به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۰۹، ۱۴۰۲

علت مرگ مریم آروین «وصل سرم» در زندان بود

  

مادر مریم آروین، وکیل دادگستری که دو ماه پس از آزادی از زندان جان خود را از دست داد، می‌گوید علت مرگ دخترش وقایع رخ داده در جریان بازداشت و «وصل سرم» در زندان بوده است. خانم طیبه نطری مادر مریم نوشته به بهانه آرام‌بخش و مسکن و تقویتیدر زندان سرم وصل کرده و او را نابود کرده‌اند.

مریم آروین اوایل آذر ماه (احتمالا ۶ آذر) سال گذشته و در جریان اعتراضات در کرمان بازداشت شد. گفته می‌شود موقع دستگیری او را با مقنعه‌اش مسافتی بر روی زمین کشیده‌اند و همانجا مادرش را نیز که قصد داشت از ضرب و شتم دخترش جلوگیری کند همراه او دستگیر کرده‌اند.

مریم آروین حدود دو هفته پس از بازداشت با قبول قرار کفالت از زندان آزاد شده بود. اما دو ماه پس از آزادی، از زندان جان خود را از دست داد.

پس از مرگ ناگهانی مریم آروین، کانون وکلای دادگستری کرمان، که مریم آروین عضو آن بود، نوشت: مرور فعالیت‌های او چه در محیط مجازی و شبکه‌های اجتماعی و چه در فضای حقیقی نشان می‌دهد او به معنای واقعی کلمه یک وکیل دلسوز، شجاع و مسئول در برابر ظلم و ستم جمهوری اسلامی بود. دفاع از حقوق زنان در برابر قوانین نابرابر و ضد زن و زن کشی،در لوای قانون از جمله محور اصلی فعالیتهای او بود.

حالا خانم طیبه نظری، مادر مریم آروین در پستی طولانی که روز دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ در اینستاگرام منتشر کرد نوشت به دخترش که به دلیل دفاع از موکل بازداشت شده بود، «به بهانه آرام‌بخش و مسکن و تقویتی» در زندان «سرم وصل کرده» و او را «نابود» کرده‌اند. او می‌گوید پزشک زندان در نامه‌ای آسیب‌هایی که به مریم آروین رسید، تأیید کرده بود.

طیبه نظری همچنین تأکید کرده که یک هفته پس از مرگ دخترش، شعبه ۱۰۳ کیفری، حکم غیابی «۱۵ ماه زندان، یک میلیون [تومان] جریمه، و ۴۰ ضربه شلاق» نیز برای خودش صادر کرده که سپس تعلیق شده است.

مادر مریم آروین همچنین با شرح خشونت در بازداشت، گفته یک مأمور زن به نام «زهرا علیزاده» معروف به «مبینا» به همراه مأمور «اطلاعات نیروی انتظامی به نام «حمید زیدآبادی» او را در راهرو دادسرا «دستبند زده» و «به خاک می‌کشاندند.»

خانم طیبه نظری نوشته است:
دختر دست گل مرا فقط به جرم دفاع از موکلین محرومش نابود کردند. وکیلی که مرتب پرونده‌های محرومین را بدون هزینه یا هزینه‌ای اندک قبول می‌کرد دختر جوانی که از کمک به بچه‌های بهزیستی و بچه‌های کار دریغ نمی‌ورزید دختری که از کمک به حیوانات بیمار و رساندن آنها به دامپزشکی کوتاهی نمی‌کرد، جوانی که اهل پیاده‌روی و کوهنوردی بود دختری که عاشق طبیعت و محیط زیست و گل وگیاه بود، دختری که هر وقت از بیرون می‌آمد با یه بغل کتاب یا گل و گلدان به خانه می‌آمد، دختری که فعال و خوش‌پوش بود و زیبایی را دوست داشت فرشته‌ای به تمام معنا، از جنس نور و روشنی، صلح‌دوست و حق‌طلب، مدافع حقوق زنان، دلسوز جامعه که به خاطر شرافت شغلی‌اش با جانش بها پرداخت کردو چراغ عمرش را در ۲۹ سالگی که هنوز هزاران امید و آرزو داشت و دوماه بیشتر از عقدش نمی‌گذشت، خاموش کردند. نه می‌بخشم ونه فراموش می‌کنم زندگی من و خانواده‌ام را نابود کردند...











مریم آروین تنها فرد بازداشت شده نیست که بعد از مدت کوتاهی از آزادی به شکلی مشکوک جان‌باخته است. تعداد این مرگ‌های مشکوک زیاد است. جوانی به نام «اميرحسين تروال ايمان» کمتر از دو هفته پیش (۲۷ اردی‌بهشت ۱۴۰۲) بر اثر سكته قلبی در خواب درگذشت. او پس از ۸ ماه زندان و شکنجه، مشمول عفو و آزاد شده بود.

آرش -میلاد- فروزنده معترض اهل آبادان، در فروردین ۱۴۰۲ به طرز مشکوکی جان باخت. «عرشیا امام‌قلی‌زاده علمداری»، نوجوان ۱۶ ساله، تنها چند روز پس از آزادی از زندان به‌قید وثیقه، خودکشی کرد.

عباس منصوری،  ۱۸ ساله، اهل شهرستان شوش که در آبان ماه ۱۴۰۱، به‌دلیل پخش کردن شکلات همراه با تراکت شعار «زن، زندگی، آزادی»، بازداشت شده بود نیز، مدت کوتاهی پس از آزادی به زندگی خود پایان داد. این جوان چند روز بعد از بازداشت، با قرار وثیقه آزاد شد، اما ۲۰ آذر، پیکر بی‌جان او یافت شده است.

«یلدا آقافضلی» جوان ۱۹ ساله، که آبان‌ ۱۴۰۱ در میدان انقلاب تهران، بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد. او ۱۸ آبان‌ از زندان آزاد شد و گفته شد که چند روز بعد، «بر اثر فشار روانی خودکشی کرد» و ۲۰ آبان جان باخته است.

اخیرا ویدا ربانی، روزنامه‌نگار زندانی در نامه‌ای از زندان گفته که یلدا آقافضلی را ماموران زندان با خوراندن دارو کشتند.

ایران امروز