به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۳۱، ۱۴۰۲

تجمع جهانی ایرانیان علیه اعدام‌ها

  

ایرانیان مقیم کشورهای مختلف روز شنبه ۳۰ اردیبهشت دست به برگزاری تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی زدند. این تجمع‌ها در پاسخ به فراخوان‌های از پیش منتشر شده و در اعتراض به گسترده شدن موج اعدام‌ها در ایران برگزار شدند.

تجمع معترضان با توجه به اختلاف ساعت قاره‌ها، در شهرهای استرالیا و نیوزیلند آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است تا غروب روز شنبه، در ده‌ها شهر دیگر جهان ادامه پیدا کند.

ویدیوهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، ایرانیان مقیم سوئد را نشان می‌دهند که روز ۲۰ می در مسیر شهر گوتنبرگ هستند تا در تجمع اعتراضی علیه جمهوری اسلامی شرکت کنند.

استرالیا؛ سیدنی، پرث، بریزبن

ایرانیان مقیم استرالیا نیز روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در چندین شهر این کشور تجمعاتی اعتراضی برپا کردند.

در شهر پرت تجمع‌کنندگان علاوه بر محکوم کردن اعدام‌ها در ایران، خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی دولت استرالیا شدند.

ویدیوهای ارسال‌ شده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهند جمعی از ایرانیان در شهر بریزبن نیز در اعتراض به صدور احکام اعدام، راهپیمایی و تجمع برگزار کردند.

ایرانیان سیدنی نیز در اعتراض به اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی تجمع کردند و محمد هاشمی، پسر خاله مجید کاظمی، در جمع تجمع‌کنندگان از «درد و رنج خانواده‌های بازماندگان» سخن گفت.

تجمع‌کنندگان همچنین شعار «جمهوری اعدامی دشمن هر ایرانی» سر دادند و با در دست گرفتن عکس کشته‌شدگان و پرچم ایران، هم‌دردی خود را با خانواده‌های اعدام‌شدگان اعلام کردند.

نیوزیلند؛ اوکلند

در نیوزیلند نیز ایرانیان مقیم با برگزار کردن تجمع در شهر اوکلند و به دست گرفتن پلاکاردهایی با تصاویر سه شهروند اعدام شده در اصفهان، علیه اعدام‌ها و جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

پیش از این خانواده‌های دادخواه هواپیمای اوکراینی با انتشار فراخوانی با عنوان «یک‌صدا علیه اعدام‌ها در ایران»، از همگان دعوت کرده بودند در روز شنبه ۲۰ ماه می، برابر با ۳۰ اردیبهشت، تجمعاتی جهانی علیه اعدام برپا کنند.

این فراخوان در اعتراض به «اعدام‌ها و احکام ناعادلانه در ایران» منتشر شده و از ایرانیان خارج از کشور خواسته تا روز شنبه به تجمعات محل زندگی خود در سراسر جهان بپیوندند.

علاوه بر این تجمع هماهنگ اما روز گذشته (جمعه ۲۹ اردیبهشت) نیز پس از انتشار خبر اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی، ایرانیان ساکن فرانکفورت، هامبورگ، لندن، اسلو، بروکسل و ... برای اعتراض مقابل سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی و در ژنو مقابل مقر سازمان ملل تجمع کردند.

ایران‌اینترنشنال