به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۷، ۱۳۸۹

  محمد رضا شفیعی کدکنی (م. سرشک)

بزن این زخمه
بزن آن پرده، اگرچند تو را سیم / از این ساز گسسته / بزن این زخمه، اگرچند دراین کاسهٔ طنبور / نمانده‌ست صدایی...
بزن این زخمه / بر آن سنگ / بر آن چوب / بر آن عشق /
که شاید / َبَرَدم راه به جایی. نغمهٔ توست، بزن /آنچه که ما زنده بدانیم /
اگر این «پرده برافتد» / من و تو نیز نمانیم ـ / اگرچند بمانیم و / بگوییم همانیم . . .

مجید توکلی قدرت تکلمش را از دست داده است
خبرگزاری هرانا - وضعیت جسمی مجید توکلی در پنجمین روز اعتصاب غذایش در سلول انفرادی بند 240 زندان اوین وخیم است تا جایی که وی حتی قدرت تکلمش را بر اثر ممانعت از نوشیدن آب از دست داده است.
علی توکلی درباره ی وضعیت جسمانی برادرش به گزارشگر هرانا گفت که به دلیل ابتلای مجید به نارسایی ریوی، ننوشیدن آب در طی پنج روز اخیر باعث شده که وی قادر به صحبت کردن نباشد. برادر مجید توکلی هم چنین از خونریزی معده ی مجید بر اثر اعتصاب غذا، در زندان اوین خبر داد و گفت بر اساس خبری که یکی از دوستان مجید از زندان به ما داده، گویا وی به بهداری زندان منتقل شده است.
در همبستگی با مجید توکلی مادر وی نیز از روز یکشنبه دست به اعتصاب غذا زده است که حال جسمانی ایشان نیز رو به وخامت گراییده است. گفتنی است حمله ی عصبی که بر اثر اولین بازداشت مجید توکلی یعنی سه سال پیش، به مادر وی دست داده بود به دلیل تداوم فشارها بر خانواده ی توکلی هم چنان بهبود نیافته است.
 کوهیار گودرزی به دلیل اعتصاب غذا بیهوش شده و به بهداری زندان اوین منتقل شده است. اما از وضعیت حسین رونقی ملکی (بابک خرم دین) که از روز دوم خرداد دست به اعتصاب غذا زده است، هیچ اطلاعی در دست نیست. وی پس از اعتصاب غذا به سلول انفرادی منتقل شده است.
اعدام‌ها در دوران احمدی‌نژاد ۴ برابر شده است

دويچه وله : براساس اطلاعات دولت آلمان، تعداد اعدام‌های سال ۲۰۰۹ ایران، نسبت به سال ۲۰۰۸ بین ده تا ۱۶ درصد افزایش یافته است. اداره مطبوعات مجلس فدرال آلمان، در اطلاعیه روز پنجشنبه (۲۷ مه) خود این موضوع را اعلام کرد.
اطلاعیه اداره مطبوعات مجلس فدرال آلمان، در پاسخ به پرسشی که حزب چپ این کشور با دولت درمیان نهاده بود، منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است: «در ایران آمار رسمی اعدام‌ها منتشر نمی‌شود. اما منابع مختلف تعداد اعدام‌ها را دست کم بین ۲۷۰ تا ۳۸۸ مورد ثبت کرده‌اند.» در اطلاعیه مجلس فدرال همچنین آمده:«از زمان آغاز ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، اعدام‌ها در ایران چهار برابر شده است. مجازات اعدام، از جمله در مورد افرادی اعمال می‌شود که به قتل، خیانت به نظام، تجاوز و قاچاق مواد مخدر متهم شده‌اند.»
آمریکا امروز دکترین جدید خود را در زمینۀ امنیت ملی اعلام کرد
در سند راهبرد جدید آمریکا در زمینۀ امنیت ملی از جمله می خوانیم که کانون تلاش های این کشور تعهدش به بازسازی اقتصاد آمریکا است که منشا قدرت این کشور به شمار می رود. دولت اوباما ادامۀ رشد اقتصادی آمریکا را از انضباط اقتصادی و نیز کاهش وابستگی این کشور به منابع انرژی جدا نمی داند.
برای رسیدن به اهداف خود، سند راهبردی دولت آمریکا تأکید را علاوه بر قدرت نظامی، بر دیپلماسی، اهرم های اقتصادی و کمک به توسعه و آموزش می گذارد.
سند راهبرد امنیت ملی آمریکا دو دولت ایران و کره شمالی را فرامی خواند که در زمینۀ برنامه های اتمی شان میان گفتگو و انزوای بین المللی یکی را به روشنی برگزینند. این سند تصریح می کند : "اگر این دو کشور تعهدات بین المللی شان را نادیده بگیرند، ما از وسایل متعدد استفاده می کنیم تا آنها را منزوی کنیم و ناچارشان سازیم به قواعد بین المللی در زمینۀ عدم تکثیر سلاح های اتمی گردن نهند."

 موانع دموکراسی در ایران (۱)
حسن بهگر
قرن نوزدهم از دموکراسی به معنای امروزی خبری نبود نزدیک به 36,6% (7/1 میلیارد )از جمعیت کره زمین توسط یک نوع حکومت یعنی پادشاهی اداره می شد و 30,2% مستعمره بودند. در سال 1950 / 31% (2,4 میلیارد نفر) دارای نظام دموکرات شدند .ایران نیز از آن جمله کشورهایی بود که با انقلاب مشروطیت به این قافله پیوست ولی با کودتای 1299 رضاخان متوقف شد . در نهبضت ملی کردن نفت به رهبری دکتر مصدق ضمن قطع دست دخالت خارجی کوشش شد تا به ارمان های مشروطیت جامه ی عمل بپوشانند که با کودتای 28 مرداد از این راه بازماند.
ادامه مطلب