به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۰۷، ۱۴۰۲

اعتصاب صنف طلافروشان در ایران ادامه دارد

  

گزارش‌ها از بازارهای شهرهای مختلف ایران نشان می‌دهد اعتصاب صنفی طلافروشان روز پنجشنبه هفتم دی‌ماه برای ششمین روز پیاپی ادامه یافت.

تصاویر منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد طلافروشان در شهرهای تهران، أصفهان، همدان، مشهد، قم، یزد، اراک، تبریز و چند شهر دیگر روز پنجشنبه مانند روزهای اخیر در اعتصاب بوده‌اند.

اعتصاب در این صنف زمانی آغاز شد که طلافروشان ملزم به ثبت اطلاعات و موجودی طلای خود بر روی سامانه جامع تجارت شدند. در کنار این الزام، موضوع ثبت اطلاعات خریداران در سامانه‌های اینترنتی دولتی نیز اجباری شده است. مجموع این اقدامات باعث شد تا موضوع دریافت مالیات بر عایدی سرمایه تا سقف ۲۵ درصد مطرح و در نهایت منجر به اعتصاب شود.

سه‌شنبه پنجم دی‌ماه در سومین روز از این اعتصاب،‌ سخنگوی سازمان امور مالیاتی این موضوع را تکذیب کرد و مدعی شد کسانی که طی سال‌ها با سوءاستفاده از فضاهای غیرشفاف و تاریک اقتصادی کشور توانستند فرار مالیاتی داشته باشند اقدام به ایجاد شایعاتی مثل مالیات ۲۵ درصد طلا کردند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز ضمن تکذیب اخذ مالیات در این مرحله، بصورت تلویحی از تشدید مالیات‌ستانی در این صنف خبر داد و نوشت «طبق آخرین آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات ۳۴ درصد طلافروشان صفر است و ۲۰ درصد طلافروشان سالانه حدود پنج میلیون مالیات پرداخت می‌کنند؛ این آمارها با کسب سودی که طلافروشان دارند، نسبت به مالیات پرداختی کارمندان و سایر اصناف قابل مقایسه نیست.»

به نوشته خبرگزاری رسمی دولت «باید هرگونه خرید و فروش، کسب سود و فروش در سامانه مودیان ثبت شود، چراکه بر اساس این سامانه مالیات ستانی از مشاغل صورت می‌گیرد.»

با تداوم اعتصاب، محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی نیز به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که در حال حاضر مالیات طلا مثل سایر مشاغل و اصناف از سود عملکرد فعالیت طلافروشان اخذ می شود و فعلا مالیات جدیدی در دستور کار نیست.

وزیر اقتصاد نیز روز چهارشنبه در واکنش به تداوم اعتصابات در پنجمین روز خود و گسترش آن به شهرهای بیشتر گفت که «موج خبری کاذبی در رابطه با مالیات طلافروشان به راه افتاده بود که صحت ندارد، ما در این حوزه سیاست جدیدی نداریم.»

احسان خاندوزی در مورد الزام به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت نیز گفت این سامانه زیر مجموعه وزارت صمت است و وزیر صمت باید در مورد آن توضیح دهد.

اعتصاب در بازار طلا درحالی امروز وارد ششمین روز خود شده است که در روزهای گذشته رسانه‌های داخلی در مورد آن سکوت کردند؛ امروز اما وبسایت خبری «اکوایران» وابسته به موسسه دنیای اقتصاد در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: « چهارشنبه پنجمین روزی که بازار طلا در اعتصاب بود و در بازار گفته می‌شد همچنان بازار طلای اصفهان، مشهد، کاشان، اراک و قم تعطیل است.»

با تصویب ماده ۱۲ طرح مالیات برعایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی، طلا نیز بعنوان یکی از دارایی‌های هدف برای دریافت مالیات از سود خرید و فروش معرفی شده است. برخی تحلیلگران بر این باورند با تشدید فشار در حوزه مالیاتی، مالیات بر عایدی طلا نیز آغاز خواهد شد.

در حال حاضر، مالیات بر عایدی سرمایه در مورد مسکن و خودرو در حال اجرا است.

صدای آمریکا