به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آذر ۲۲، ۱۴۰۲

«شکنجه» کنشگران مدنی در اداره اطلاعات تبریز

  

ساقی لقایی / صدای آمریکا

جزئیات «شکنجه» کنشگران مدنی در بازداشتگاه «غیررسمی» اداره اطلاعات تبریز

یک وکیل دادگستری در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا از «شکنجه» و ضرب و جرح شماری از فعالان معترض به «خشکانیدن عمدی دریاچه ارومیه» که توسط اداره اطلاعات تبریز بازداشت شده‌اند، در بازداشتگاه‌های «غیررسمی»، پرده برداشت.

سینا یوسفی، وکیل دادگستری که در حال حاضر در برلین پایتخت آلمان ساکن است، به صدای آمریکا گفت برخی از این بازداشت‌شدگان که چند روز پیش آزاد شده‌اند، «خبر دادند که مورد شکنجه قرار گرفته‌اند» و به گفته او «آثار شکنجه هنوز در بدنشان هست.»

این وکیل دادگستری اضافه کرد «داوود شیری با کابل و شوکر برقی مورد شکنجه قرار گرفته» و آثار آن هم در بدنش دیده می‌شود و «آراز ابراهیم‌نژاد» هم «شکنجه» شده است.

به گفته او از سایر کنشگران مدنی که در حال حاضر در بازداشت هستند، «خبر دقیقی» در دست نیست، «اما فعالانی که آزاد شده‌اند خبر داده‌اند که علی بابایی از ناحیه سر آسیب دیده و جواد سودبر از ناحیه دندان [آسیب دیده] - یعنی دندانش شکسته - و یوروش مهرعلی‌بیگلو روزانه ضرب و شتم می‌شود.»

سینا یوسفی تأکید کرد: «این فعالان تحت شکنجه هستند برای اقرار به اتهاماتی که مرتکب نشده‌اند.»

بازداشتگاه‌های «غیررسمی» اطلاعات تبریز

به گفته این وکیل دادگستری، «بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات تبریز» موسوم به «سایت‌های سیاه»، در «مرکز شهر تبریز سمت باغ شمال» قرار دارد. مقامات اداره اطلاعات تبریز «افراد بازداشت‌شده» را در این بازداشتگاه‌های «غیررسمی» نگهداری می‌کنند و بنا بر تأکید یوسفی، «مورد بازجویی‌های سیستماتیک قرار می‌دهند و تخلیه اطلاعاتی می‌کنند.»

یوسفی اضافه کرد که «انواع و اقسام شکنجه‌ها آن جا انجام می‌شود»، محلی که نقشه آن در تصویرهای هوایی که این وکیل دادگستری در اختیار صدای آمریکا گذاشته مشاهده می‌شود.

سینا یوسفی تأکید کرد که این بازداشتگاه «غیررسمی»، در «مرکز شهر تبریز» قرار دارد و «نزدیک میدان ساعت» است و «روی نقشه هوایی خانه نماینده رهبر (جمهوری اسلامی) ایران، یعنی امام جمعه تبریز» دیده می‌شود که این محل «پشت خانه امام جمعه تبریز است.»

تجربه شخصی این وکیل دادگستری از بازداشتگاه «غیررسمی» اداره اطلاعات تبریز

یوسفی با بیان این که خود در «سال ۸۶» و در د«وره دانشجویی اواخر کارشناسی» بازداشت شد و به بازداشتگاه «غیررسمی» اطلاعات تبریز منتقل شده بود، به صدای آمریکا می‌گوید در آن جا «چند تا سلول هست. الآن شاید شکلش فرق کرده» اما «زیرزمینی دارد که از آن جا برای شکنجه استفاده می‌کنند.»

به گفته این وکیل دادگستری، مقامات وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی «در این محل افراد را تهدید می‌کنند. انواع شکنجه آن جا انجام می‌شود. یکی از شکنجه‌های معمولی که آن جا انجام می‌شود، بی‌خوابی دادن به فعالان است. یعنی شخص را برای مدت‌های طولانی سر پا نگه می‌دارند. مثلا ۱۰ روز سر پا و بدون این که بخوابد نگه می‌دارند تا در آستانه بیهوشی قرار می‌گیرد و وقتی می‌خواهد بخوابد، آب سرد روی او می‌پاشند که دوباره برگردد.»

او همچنین تأکید می‌کند که این اقدامات «انجام شده روی فعالان» و «خیلی از فعالان مدنی که بیرون آمده‌اند از بازداشتگاه، می‌توانند اثبات کنند. یعنی شهادت بدهند که این کارها انجام شده نسبت به آنها.»

وضعیت بازداشت‌شدگان

این وکیل دادگستری مدافع حقوق بشر، درباره تازه‌ترین وضعیت بازداشت‌شدگان معترض به «خشکانیدن دریاچه ارومیه»، گفت: «جواد سودبر و علی بابایی بیش از ۹۰ روز است در بازداشت هستند. اخیرا جواد سودبر توانسته تماسی با اجازه دادند درباره وضعیتش به خانواده اطلاع بدهد.»

به گفته او، جواد سودبر که شانزدهم آذر با نزدیکانش تماس گرفته، گفته است که «اگر بلاتکلیف نگهشان دارند، اعتصاب غذا خواهند کرد که از همان روز اعتصاب غذا را شروع» کرده و هم‌زمان همسرش «الهام حبیبی» که البته در بازداشت نیست،‌ به همراه این فعال مدنی معترض، اعتصاب غذا کرده است.

یوسفی با تأکید بر این که «هیچ خبری از وضعیت علی بابایی نیست»، افزود: «ابتدای بازداشت یعنی ۹۰ روز قبل توانسته بود تماسی بگیرد و در مورد وضعیتش به خانواده اطلاع بدهد و بعد از آن هیچ خبری از ایشان نیست.»

او همچنین گفت، «فعالانی که آزاد شدند نسبت به شکنجه او شهادت داده‌اند و گفته‌اند او تحت شکنجه بوده و از ناحیه سر مصدوم شده» و «مهرعلی‌بیگلو هم بیش از ۳۵ روز است که در بازداشت است و روز ششم بازداشت توانسته بود تماس بگیرد که متأسفانه بعد از آن هیچ خبری از او نیست و وضعیتش نامشخص است.»

این وکیل دادگستری تأکید کرد: «این فعالان تحت فشار هستند برای اقرار به اتهاماتی مثل تبلیغ علیه نظام، تشکیل گروه، و اجتماع و تبانی. اجتماع و تبانی منظورشان این است که می‌خواستند برای خشکانیدن عمدی دریاچه ارومیه اعتراض کنند و به خاطر آن بازداشت هستند و تحت شکنجه برای اقرار هستند.»

به گفته او، همچنین «میلاد جلیلی هم از هفتم آذر در بازداشت است.» او «خواننده رپ» است که «آهنگی بیرون داده و در آن اسامی بازداشت‌شده‌های اخیر را ذکر کرده است.» میلاد جلیلی «در اداره اطلاعات نیروی انتظامی است.»

بنا بر گزارش پیشین صدای آمریکا، قوه قضاییه برای این بازداشت‌شدگان که ۱۳ تن هستند، پرونده مشترک تشکیل داده است.