قرارداد.
کلينتون در گفتگو با برنامه "ديدار با مطبوعات" شبکه ان بی سی گفت: "ما به ايران اجازه نخواهيم داد تا عدم همکاری خود را به عنوان همکاری توصيف کند."
ليو دان، يک مقام کنترل تسليحاتی در دولت ريگان، گفت: "چنانچه کشورهای فاقد تسليحات هسته ای در اين نمايش شرکت نکنند، شکستی برای خط مشی اوباما خواهد بود." امکان کاهش بيشتر تسليحات "تا حد بسيار زيادی" کم خواهد شد. وی اين سخنان را در هفته گذشته در مرکز تحقيقاتی هنری ال استيمسون ايراد می کرد.
پيمان ان پی تی با 189 عضو، مهمترين قرارداد بين المللی هسته ای محسوب می شود. در واقع نوعی چانه زنی است: پنج عضو اصلی هسته ای پيمان به حرکت به سوی خلع سلاح تن می دهند، در عين حال ساير کشورها هم در پی توليد بمب نخواهند بود و تنها حق توسعه انرژی هسته ای را خواهند داشت.
تهران با به نمايش گذاشتن چهره يک قربانی در برابر استانداردهای دوگانه هسته ای، همراهی برخی از شرکت کنندگان را به دست آورده است. ايران می گويد کشورهايی نظير اسرائيل که دوست قدرت های هسته ای هستند، اجازه در اختيارداشتن سلاح هسته ای را پيدا می کنند اما بقيه اين اجازه را ندارند. اسرائيل که عضو ان پی تی نيست هرگز اخبار مربوط به دراختيار داشتن تسليحات هسته ای را تأييد نکرده است.

       هادی خرسندی
به مبارکباد روز کارگر


گردیده فرشته خجل از منزلت او – منصور اسانلو
تف کرده ز سلول به شمشیر و ترازو - منصور اسانلو


بینائی او رنجه ز تصویر عدالت – در قاب جهالت
بویائی او خسته از آن مسلک بدبو - منصور اسانلو


سلول به سلول کشانند به بندش – در کار گزندش
خندیده نیاورده خمی نیز به ابرو - منصور اسانلو


لب باز نکرده‌ست به اقرار دروغین – جرمیست چه سنگین!
وندر طلب حق ننشسته ز تکاپو - منصور اسانلو


فریاد برآورده ز خونخواری ضحاک – با جرأت و بی‌باک
این کاوه‌ی آهنگر رزمنده و حقجو - منصور اسانلو


او طالب حق همه‌ی کارگران است – جانش نگران است
وز بهر همه رنجبران گشته سخنگو - منصور اسانلو


شد مظهر آزادگی و خواستن حق – در بند و موفق!
با قدرت ادراک نه با قوت بازو - منصور اسانلو


منصور اسانلو چه جهانی شده نامش – هورا به مرامش
لرزیده ز نامش تن دیکتاتور ترسو - منصور اسانلو

یادش به همه حال گرامیست گرامی – زندانی نامی
حقش بود این نام خوش و شهرت نیکو - منصور اسانلو


هادی تو بیا تا که شب اول می ماه – تا بعد سحرگاه
نوشیم می و یاد کنیم از شرف او - منصور اسانلو

وزیر ارتباطات دولت خاتمی با چاقو هدف حمله قرار گرفت
دکتر احمد معتمدی مقارن ساعت ۱۱ صبح روز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت) در طبقه هفتم ساختمان ابوریحان دانشگاه امیرکبیر با چاقوی فردی ناشناس مورد حمله قرار گرفت. بنابر گزارش‌ها، ضربات چاقو از پشت و به کمر وی اصابت کرده است. دکتر معتمدی سپس به بیمارستان مهر تهران منتقل شده است.
خبرگزاری فارس مقارن ظهر به وقت تهران به نقل از فرزند دکتر معتمدی گزارش داد، «معده و روده دکتر معتمدی در اثر اصابت چاقو پاره شده و خونریزی شدیدی دارد و پزشکان برای تأمین خون مورد نیاز وی تقاضای خون کردند و در حال حاضر مدت ۳ ساعت است که وی در اتاق عمل است.»
مدیر روبط عمومی دانشگاه امیرکبیر در مورد این حادثه‌ گفت: «فردی که دکتر معتمدی را مورد حمله قرار داده است به دانشگاه ارتباطی ندارد.» به گفته وی، «فرد مذکور صبح امروز - دوشنبه - به عنوان یک مراجعه‌کننده وارد دانشگاه شده و کارت شناسایی خود را نیز در نگهبانی قرار داده و درخواست ملاقات با دکتر معتمدی داشته است».
به گزارش وبسایت خبری «دانشجونیوز»، «ورود ضارب ناشناس به دانشگاه و سوقصد به جان دكتر معتمدی در حالی صورت گرفته كه ماموران انتظامات ورود و خروج دانشجویان دانشگاه را به شدت تحت نظر دارند و گاهی به دلایل واهی از ورود دانشجویان به دانشگاه خود جلوگیری می‌كنند.» دانشجویان دانشگاه برق و سایر دانشجویان دانشگاه امیر کبیر دست به تحصن در مقابل دانشکده برق زده اند. و خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به موضوع سوء قصد به جان دکتر معتمدی شده اند.

