به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۳۸۹

    گزارش بیست و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

ممنوعیت کتاب های برخی از نویسندگان
 و 
مجموعهً اشعار و تصویر فروغ فرخزاد
احترام آزادی: بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران طی روزهای ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ در مکان مصلی تهران برگذار ‌شد. در نخستین روز برگذاری، برخی از کتاب‌ها، از جمله تمامی آثار یوسف صانعی و حسین‌علی منتظری...
 از سطح نمایشگاه برچیده شدند.
در روز آغاز نمایشگاه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد مانع از حضور غرفه و انتشارات محمد بهشتی در نمایشگاه تهران شدند. یکی از مسئولان دفتر نشر آثار بهشتی گفت که مجوز برای تشکیل غرفه صادر شده بود
ولی در روز اول غرفه توسط انتشاراتی دیگری اشغال شده بود. او گفت پس از مراجعه به مسئولان برگذاری اطلاع یافت که مجوز این انتشارات باطل شده‌است. همچنین ممنوعیت عرضه شامل کتاب‌های هوشنگ گلشیری و فروغ فرخزاد و کتاب هایی ازمحمود دولت آبادی منتشر شده توسط «نشر قطره» نیز شد. کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای، تحت فشار قرار دادن ناشران مستقل را محکوم و به محرومیت برخی از ناشران ایرانی از شرکت دراین نمایشگاه اعتراض کرد. براساس گزارش تابناک کتاب هایی همچون «قدرت، اسلام و نخبگان سیاسی»، «چرا سیاست از دین آزاد نمی شود؟»، کتاب های تأییدکننده هولوکاست، کتابها درباره زن، بهائیت و بابیت دراین نمایشگاه جمع آوری شدند.
در روز ۱۸ اردیبهشت به مسئولین غرفه‌ها دستور داده شد تا مجموعه کتاب‌های عباس معروفی از جمله کتاب‌های سال بلوا، آونگ خاطره‌های ما، دریاروندگان جزیره آبی‌تر و سمفونی مردگان را از سطح نمایشگاه جمع آوری نموده و از فروش آنها جلوگیری کنند.
امسال كتاب‌های شازده احتجاب، باغ در باغ، در ستايش شعر و سكوت، نيمه تاريک ماه از آثار هوشنگ گلشيری توسط نشر نيلوفر منتشر شده است اما هيچ‌كدام از كتاب‌ها را نمی‌توانند در نمايشگاه عرضه كنند.
عرضه مجموعه اشعار فروغ فرخزاد نيز در نمايشگاه كتاب ممنوع شد و حتی بعضی از غرفه‌ها و انتشاراتی‌ها از نصب پوستر تصوير فروغ فرخزاد نيز منع شدند.
خامنه ای در جريان بازديد نمایشگاه و هنگام عبور از غرفه انتشارات "س" مجسمه‌هاي دو متري هخامنشي را ديد که بعد از لحظاتي با لحني جدي خطاب به وزير ارشاد خواستار جمع‌آوري اين مجسمه‌ها شد و گفت در غير اين صورت برخورد مي‌کنم.
اين مجسمه‌ها در ابتداي ورودي به سالن‌ ناشران خارجي قرار داده شده بود. در پي اين تذکر به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، حسيني که خود نيز مخالف وجود اين مجسمه‌ها بود فوراً دستور جمع آوري مجسمه‌هاي هخامنشي را داده و در روزهای پایانی نمایشگاه، مجسمه‌ها جمع آوري شدند.