به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۶، ۱۴۰۲

افشای پایگاه زیرزمینی پهپاد در کوه‌های اطراف شیراز

  

موسسه تحقیقاتی آلما در اسرائیل با انتشار نقشه‌ و تصاویری از وجود یک پایگاه زیرزمینی پهپادهای جمهوری اسلامی در اطراف شهر شیراز در استان فارس خبر داد. این موسسه تحقیقاتی تاکید کرد که این پایگاه که در کوه‌های اطراف شیراز، مرکز استان فارس در جنوب ایران واقع است، هر لحظه کل خاورمیانه را تهدید می‌کند.

بر اساس این گزارش، این پایگاه پهپادی زیر‌زمینی در نزدیکی پایگاه شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی تاسیس شده است.

این اولین بار نیست که رسانه‌ها، موسسات یا مقام‌های اسرائیلی وجود پایگاه‌های پهپادی در ایران را افشا می‌کنند.

دو سال پیش، بنی گنتس، وزیر دفاع وقت اسرائیل خبر داد که ایران از پایگاه‌‌های چابهار و قشم برای حمله پهپادی به اهداف دریایی استفاده می‌کند.

او گفت که از این پایگاه‌ها برای نگهداری پهپادهای رزمی استفاده می‌شود.

گنتس روز سه‌شنبه دوم آذر ۱۴۰۰ در یک کنفرانس امنیتی در دانشگاه رایشمن گفت اکنون نیز پهپادهای تهاجمی پیشرفته «شاهد» در این دو پایگاه مستقر هستند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز پیشتر از وجود پایگاه‌های پهپادی در کوه‌های ایران خبر داده‌اند.

سال گذشته و پس از انتشار گزارش‌ها درباره حمله پهپادی اسرائیل به یک مرکز وزارت دفاع جمهوری اسلامی در پارچین، رسانه‌های حکومتی خبر از رونمایی ارتش از یک پایگاه پهپادی زیرزمینی در «درون کوه‌های زاگرس» دادند.

این سایت با نام پایگاه ۳۱۳، با حضور ريیس ستاد کل نیروهای مسلح رونمایی شد اما موقعیت آن در ایران دقیقا اعلام نشد.

ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد در این پایگاه ۱۰۰ پهپاد نگهداری می‌شوند و صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز گزارشی از این پایگاه منتشر کرد.

بر اساس این گزارش و به گفته مقام‌های نظامی، در این پایگاه پهپاد‌های کمان ۲۲، کمان ۱۲، ابابیل ۵، مهاجر ۶، فطرس و کرار، مجهز به انواع مهمات، بمب‌ها و موشک‌های رهگیر و هوا به سطح، استقرار یافته‌اند.

علاوه بر ارتش، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز پایگاه‌های پهپادی دارد.

پیش از این، گنتس به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس از جمله بحرین و امارات متحده عربی که اسرائیل روابط خود را با آن‌ها عادی‌سازی کرد، پیشنهاد داد تا علیه تهدیدهای پهپادی جمهوری اسلامی با یکدیگر همکاری کنند.

پیش از آن نیز وزیر دفاع پیشین اسرائیل اعلام کرده بود نیروهای جمهوری اسلامی در پایگاهی در شهر کاشان به «تروریست‌ها»ی یمن، عراق، سوریه و لبنان آموزش کار با پهپاد می‌دهند.

گنتس یک‌شنبه ۲۱ شهریور همان سال در یک کنفرانس در موسسه سیاست ضدتروریسم دانشگاه رایشمن در هرتزلیا تاکید کرد: «این پایگاه مقر اصلی سازوکار ایران برای صدور تروریسم هوایی در منطقه است.»

این اظهارات پس از آن بود که در پی حمله پهپادی به کشتی مرسر استریت تحت مدیریت اسرائیل در آب‌های سواحل عمان، آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل، جمهوری اسلامی را به دست داشتن در این حمله متهم کردند.

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا با انتشار اطلاعات و تصاویری از این حمله، تاکید کرد پهپاد به کار رفته در آن، ساخت ایران بوده است.

همچنین جمهوری اسلامی متهم است با حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق، در حملات پهپادی آنان به مواضع و نیروهای آمریکایی در عراق و همچنین با حمایت از حوثی‌های یمن، در حملات پهپادی آنان علیه عربستان سعودی نقش داشته است.

اکنون نیز ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین واکنش‌های گسترده بین‌المللی به همراه داشته است.


ایران اینترنشنال