به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۸، ۱۴۰۲

اردوغان برنده انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شد

  

با شمارش ۹۹/۸۵ درصد آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان با کسب حدود ۵۲/۱۶ درصد آرا برنده این انتخابات شد. کمال قلیچداراوغلو ۴۷/۸۴ درصد آرا را به خود اختصاص داد.

هنوز نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده است با این‌حال شورای عالی انتخابات ترکیه، رجب طیب اردوغان را پیروز انتخابات و رئیس جمهور جدید این کشور معرفی کرد.

دور اول انتخابات که ۱۴ مه برگزار شد با نتیجه ۴۹.۵۱ درصد آرا برای اردوغان و ۴۴.۸ درصد برای قلیچداراوغلو به پایان رسید.

میزان مشارکت در دور دوم انتخابات کمتر از دور اول بود و به حداکثر ۸۵ درصد رسید. میزان مشارکت در دور اول بیش از ۸۸ درصد بود.

با وجود بحران اقتصادی و تخریب گسترده‌ای که زلزله ۶ فوریه ۲۰۲۳ در ۱۱ استان جنوب شرقی ترکیه بر جای گذاشت، مخالفان اردوغان نتوانستند او را برکنار کنند.

اردوغان و حزب عدالت و توسعه در ۲۱ سال گذشته حاکمیت را در ترکیه در دست دارند. حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۱ پایه‌گذاری شد و یک سال با پیروزی در انتخابات پارلمان، به بزرگترین فراکسیون پارلمان ترکیه تبدیل شد.

ائتلاف مخالفان به رغم نارضایتی‌های گسترده از دولت اردوغان، نتوانستند اعتماد اکثریت مردم ترکیه را به آینده‌ای بهتر جلب کنند.

اگرچه در انتخابات دو هفته پیش، آرای حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه کاهش یافت، با این‌حال، اکثریت پارلمانی هم‌چنان در دست حزب عدالت و توسعه و احزاب موتلف آن است.

ائتلاف مخالفان اردوغان در انتخابات اخیر شامل احزابی از طیف‌های مختلف سیاسی و متناقض‌الفکر بودند که اداره قابل‌قبول کشور از سوی آنها پس از پیروزی، نتوانست اطمینان‌خاطر اکثریت رای‌دهندگان را به دست آورد.

پس از قطعی شدن پیروزی اردوغان، او با مردمی که برای اعلام حمایت خود به محل اقامت وی در منطقه کسیکلی اسکودار در بخش آسیایی استانبول گرد آمده بودند، به روی سقف یک اتوبوس رفت و برای مردم سخنرانی کرد.

او در سخنرانی خود ضمن سپاسگزاری از ملت ترکیه که عید دموکراسی را به ارمغان آوردند، اظهار داشت: از یکایک هموطنان کشورمان که بار دیگر مسئولیت اداره کشور را برای ۵ سال آینده را به ما سپردند، تشکر می‌کنم.

اردوغان برنده اصلی هر دو دور انتخابات را ۸۵ میلیون مردم ترکیه دانست و گفت: برنده امروز، فقط ترکیه است. امروز با هم درب‌های «قرن ترکیه» را گشودیم.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: بذر امید همه دوستانی که قلبشان با ما است را همه با هم به ثمر نشاندیم

رئیس جمهور ترکیه هم‌چنین گفت: فکر می‌کنم حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با کمال قلیچداراوغلو خداحافظی خواهد کرد و او را مسئول عملکرد ضعیفش در انتخابات خواهد دانست.

اردوغان ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند آزادی‌های کشور ما را مورد هجمه و توهین قرار دهد، مردم ما را تحقیر کند یا مانع از اتحاد آنها شود.

