به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۱، ۱۴۰۲

ضرب و شتم و بازداشت خانواده مجید کاظمی

  

در آستانه مراسم ختم سه متهم اعدام شده «پرونده اصفهان»،‌ گزارش‎‌ها از ایران حاکی از ادامه فشار بر خانواده‌ها برای جلوگیری از برگزاری هر گونه مراسم است.

محمد هاشمی از بستگان نزدیک خانواده کاظمی در توییت‌هایی نوشت که ساعت ۳ صبح امروز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت،‌ «ماموران امنیتی به خانه مجید کاظمی حمله کردند و بعد از ضرب و شتم برادران و پدر و مادر او، حسین و مهدی دو برادر مجید کاظمی را بازداشت کردند.»

به گفته آقای هاشمی بعد از ساعاتی و پس از اینکه سمیه کاظمی، خواهر مجید کاظمی از طریق پلیس پیگیر این مساله بوده، ماموران به خانه آنها بازگشتند و او را هم بازداشت کردند.

امروز سومین روز اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی است و پیشتر خانواده‌ مجید کاظمی با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری مراسم ختم او بر مزارش خبر داده بودند.

مادر صالح میرهاشمی هم دیروز در یک فایل صوتی اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی «به همسرش دستبند زدند و اجازه گرفتن مراسم به آن‌ها را ندادند.»

مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی متهمان پرونده «خانه اصفهان» در ارتباط با کشته شدن دو بسیجی و یک سرهنگ یگان ویژه در ۲۵ آبان سال گذشته (۱۴۰۱) در میدان نگهبانی محله «خانه اصفهان» بازداشت، محاکمه، محکوم و سرانجام اعدام شدند.

خاکسپاری این سه نفر در سه نقطه متفاوت استان اصفهان توسط ماموران امنیتی انجام شد: مجید کاظمی در گورستان حبیب آباد، صالح میرهاشمی در روستای بلطاق و سعید یعقوبی در نزدیکی غسال‌خانه روستای کُرد سفلی.

اعتراضات در دومین شب متوالی در چند شهر ایران: «ما آمدیم دوباره خیزش ادامه داره»

دیشب برای دومین شب متوالی و در پی اعدام سه متهم پرونده خانه اصفهان مردم در خیابانها جمع شدند و شعارهای بر ضد حکومت جمهوری اسلامی و در اعتراض به اعدام سر دادند.

ستارخان،‌ گیشا و شهرک چیتگر و شهرک اکباتان در غرب تهران،‌ بلوار میرداماد در شمال و چند محله در نارمک شهروندان اقدام به شعارهای شبانه کردند.

در شهرک اکباتان تظاهرکنندگان شعار دادند: «ما آمدیم دوباره خیزش ادامه داره»

دیروز هم دانشجویان در برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شهید بهشتی تهران در اعتراض به اعدام این سه نفر تظاهرات کردند که با برخورد حراست دانشگاه رو به رو شدند.

تجمع‌های اعتراضی در سراسر جهان

‌روز شنبه گروهی از ایرانیان مقیم واشنگتن با تجمع در این شهر و راهپیمایی به سوی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا خواستار توقف اعدام‌ها در ایران شدند و همبستگی خود را با معترضان در ایران نشان دادند.

پرواز صیاد، هنرمند و بازیگر و لادن برومند، فعال حقوق بشر از سخنرانان در این برنامه بودند.

‌گروهی از ایرانیان ساکن تورنتو هم دیشب و در پی فراخوان انجمن خانواده‌های جانبختگان پرواز پی اس ۷۵۲ با هدف محکومیت اعدام‌های اخیر در ایران، همگام با پنجاه شهر دیگر در جهان دست به راهپیمایی زدند.

شرکت‌کنندگان با سر دادن شعارهایی خواستار لغو فوری اعدام‌ها در ایران، آزادی زندانیان سیاسی و قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی شدند.

حامد اسماعیلیون، از اعضای انجمن خانواده‌های جانباختگان در سخنرانی خود خواستار حمایت دولت‌های غربی از مردم ایران و قرار دادن سپاه در لیست تروریستی شد.

‌گروهی از ایرانیان در نیویورک آمریکا امروز ۲۰ مه، در حالیکه تصاویر معترضان اعدام شده و کشته‌شدگان اعتراضات را در دست داشتند، به اعدام‌ها در ایران اعتراض کردند.

اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی موجی از محکومیت داخلی و بین‌المللی را به دنبال داشته است.

از روزهای گذشته فراخوان‌هایی نسبت به برپایی تجمع در شهرهای بزرگ جهان در اعتراض به احکام اعدام منتشر شده بود.

در این راستا تجمعاتی در آلمان، استرالیا، سوئد، دانمارک، بلژیک و هلند برگزار شده است.

‌در لاهه هلند هم مانند بسیاری از شهرهای دیگر جهان، امروز شاهد اعتراض ایرانیان مقیم این کشور به اعدامها در ایران بود.

معترضان در لاهه خواستار توقف اعدام در ایران شدند و برای نشان دادن اعتراض خود، زنجیره انسانی تشکیل دادند و علیه جمهوری اسلامی شعارهایی سردادند، از جمله: «نه تفرقه نه خستگی، همبستگی، همبستگی» و «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود.»

ایرانیان مقیم شیکاگو هم با برگزاری یک نمایش خیابانی به اعدام ها اعتراض کردند در این برنامه «گروهی با پوشیدن ماسک و در دست داشتن پوستر در مرکز شهر شیکاگو حاضر شدند و گروه دیگه ای از اعضای انجمن با پخش فلایر از مردم خواستند تا ایمیل هایی که از قبل حاضر شده بود با اسکن کیو ار کد به خبرگزاری ها بفرستند.»

امروز هم قرار است تظاهراتی در این شهر برگزار شود.

بی‌بی‌سی