به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۴۰۲

قوه قضائیه ایران می‌گوید دو نفر را به اتهام «سب‌النبی» و «توهین به مقدسات» اعدام کرده است

 

قوه قضائیه ایران می‌گوید که بامداد امروز حکم اعدام یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع را به اجرا گذاشته است. خبرگزاری میزان، رسانه رسمی دستگاه قضایی ایران گفته است که اتهامات این افراد «جرایم علنی نظیر سب‌النبی، اهانت و اتهام به مادر پیامبر اسلام، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن و توهین به مقدسات» بوده است.


پیش از این نهادهای حقوق بشری اعلام کرده بودند که این دو نفر فقط به نقد خرافات دینی می‌پرداخته‌اند.


این رسانه نوشته است که در پی تشکیل پرونده‌ای در سال ۹۹ در دادگاه انقلاب اراک، یوسف مهرداد در شهر اردبیل دستگیر شده و «مدیر و ایجادکننده یک گروه مجازی» و «حداقل در ۱۵ گروه و کانال ضد دین، ادمین و گرداننده اصلی بوده» است.


خبرگزاری رسمی قوه قضائیه همچنین مدعی است که صدرالله فاضلی زارع «مدیریت ۲۰ گروه و کانال هتاک به مقدسات و خداناباوری» را برعهده داشته و در یاسوج دستگیر شده است.


دستگاه قضایی ایران مدعی است که آقای مهرداد در شبکه‌های اجتماعی به «ترویج خداناباوری و توهین به مقدسات دینی و اسلامی» اقدام می‌کرده و قرآن‌ را «سوزانده»، وی همچنین از سوی قوه قضاییه به «ارتداد فطری» نیز متهم شده بود.


آقای فاضلی‌زارع نیز براساس اعترافاتی که در مدت بازداشت و در شرایط نامعلوم از او اخذ شده بود، متهم به توهین «به پیامبر اسلام و مقدسات دینی» شده بود.


یکی از رویه‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که همیشه مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری بوده، اخذ اعترافات اجباری از متهمان در شرایط خاص و استناد به آن برای صدور احکام سنگین از جمله اعدام است.


براساس گزارش‌ها دستگاه قضایی ایران این دو نفر را به همراه پنج نفر به نام‌های فرهاد چهره‌سا، محمد زهره‌وندی، اکرم صفایی توانا، علی محمدفلاح رشکلا و کبری ایمانی، در پرونده‌ای در رابطه با مدیریت و عضویت یک کانال تلگرامی با عنوان «نقد خرافه و مذهب» بازداشت کرده بود.


کاربران در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که یوسف مهرداد پدر سه کودک خردسال و صدرالله فاضلی زارع سرپرست مادر سالمندش بود.


عدم شفافیت رویه قضایی طی شده در قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای صدور و اجرای چنین احکامی همیشه مورد اعتراض فعالان حقوق بشر و کارشناسان حقوقی بوده است. همچنین عدم رعایت حقوق متهم از لحظه بازداشت، عدم دسترسی به وکیل و مواردی از این دست مورد اعتراض حقوقدانان مستقل بوده است.

پیش از این رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در حساب توییترش نسبت به خطر اعدام این دو نفر ابراز نگرانی کرده بود و نوشته بود: «از گزارش‌ها در خصوص این‌که یوسف مهرداد و سید صدرالله فاضلی زارع در معرض خطر قریب‌الوقوع اعدام قرار دارند، خشمگین شده‌ام. ایران باید آزار و اذیت و کشتار مردم را به دلیل استفاده از حق آزادی مذهب متوقف کند.»


چند روز پیش چندین نهاد حقوق بشری از انتقال یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به سلول انفرادی زندان اراک خبر داده و نسبت به اجرای حکم اعدام آن‌ها ابراز نگرانی کرده بودند.


به گزارش رسانه‌های ایران حکم اعدام این دو نفر تیرماه ۱۴۰۰ در دیوان عالی کشور تایید شده بود.


محمد آرمان، وکیل یوسف مهرداد پیشتر به کانال خبری امتداد گفته بود که «موکلش سابقه سال‌ها فعالیت مذهبی دارد.»


در ۲۴ فروردین گزارش مشترک سازمان حقوق بشر ایران و سازمان متحد علیه مجازات اعدام، حاکی از افزایش ۷۵ درصدی اجرای مجازات مرگ در ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی بود.


همچنین فعالان حقوق بشر تخمین زده‌اند که در سال جاری میلادی هم تا به امروز دست‌کم ۲۰۵ نفر در ایران اعدام شده‌اند.


جمهوری اسلامی دو روز پیش حکم اعدام حبیب اسیود، شهروند ربوده شده ایرانی- سوئدی را به اجرا گذاشت.


هفته گذشته هم خبرگزاری حال وش که اخبار سیستان و بلوچستان را گزارش می‌دهد، گزارش کرد که در پنج روز گذشته ۲۰ شهروند بلوچ اعدام شده‌اند.


روز جمعه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در نماز جمعه با اشاره به کثرت اعدام‌ زندانیان بلوچ در هفته گذشته بار دیگر از حکومت انتقاد کرد و گفت: «کدام دولت ملت خود را می‌کشد؟»


در روزهای اخیر هم نگرانی‌ها از «افزایش احتمال اعدام» شش زندانی عرب در زندان شیبان اهواز ابراز شده است.

بی بی سی  فارسی