به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۴، ۱۴۰۲

فرانسه پروازهای داخلی کوتاه‌مدت را با هدف کاهش انتشار کربن ممنوع کرد

 

فرانسه در تلاش برای کاهش انتشار گاز کربن، پروازهای داخلی در مسیرهایی که امکان سفر با قطارهای جایگزین وجود دارد را ممنوع کرد. این قانون دو سال پس از رای پارلمان فرانسه به طرحی لازم‌الاجرا می‌شود که استفاده از هواپیما را در مسیرهایی که همان سفر را می‌توان با قطار در کمتر از دو ساعت و نیم انجام داد، ممنوع می‌کند.

ممنوعیت پروازهای داخلی کوتاه‌مدت به همراه چند شرط ابلاغ شده است: اولا اینکه سفرهای ریلی جایگزین باید «بین همان شهرهایی که فرودگاه‌های مربوطه خدمات می‌دهند» وجود داشته باشد. همچنین این ارتباط ریلی باید مستقیم باشد و بتواند «چندبار در روز و با خدمات رضایت‌بخش» از جمله «حفظ ماهیت مقرون به صرفه تعرفه‌ها» انجام شود.

در حال حاضر این ممنوعیت تنها شامل ‌سه مسیر پروازی بین پاریس و شهرهای نانت، لیون و بوردو می‌شود.

کنوانسیون شهروندان فرانسوی

این ممنوعیت که منتقدان آن را «نمادین» توصیف می‌کنند، حاصل تلاش «کنوانسیون شهروندان فرانسوی در مورد آب و هوا» است و بلافاصله برای یک دوره سه ساله اجرایی می‌شود. 

«کنوانسیون شهروندان فرانسوی در مورد آب و هوا» که در سال ۲۰۱۹ توسط امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تاسیس شد و ۱۵۰ نفر از مردم در آن حضور داشتند، پیشنهاد داده بود در مسیرهایی که می‌توان کمتر از چهار ساعت آن را با قطار طی کرد، سفرهای هوایی لغو شوند.

با این وجود لوران دانسل، سرپرست موقت گروه صنعتی «خطوط هوایی اروپا / A4E» به خبرگزاری فرانسه گفت که «ممنوعیت این سفرها تنها می‌تواند تأثیرات حداقلی» بر تولید گاز دی‌اکسیدکربن داشته باشد و در عوض دولت‌ها باید از «راه حل‌های واقعی و قابل توجه» برای این موضوع حمایت کنند.

کلمان بوون، وزیر حمل و نقل فرانسه نیز از این اقدام به عنوان «یک سیگنال بزرگ و اولین نمونه در جهان» یاد و از آن استقبال کرد. وی خاطرنشان کرد: «این یک گام اساسی در سیاست‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود.»

اقدامی «غیر قابل اجرا»

در سال ۲۰۲۱ میلادی انجمن غیردولتی «صلح سبز» اعلام کرد که یک سوم پروازهای پر تردد در اتحادیه اروپا دارای جایگزین ریلی کمتر از شش ساعت هستند و ممنوعیت پروازی در این مسیرها می‌تواند مانع از انتشار ۳.۵ میلیون تن گاز دی‌اکسید کربن گردد.

آشوشیتدپرس
راه آهن ملی فرانسه/ SNCFآشوشیتدپرس

بارها از دولت فرانسه خواسته شده بود تا در جهت کاهش آلاینده‌های جوی، قوانین سخت‌گیرانه‌تری وضع کند. این موضوع البته موجب اعتراض بسیاری سازمان‌ها از جمله شرکت هواپیمایی ایرفرانس-کی.ال.ام شده بود و همین امر نیز سبب شد تا الزام مدت سیر ریلی، از چهار ساعت به دو ساعت و نیم کاهش یابد.

شرکت‌های حمل و نقل هوایی در سراسر جهان به شدت تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. وب‌سایت «فلایت رادار ۲۴» گزارش داده است که تعداد پروازها در سال گذشته میلادی تقریبا ۴۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش داشته است.

گروه مصرف‌کنندگان فرانسوی«l’UFC-Que Choisir» از قانونگذاران خواسته بود تا حتی‌الامکان محدودیت چهار ساعته را حفظ کنند. این گروه معتقد است که «بطور متوسط، هواپیماها به ازای هر مسافر ۷۷ برابر بیشتر از قطار در این مسیرها گاز دی‌اکسید کربن منتشر می‌کنند، حال آنکه جابجایی با قطار ارزان‌تر است و زمان تلف‌شده [در این مسیرها در مقایسه با هواپیما] تنها چهل دقیقه است.»

این سازمان همچنین خواستار «تدابیری شد تا مبادا راه آهن ملی فرانسه از این فرصت برای افزایش تصنعی قیمت‌ها یا کاهش کیفیت خدمات ریلی استفاده کنند».

نگارش از یورونیوزفارسی