به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۵، ۱۴۰۲

مولوی عبدالحمید: اگر نمی‌توانید بر قتل و شکنجه معترضان ناظر باشید در مجلس چه می‌کنید؟

با این‌ همه اعدام و تبعیض چرا صدایی از خانه ملت بلند نمی‌شود؟

 

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه روز پنج خرداد خود با انتقاد از نمایندگان مجلس گفت امروز «راحتی» از مُلک ایران رفته، اعدام‌های بی‌رویه و فراوان رخ داده و این همه تبعیض و نابرابری در کشور وجود دارد، چرا از خانه ملت صدای موثری بلند نشده است؟


امام جمعه اهل سنت زاهدان با اشاره به انتخابات مجلس که امسال قرار است برگزار شود، گفت نمایندگان مردم به‌جای این که بر عملکرد حاکمیت، دولت، اجرای قانون اساسی، اجرای عدالت و آزادی‌ها نظارت داشته باشند، دغدغه‌شان این شده که فلان شهر و روستا آب و برق و راه دارد یا نه.


با این‌ همه اعدام و تبعیض چرا صدایی از خانه ملت بلند نمی‌شود؟


عبدالحمید اسماعیل‌زهی ادامه داد: «وظیفه رسیدگی به راه و آب و برق بر عهده دولت و وزرایش است اما کار نماینده، نظارت بر همه سیاست‌های داخلی و خارجی، اقتصاد و مشکلات کلان کشور است. این مجلس، خانه ملت باید باشد نه خانه حاکمیت و دولت.»


او با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس گفت: «این اشتباه بزرگ سیاسی است که تصور کنیم با یک تفکر می‌توانیم مملکت و مجلس را اداره کنیم. مجلس باید محل تنوع طیف‌ها و اندیشه‌ها و اقوام گوناگون باشد. نماینده نباید گزینش شده که باید مستقل و آزاد باشد چرا که اگر مستقل نباشد نقدی هم نمی‌کند.»


به نظر می‌رسد انتقاد امام جمعه اهل سنت زاهدان از تک‌صدایی و غیرمستقل بودن مجلس کنایه‌ای به سخنان اخیر ‌علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی باشد که در دیدار با نمایندگان، سخنان پیشین خود را تکرار کرد و مجلس یازدهم را «انقلابی» خواند.


مولوی عبدالحمید یادآور شد: «مردم آرامش خود را از دست داده‌اند و راحتی از مُلک رفته است. هر روز یکی از اصناف فریاد می‌زنند که سفره‌شان خالی شده اما هیچ صدای موثری از مجلس بلند نمی‌شود. با این همه اعدام‌های بی‌رویه و فراوان و این همه تبعیض و نابرابری، چرا از خانه ملت صدایی بلند نمی‌شود؟»


مجلس‌نشینی که استقلال و آزادی نداشته باشد، دیگر نماینده مردم نیست


امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه تاکید کرد: «وقتی نماینده استقلال و آزادی نداشته و وابسته باشد، فلسفه نمایندگی او از جانبِ مردم از دست می‌رود.»


او همچنین با اشاره به شکنجه و اعتراف‌گیری اجباری از معترضان، بازدید از بازداشتگاه‌ها را جزو وظایف اصلی نماینده‌ها خواند و گفت: «باید ببینند آیا قانون آن‌جا اجرا می‌شود؟ قانونی که شکنجه و اقرار اجباری را ممنوع کرده است. یا عده‌ای هرچه دلشان می‌خواهد بر سر بازداشتی‌ها می‌آورند؟ آیا حرمت دختران بازداشت‌شده، دانشگاهیان، علما یا دیگر جوانان دستگیر شده حفظ می‌شود؟»


اسماعیل‌زهی یادآور شد: «اگر نماینده نتواند بر این‌ها نظارت کند پس در مجلس چه کار می‌کند؟ بسیاری از معترضان را در ماه‌های گذشته زدند و کشتند. بگذارید آب و برق و راه نداشته باشیم اما شرف و حیثیت این ملت معترض حفظ شود. یا قانون را تغییر دهید یا آن را اجرا کنید. قانونی که اعتراض مسالمت‌آمیز را حق مردم دانسته است.»