افزایش نگرانی ها نسبت به سلامت زندانیان سیاسی
شرایط وخیم مهدیه گلرو، محبوبه کرمی و لاله حسن پور

 این روزها سلامت زندانیان و نگرانی از بیمار شدن آنان در شرایط نابسامان زندان از دغدغه‌های مداوم خانواده هایشان است. آب آلوده، غذای ناکافی، شلوغی بندها، عدم امکانات و خدمات بهداشتی، عدم درمان کامل زندانیان و ایجاد بیماری های مزمن باعث شده است که هر روز خبری تازه از بیماری یک زندانی و نگرانی درباره سلامت زندانی دیگر بشنویم.
مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل از مشکلات روده ای، کمردرد، ضرب‌دیدگی بینی و سرما خوردگی مزمن رنج می‌برد و بهداری زندان اوین نیز از رسیدگی مناسب به او خودداری می‌کند.
همچنین لاله حسن پور، فعال حقوق بشر و زنان كه اسفند ماه سال گذشته بازداشت شده است، از لحاظ جسمی در شرایط نامطلوبی به سر می برد و به شدت بیمار است.
به گزارش هرانا، مسولان زندان اوین علی رغم بیماری شدید این وبلاگ نویس و نويسنده حوزه زنان از مداوای وی ممانعت می کنند.
علاوه بر این، زندانيانی كه محبوبه کرمی را در دوران بازداشت ملاقات كرده اند از وخيم شدن حال او خبر مي‌دهند. کرمی که از اسفند ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد، پيش از زندان تحت درمان براي بيماري افسردگي خود بوده است.

بازگشت دوباره گشت های ارشاد به خیابانهای شهر
کانون زنان ایرانی - بحث بازگشت گشتهای ارشاد به میدان های اصلی شهر این روزها دوباره از سوی مسولان دنبال می شود .خودروهای ونی که طی سالهای گذشته ودوره نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد در شهر تهران هم دیده می شد . گشتهایی که با حضور زنان و مردان سبز پوش نیروی انتظامی وظیفه اصلی شان برخورد با زنان بی حجاب قرار گرفته بود.
ماشین هایی با آرم "پلیس امنیت اخلاقی" این روزها مانند شهرهای دیگر ایران،بیش از همیشه در خیابان های شیراز نیز دیده می شوند،آن ها همه جا هستند به ویژه در مراکز عمده تجاری شهر مانند مرکز های تجاری "ستاره و آفتاب" و خیابان شلوغ مانند عفیف آباد،قصردشت،سینماسعدی،زند،چمران و جاهای دیگر.
دو مامور پلیس مرد به همراه یک پلیس زن سوار بر سمند و الگانس های نیروی انتظامی در حال گشت زنی پوشش زنان و دختران را کنترل می کنند تا به آنهایی که پوشش آزادانه تری دارند، موضوع طرح "حجاب و عفاف"را یادآوری کنند.این طرح را شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنترل بیشتر بر پوشش زنان تصویب کرده است.
در موارد عمده ای ، آن هایی که تذکر پلیس را ورود به حوزه شخصی خویش می دانند کارشان به درگیری لفظی با ماموران پلیس می کشد . کسانی پس از این درگیری لفظی توسط پلیس بازداشت می شوند و عده ای دیگر که خوش شانس ترند به خانه هایشان باز می گردند.