به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۴۰۲

قوه قضاییه در سه روز دست‌کم ۱۴ زندانی را اعدام کرده است

 

براساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های رسمی و فعالان حقوق بشر، از بامداد شنبه ۲۳ اردیبهشت تا بامداد دوشنبه ۲۵ اردیبهشت دست‌کم ۱۴ زندانی در زندان‌های شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند.

بنا به این گزارش‌ها، بامداد دوشنبه ۲۵ اردیبهشت پنج زندانی در زندان‌های میناب و بندرعباس اعدام شدند. به‌گفته مجتبی قهرمانی، رئیس‌ کل دادگستری هرمزگان «همگی آن‌ها از متهمان مواد مخدر» بودند.

سحرگاه دوشنبه یک زندانی دیگر نیز در زندان فریدونکنار، واقع در استان مازندران اعدام شد. اتهام او «قتل» عنوان شده است.

صبح یکشنبه ۲۴ اردیبهشت دو زندانی در زندان سنندج اعدام شدند. اتهام آن‌ها هم «قتل عمد» و نامشان سعید ارجمندی و کیومرث منبری عنوان شده است.

صبح شنبه ۲۵ اردیبهشت حکم شش زندانی که اتهاماتشان به مواد مخدر مربوط می‌شد در زندان کرمان به اجرا در آمد. نام دو نفر از آن‌ها کامبیز داورپناه و امرالله (شمل) آدیش بود. هویت چهار نفر از آن‌ها معلوم نیست و اعدام این زندانیان از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

در روزهای اخیر اجرای احکام اعدام در زندان‌های ایران، روندی افزایشی داشته است. ارگان فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) گفته است که از ۸ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری، دست‌کم ۵۷ زندانی با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر، افساد فی‌الارض، سب‌النبی و قتل، در زندان‌های مختلف کشور اعدام شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر ایران، در مدت ۲۰ روز گذشته دست‌کم ۷۳ نفر در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند.

از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۲۳۰ زندانی در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند و ده‌ها زندانی دیگر در انتظار اجرای حکم اعدام به‌سر می‌برند.

گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که این تعداد به‌طور متوسط بیش از ۱۰ نفر در هفته می‌شود. فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت گفت این رقم «به طرز وحشتناکی زیاد» و یکی از بالاترین‌ شمار اعدام‌ها در جهان است.

به‌گفته سازمان ملل، تعداد واقعی افرادی که اعدام شده‌اند احتمالاً بیشتر از این رقم است. براساس آمار سازمان عفو بین‌الملل، ایران نسبت به تعداد جمعیت خود بالاترین میزان اعدام در جهان را دارد.

رادیو زمانه