به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۸۹

        مامک خادم
بی قرار

در یادبود آنان که از میان ما رفتند


       پروین اردلان
قدرت فریبکار است حتی برای شیفتگانش
سیر تاریخی تو در توی پر پیچ و خم، بیشتر نیروهای اجتماعی اعم از اپوزیسیون درون حکومتی تا اپوزیسون خارج و داخل ایران، فعالان جنبش های اجتماعی تا فعالان احزاب سیاسی را به تحلیل و بازنگری و تامل و چالش در نگرش و روش کشاند و شعور سیاسی جامعه را ارتقا داد. همان شعوری که همگان را فارغ از اتهامات راست و دروغ اعدام شدگان و جدا از دسته بندی های سیاسی و ایدئولوژیکی، به اعتراض عمومی نسبت اعدام و اعدام فعالان سیاسی فرا می خواند. انواع بیانیه ها و نوشته های منتشر شده ی چند روز اخیر، از سوی نهادهای حقوق بشری، زنان، احزاب سیاسی، فعالان سیاسی و مدنی، کارگری و ابراز همدردی با خانواده های داغدار در سراسر ایران و خارج از آن نشانه هایی از این آگاهی است که اکنون دولت های مدعی رعایت حقوق بشر را نیز به اقدام می خواند تا حقوق بشر را قربانی منافع سیاسی و اقتصادی خود نکنند.  ادامه مطلب

یش نویس قطعنامۀ تحریمی علیه ایران در شورای امنیت
شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته پیش نویس جدید قطعنامۀ تحریمی را در اختیار اعضای این شورا قرار داد. این پیش نویس که با توافق پنج عضو دائمی این شورا تدوین شده است دو روز پس از توافق سه جانبه میان ترکیه، ایران و برزیل بر سر ارسال اورانیوم به خارج از کشور طرح می شود.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجۀ آمریکا به هنگام اعلام خبر تدوین پیش نویس این قطعنامه در مقابل سنای آمریکا، توافق همه جانبۀ پنج عضو دائمی شورای امنیت به خصوص چین و روسیه با این پیش نویس اشاره کرد.
سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل به هنگام طرح این پیش نویس در شورای امنیت با اشاره به اینکه توافق جدید هیچ تغییری در " اصل مسالۀ اتمی ایران" ایجاد نمی کند، گفت: ایران بمدت چهار سال است که قطعنامه های سازمان ملل را زیر پا گذاشته است و به وظایف خود در مقابل جامعۀ جهانی عمل نمی کند".
به گزارش خبرگزای فرانسه، پیش نویس جدید چهارمین قطعنامه، سرمایه گذاری برای ایران در برخی از صنایع حساس در خارج از کشور ممنوع شده است. ضمن اینکه این پیش نویس اجازه می دهد کشتی های ایرانی را در دریاها مورد بازرسی قرار دهند. به موجب این پیش نویس، فروش هشت نوع سلاح جدید از جمله تانک و سیستم های ردیابی به ایران ممنوع خواهد شد.