به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۲۹، ۱۴۰۲

پیکرهای اعدام شدگان اصفهان در سه مکان جداگانه دفن شدند

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا: «دنیا، بیدار شو!»

 

 پیکرهای صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، سه معترض اعدام شده در اصفهان، با دخالت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سه مکان جداگانه و به شکل مخفیانه دفن شدند. بر اساس گزارش‌ منتشر شده توسط صفحه ۱۵۰۰ تصویر، سعید یعقوبی در کنار غسالخانه‌ی کردسفلی، یکی از روستاهای اصفهان در خفا به خاک سپرده شده است.


پیکر صالح میرهاشمی، دیگر شهرونده اعدام شده توسط حکومت جمهوری اسلامی در بلطاق (روستایی در بویین و میاندشت) دفن شده‌ است.


مجید کاظمی نیز در قبرستان حبیب‌آباد اصفهان، در نزدیکی زینبیه توسط نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی به خاک سپرده شده است.


دستگاه قضایی حکومت ایران با وجود مخالفت‌های مردمی در ایران و خارج از کشور و درخواست‌های متعدد جامعه بین‌المللی، روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی، سه متهم در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» را اعدام کرد.


اعدام این سه شهروند معترض با واکنش گسترده شهروندان ایرانی روبرو شده و ویدیوها و گزارش‌های متعددی از سر دادن شعارهای «مرگ بر جمهوری اعدامی» در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است.



در محلات مختلف تهران از جمله، تهرانپارس، شهرک نگین غرب، سعادت‌آباد، تهرانسر، معترضان در واکنش به اعدام‌های صبح امروز شعارهای،  «مرگ بر حکومت جوان‌کُش»، «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» و «لعنت بر خمینی» سر داده‌اند.



فراخوان‌های گسترده‌ای نیز از سوی گروه‌های مختلف برای اعتصاب و اعتراض علیه نظام جمهوری اسلامی منتشر شده است.


گروه «جوانان محلات اصفهان و حومه» با انتشار فراخوانی خواهان اعتصاب برای «عزای» عمومی در اعدام این سه جوان  شده است. 


در  فراخوان منتشر شده توسط این گروه آمده است: «اصفهان؛ از بازنشسته معلم، کارگر کشاورز، دامدار، دانش‌آموز، دانشجو، کاسب، خانه‌دار ... اعتصاب کنید و عزا به‌پا کنید. ایران اعتصاب کن و عزا به‌پا کن.»


اعدام متهمان پرونده خانه اصفهان با واکنش‌های گسترده بین‌المللی نیز روبرو شده است.


پنی وونگ،‌ وزیر خارجه استرالیا اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی در ایران را نمونه‌ای از «وحشیگری رژیم ایران علیه مردمش» خوانده است.


او در توییتر خود با شرم آور خواندن قتل معترضان توسط حکومت ایران نوشته است: «فکر ما با خانواده آنهاست. استرالیا در کنار مردم ایران ایستاده است.»


هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، در توییتی در واکنش به اعدام صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی نوشته است: «دنیا، بیدار شو!»


او همچنین خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اروپا و قطع مذاکرات برجام شد.