قلیچداروغلو: به مبارزه خود ادامه خواهم داد

کمال قلیچداراوغلو، رقیب اردوغان یک سخنرانی آتشین حکومت استبدادی اردوغان و آنچه او آن را انتخابات ناعادلانه خواند، محکوم کرد.
آقای قلیچداراوغلو از ۲۵ میلیون شهروندی که به او رای دادند تشکر کرد. اما اشاره‌ آشکاری به شکست در انتخابات نکرد‌.
او گفت شاهد یک دوره انتخاباتی ناعادلانه بودیم و از شما می‌خواهم که در دفاع از دموکراسی تردید نکنید... من نمی‌توانستم از نقض حقوق شما چشم‌پوشی کنم و نمی‌توانستم اجازه دهم که مردمم بارهای سنگین را متحمل شوند و به همین دلیل بود که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شدم.
قلیچداراوغلو گفت: از جوانان و زنان که قهرمانان واقعی مبارزات دموکراتیک ما هستند تشکر می‌کنم. من از شما دعوت می‌کنم که به مبارزه برای دموکراسی واقعی ادامه دهید. من از شما دعوت می‌کنم که به مبارزه برای دموکراسی واقعی ادامه دهید. در این انتخابات، اراده مردم برای تغییر آشکار شد و ما به مبارزه برای دموکراسی ادامه خواهیم داد.
او هم‌چنین گفت: از مردم ترکیه و همه رهبران ائتلاف شش جانبه تشکر می‌کنم.

مرال آکشنر به اردوغان تبریک گفت

مرال آکشنر، رئیس «حزب خوب»، حزب ملی‌گرا و از متحدان حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه، به اردوغان تبریک گفت. او گفت درس های بزرگی وجود دارد که اردوغان باید از نتایج انتخابات بیاموزد.

صلاح الدین دمیرتاش: ما شکست نخورده‌ایم

صلاح الدین دمیرتاش، رهبر زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها در رشته‌توییتی درباره نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نوشت:
«از همه کسانی که برای رای دادن به پای صندوق‌های رای رفتند، حتی اگر خواستند اما نتوانستند بروند، مقاومت کردند و برای حفظ آرا تلاش کردند، تشکر می‌کنم.
رسیدن به این میزان آرا با یک مبارزات انتخاباتی اصولی و اخلاقی، در برابر نیروی عظیم عملیاتی که کشور را در اختیار گرفته است، معجزه محسوب می‌شود.
در واقع این یک انتخابات نبود، بلکه یک عملیات بزرگ بود. روند انتخابات پر از نابرابری، ظلم، دروغ‌های باورنکردنی، تهمت‌ها و سیاه‌نمایی‌ها بود.
با وجود این، مردم مطمئناً خواست تغییر را تأیید کردند، اما کل روند دستکاری شد.
ما شکست نخوردیم. هیچ کس ناامید نباشد زیرا ما شکست نخورده‌ایم.
هرگز نباید تسلیم شد.
مبارزه ادامه دارد، ادامه دارد، ادامه دارد.»

ارسال پیام‌های تبریک به اردوغان آغاز شد

شیخ تمیم، امیر قطر پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات را به او تبریک گفت.
امیر قطر پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفت و اعلام کرد: «برادر عزیزم رجب طیب اردوغان، پیروزی شما را به شما تبریک می‌گویم و برای شما در دوره جدید خود آرزوی موفقیت می‌کنم».
شیخ تمیم افزود: «برای برادرم رجب طیب اردوغان آرزو می‌کنم به آنچه مردم ترکیه آرزوی پیشرفت و سعادت را دارند، دست یابد و روابط دو کشورمان بیش از پیش توسعه یابد».

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان نیز از پیروزی “بی‌چون و چرا” برای متحد خود استقبال کرده است.

رئیس‌جمهور آذربایجان در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان موفقیت وی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفته و از وی دعوت کرد در اسرع وقت به کشورش سفر کند

رئیس‌جمهوری قبرس ترک نشین نیز پیام تبریکی برای اردوغان فرستاده است.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان موفقیت رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات ترکیه را به وی تبریک گفت.

ترامپ به اردوغان تبریک گفت
ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا در پیامی نوشته است: به رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به خاطر پیروزی بزرگی که در ترکیه کسب کرد و لایقش هم بود تبریک می گویم. من به خوبی او را می شناسم، یک دوست است و متوجه شدم که اول از هر چیزی عاشق کشورش و مردم فوق العاده ترکیه است و احترام و جایگاه آنها را بالاتر برده است.

تبریک نخست‌وزیر ارمنستان به اردوغان
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به رجب طیب اردوغان تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده با همکاری او دو کشور به عادی سازی کامل روابط دو کشور دست بزنند.

ایران امروز