به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۴۰۲

بازپخش «اعترافات اجباری» سه بازداشتی پرونده «خانه اصفهان» و درخواست خانواده‌ها برای مستندات معتبر

 
قوۀ قضائیۀ ایران برای سه معترض دیگر در پروندۀ «خانه اصفهان» حکم اعدام صادر کرد

همزمان با افزایش نگرانی‌ها درباره احتمال اجرای حکم اعدام سه شهروند زندانی مرتبط با پرونده «خانه اصفهان»، صدا و سیما اقدام به بازپخش «اعترافات اجباری» آنها کرد. این درحالی است که خانواده‌های این افراد بر عدم وجود «سند، فیلم و تصوير» در این پرونده تاکید می‌کنند.


در حالی که از شامگاه یکشنبه ۲۴ اردیبهشت تجمع برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی مقابل زندان مرکزی اصفهان آغاز شد، شبکه اصفهان صدا و سیمای جمهوری اسلامی دوشنبه شب صحنه‌هایی  از «اعترافات اجباری» این سه زندانی را پخش کرد .


هفته گذشته هم پس از رد فرجام‌خواهی این سه نفر، ستاد خبری سازمان اطلاعات سپاه اعترافات آنها را که به گفته «مجید کاظمی» زیر شکنجه گرفته شده  از طریق  شبکه سراسری تلویزیون جمهوری اسلامی نشان داده بود.


بنا به اعلام قوه قضائیه جمهوری اسلامی این سه نفر در ارتباط با کشته شدن دو بسیجی به نام‌های محسن حمید و محمد کریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعيل چراغی در اعتراضات ۲۵ آبان ۱۴۰۱ محله خانه اصفهان بازداشت و به اعدام محکوم شده‌اند.


سمیه کاظمی، خواهر مجید کاظمی روز دوشنبه به سایت خبری روزنامه شرق گفت که مطالبه خانواده او «ارائه مستنداتی است که نشان دهد برادر من در ساعتی که قتل اتفاق افتاده، آنجا حضور داشته است.»


به گفته وی « تنها مستندات این پرونده، نقل قول‌های دیگران است که یکی می‌گوید من از فلانی شنیدم که مجید بود و دیگری می‌گوید که بهمانی به ما گفت که مجید اینجاست.»


خواهر مجید کاظمی گفته «دلمان نمی‌خواهد خون برادرمان به ناحق ریخته شود.»


پیش از این یک فایل صوتی از مجید کاظمی هم به بیرون از زندان رسید که در آن از «اعترافات اجباری در این پرونده براساس سناریوی نیروهای امنیتی گفته و اینکه این اعترافات زیر «شکنجه» از او گرفته شده است.


وی در این فایل همچنین گفت: «من هیچ‌ کاره بودم. از زمان بازداشت همه‌اش زیر شکنجه بوده‌ام، نه اسلحه‌ای داشتم، نه کاری کردم و همه‌اش را زیر شکنجه گفتم.»


مجید کاظمی همچنین از تهدید به تجاوز جنسی برای گرفتن اعترافات اجباری از او گفته است.


حساب توئیتری «۱۵۰۰ تصویر» هم در پی پخش دوباره این «اعترافات اجباری» اعلام کرد که جان این سه نفر «به شدت در خطر» است.


از سوی دیگر بنا به گفته خانواده‌های آنها در کمیسیون عفو به آنها گفته شده که دیگر مراجعه نکنند چون دادستان اصفهان خواستار اعدام این افراد است.


اعدام‌ها در ایران طی چند ماه گذشته و با ادامه اعتراضات افزایش یافته است.

هفته گذشته سازمان حقوق بشر ایران از انتقال شش زندانی سیاسی به انفرادی و احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام آنها خبر داد.

این شش زندانی سیاسی علی مجدم، محمدرضا مقدم، عدنان موسوی غبیشاوی، سالم موسوی آلبوشوکه، معین خنفری و حبیب دریس نام دارند و در زندان شیبان اهواز به سر می‌برند.

بنا به اعلام این سازمان این افراد «با اتهامات همچون محاربه یا بغی به فساد فی‌الارض و اعدام محکوم شده‌اند.»

گزارش‌ها از شکنجه‌ این افراد حتی در مقابل افراد خانواده‌شان خبر می‌دهد.

رادیو بین المللی فرانسه