او تاکید کرد که اگر نمایندگان مجلس «مستقل بودند نه گزینشی»، شاید بسیاری از مشکلات کنونی هم پیش نمی‌آمد.


دنبال مدیر و نماینده‌ای هستید که به شما وفادار باشد نه مردم


مولوی عبدالحمید در بخشی دیگر از سخنانش به شعار «شایسته‌سالاری دینی» اشاره کرد و خطاب به حکومت گفت: «کدام شایسته‌سالاری؟ ما که ندیدیم. بسیاری از شایستگان را حتی در جایگاه مدیر‌کلی نگذاشتید، چه برسد به وزارت. دنبال فردی می‌گردید که به شما وفادار باشد و برای شما کار کند. نتیجه‌اش هم این است که فرد مستقل و شایسته و اهل کار را کنار گذاشته و کسی را می‌آورید که هم خودش را گرفتار می‌کند هم شما و هم ملت را.»


امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: «مگر در بقیه کشورها رییس‌جمهوری و‌ نمایندگان چطور انتخاب می‌شوند؟ مانند بقیه دنیا عمل کنید. وقتی کسی را از ده‌ها فیلتر رد می‌کنید نتیجه‌اش می‌شود این که مجلس هست اما در برابر ده‌ها گرفتاری و اعتراض ملت سکوت کرده است.»


اگر آزادی بیان وجود داشت، ۷۰ وکیل را احضار نمی‌کردید


امام جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «شما نماینده مردم‌ هستید اما چه اندازه کنار مردم ایستادید و از آزادی‌ها و حقوق آن‌ها دفاع کردید؟ اگر آزادی بیان وجود داشت چرا باید روزنامه‌نگاران در زندان باشند یا ۷۰ وکیل را احضار کنند؟ وقتی وکیل را زندانی می‌کنید دیگر چه کسی جرات می‌کند از حق مردم دفاع کند؟»


عبدالحمید اسماعیل‌زهی آنچه به‌ عنوان «حکم حکومتی» و نظر رهبر جمهوری اسلامی در اجرای قوانین مطرح می‌شود را نیز زیر سوال برد و گفت در حکومتی که به نام اسلام بنا شده، تنها چیزی حکم حکومتی است که مهر شریعت داشته باشد و شهروندان در یک حکومت اسلامی می‌توانند نظر حاکم را نپذیرند.


او با اشاره به این که در سیاستِ اسلامی «دروغ و هر عمل خلاف شریعت، حرام است»، گفت: «اما در اسلام یا دین سیاسی، هر چه سیاست تقاضا کند همان مترادف با اسلام است.»


«بی‌حجابی» با هیچ قانون و مصوبه‌ای «درست نمی‌شود»


امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه به طرح قوانین در برابر مخالفان پوشش تحمیلی علیه زنان اشاره کرد و مدعی شد: «زنان ایرانی باحجاب بودند. چه کار کردیم که این‌ها بی‌حجاب شدند؟ این‌ها نتیجه عملکرد حکومت است. [اگر نه، روسری] لباس مشرق زمین و مسلمانان بوده.»


مولوی عبدالحمید با تاکید بر این که «بی‌حجابی» با هیچ قانون و مصوبه‌ای «درست نمی‌شود»، گفت: «شما رضایت زنان را جلب کنید و به آنان بها و حرمت دهید،‌ تبعیض را از زنان رفع کنید و ببینید چطور حرف شما را قبول می‌کنند. برخورد خشن با آنان جواب نمی‌دهد. وقتی درد باقی است، علت هنوز وجود دارد، مبارزه با معلول مسلما نتیجه نمی‌دهد.»


در روزهای گذشته صحبت‌ها درباره لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» و پیش‌بینی جریمه‌های سنگین نقدی و مجازات‌های دیگری چون زندان برای مخالفان حجاب اجباری شدت بیشتری گرفته است.


با وجود این تهدیدها و تلاش حکومت برای سرکوب زنان اما شمار بیشتری از آنان دست به نافرمانی مدنی گسترده زده و بدون حجاب اجباری در معابر و اماکن عمومی و خیابان‌ها حاضر می‌شوند.