به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۰۱، ۱۴۰۲

بیانیه ۶ زندانی سیاسی از اوین

وحشتِ حاصل از اعدام، مانع از مبارزه نخواهد شد

  

جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به‌عنوان ابزار سرکوب و سرپوش بر چالش‌ها و بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور بهره می‌برد.

اعدام واژه‌ای است که فارغ از بار حقوقی، فی‌نفسه بار منفی و منزجر کننده‌ای دارد و تنها کسانی که فاقد خوی انسانی هستند می‌توانند با شنیدن هربار خبر اعدام احساس انزجار نکنند. جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به‌عنوان ابزار سرکوب در راستای رویکردهای امنیتی بهره می‌برد و گمان می‌کند اعدام بیشتر، سرپوشی بر چالش‌ها و بحران‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این‌روزهای کشور است و به همین دلیل عجولانه و با سراسیمگی به اعدامها بویژه در حق شهروندان معترض مبادرت می‌کند.

مع‌الوصف افکار عمومی هرگز صدور و اجرای حکم مرگ انسان‌ها را در راستای اجرای عدالت محسوب نکرده برخلاف محاسبات همیشه نادرست حکومت، رعب و وحشتِ حاصل از اعدام مانع از تلاش و مبارزه‌ی مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خویش نخواهد شد.

ما امضا کنندگان این بیانیه به حاکمان و خاصه نهادهای امنیتی و قضایی هشدار می‌دهیم که تداوم و تشدید هر نوع خشونت بویژه اعدام، جامعه را به‌سوی خشونت بیشتر سوق خواهد داد و قربانی اصلی در این ماوقع، امنیت انسانی مردم ایران خواهد بود و ضمن محکوم کردن هرگونه خشونت از قتل و ترور تا اعدام و سرکوب و خشونت حکومتی، تاکید می‌کنیم که اعدام بیش ار پیش تیشه به ریشه‌ی تمام داشته‌های ملی کشور میزند و هیچ خیر عمومی در آن نیست.

مصطفی تاج‌زاده، امیرسالار داودی، حسین رزاق، رضا شهابی، سعید مدنی، کیوان مهتدی