به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۲۵، ۱۳۸۹

     م. سرشک
 سفر به خير

موج موجِ خزر، از سوک، سیه پوشانند
بیشه دلگیر و گیاهان همه خاموشانند
بنگر آن جامه کبودان افق، صبحدمان
روح باغ اند کزین گونه سیه پوشانند

چه بهاری ست، خدا را که در این دشت ملال
لاله ها آینه ی خون سیاووشانند.

آن فرو ریخته گل های پریشان در باد
کز می جام شهادت همه مدهوشانند،
نامشان زمزمه ی نیمه شب مستان باد:
تا نگویند که از یاد فراموشانند.


گرچه زین زهر سمومی که گذشت از سر باغ
سرخ گل های بهاری همه بیهوشانند ،
باز در مقدم خونین تو، ای روح بهار ،
بیشه در بیشه، درختان همه آغوشانند.



       رامین ناصح
روز بزرگداشت فردوسی

بیست و پنجم اردیبهشت، روز بزرگداشت شاعر بزرگ و خوش قریحه ایرانی، حکیم فردوسی است. شاعری که اغلب او را به «حماسه سرایی» می­شناسند، اما با غور و بررسی در «شاهنامه»اش، به اندیشه­های سترگ اخلاقی، عرفانی و نوعدوستانه او پی می­بریم. گرچه پاره­ای ابیات شاهنامه او -همانند آنچه به تندی درباره زنان یا قومیتهای مهاجم آمده- گاه مورد خرده گیری قرار گرفته، اما به گفته پژوهشگران و مصححان بزرگ شاهنامه، همچون استاد ادیب برومند، انتساب این اشعار به فردوسی مردود است. بنابراین این خرده­گیری­ها بر حکیم توس روا نیست.
نوشتن درباره فردوسی و اندیشه­هایش، به مجالی بس فراخ­تر نیازمند است. او با تاکید بر اینکه «همه، راه "داد" است و آیین "مهر"...»، بر پیوند عدالت اجتماعی (داد) و عشق و معنویت (مهر) صحه می­گذارد. و قرنها بعد از او متفکرانی برخاسته­اند که بر پیوند «عرفان» و «جامعه گرایی» تاکید دارند. اندیشه­ای که شاید بشود با مدد گرفتن از فردوسی آنرا شرح و بسط داد.
شاید به­دلیل همین جانمایه­های معنوی شاهنامه است که پیروان آیین "اکنکار" (یکی از جنبشهای نوپدید معنوی در قرن بیستم که از امریکا برخاسته است) او را یکی از بزرگان آیین خود (و به تعبیر خود آنها: "وصل 4") می­دانند. چنان که زرتشت و شمس را نیز "وصل 12" دانسته­اند.
به هر روی به امید اینکه بتوانیم از معنویت و عدالتخواهی و میهندوستی فردوسی برای آفرینش اندیشه­های ناب انسانی بهره جوییم و به سوی ایرانی آباد، آزاد و همراه با جهان در پیشرفت و توسعه، گام برداریم.
رامین ناصح
دبیر کانون آینده نگری ایران

    خواهر احمدی نژاد:
اشد مجازات براي افراد بدحجاب اعمال شود

ایلنا: پروین احمدی نژاد، عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران گفت: بايد در راستاي طرح حجاب و عفاف با افراد لجوج و معاند در امر حجاب برخورد شديد شود.
پروين احمدي‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا با اعلام اينكه ظهور و بروز بدحجابي در جامعه به سه‌دسته تقسيم مي شود تاكيد كرد: گروهي با لجاجت و عناد ورزيدن و گروهي به طور ساماندهي شده موظف‌اند ضمن دريافت پول و با برنامه‌ريزي‌هاي از پيش تعيين‌شده، مسيرهايي را درطول روز در شهر طي كنند تا معضل بدحجابي را در جامعه نهادينه كنند.
او با اشاره به گروه سومي كه از روي جهل بدحجاب هستند افزود: گاهي لباس مناسب براي برخي از افراد در بازار پيدا نمي‌شود و لباس هاي نامناسب قيمت كمتري دارند كه زنان نيز مجبور مي‌شوند كه اين لباس‌ها را تهيه كرده و از آن استفاده كنند.
او طرح حجاب‌وعفاف را مربوط به مردان نيز دانست و ادامه داد: مرد و زن وقتي وارد اجتماع مي‌شوند بايد جنبه‌هاي انساني، روحي و معنوي خود را به جامعه عرضه كنند‌، نه بعد جسماني‌شان را، چرا كه عرضه شدن جسم در جامعه ،براي كشور خطرناك است.


علی محمودی به 6 سال حبس قطعی محکوم شد
رهانا: علی محمودی فعال اجتماعی، نویسنده و عضو انجمن ادبی شهر مریوان در کردستان ایران پنجم مهرماه سال گذشته بازداشت شده بود. روزدوشنبه قاضی پرونده ضمن رد دادگاه تجدید نظر این فعال مدنی را به ۶ سال زندان قطعی محکوم کرد.
به گزارش کردانه، علی محمودی فعال اجتماعی، نویسنده و عضو انجمن ادبی شهر مریوان در کردستان ایران پنجم مهرماه سال گذشته بازداشت شد. روزدوشنبه قاضی پرونده ضمن رد دادگاه تجدید نظر این فعال مدنی را به 6 سال زندان قطعی محکوم نمود.
به گزارش خبرنگار ما و به نقل از یکی ازاعضای انجمن ادبی شهر مریوان، علی محمودی از داشتن حق دادگاه تجید نظر محروم شده است. دادگاه وی را به جرم اقدام علیه امنیت ملی بخاطر هواداری از حزب غیرقانونی " کومه له کردستان ایران" به رهبری عبدالله مهتدی به 6 سال زندان محکوم کرده است.
آقای محمودی این جرم را نپذرفته است و باید 6 سال محکومیت خود را در زندان شهر مریوان در میان زندانیان عادی سپری نماید.