به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۲، ۱۴۰۲

وال استریت ژورنال: کشتی جاسوسی ایران به حملات حوثی‌ها در دریای سرخ کمک می‌کند

 

وال استریت ژورنال به نقل از منابع و مقام‌های امنیتی گزارش داد که کشتی جاسوسی ایران به حملات مستقیم شبه‌نظامیان حوثی‌ یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ کمک می‌کند و فشارها بر اسرائیل و آمریکا برای اقدام علیه این شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی افزایش یافته است.


مقامات امنیتی غربی و منطقه‌ای به این روزنامه آمریکایی گفتند که نیروهای شبه‌نظامی ایران در روزهای اخیر اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط یک کشتی تجسسی خود را در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده‌اند تا این شبه‌نظامیان از آنها برای هدایت پهپادها و موشک‌های خود به منظور هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری عبوری از دریای سرخ و تنگه باب‌المندب استفاده کنند.


در اوایل هفته جاری، پنتاگون از طرح‌ خود برای تشکیل ائتلاف دریایی چندملیتی برای محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ پرده‌برداری کرد.


در همین مدت، بسیاری از بزرگترین خطوط کشتیرانی جهان، تولیدکنندگان نفت و دیگر صاحبان محموله‌ها، تصمیم گرفتند که مسیر کشتی‌هایشان را از منطقه دور کنند و این امر باعث افزایش قیمت نفت و نرخ بیمه شده است.


وال استریت ژورنال به نقل از منابع‌اش نوشته بسیاری از کشتی‌هایی که در این تنگه حرکت می‌کنند، رادیوهای خود را خاموش کرده‌اند تا از ردیابی آنلاین جلوگیری کنند، اما یک کشتی ایرانی مستقر در دریای سرخ به پهپادها و موشک‌های حوثی‌ها این امکان را می‌دهد تا کشتی‌ها را با دقت هدف قرار دهند.


نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد به درخواست این روزنامه برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است.


سخنگوی حوثی‌ها به وال استریت ژورنال گفت که این گروه نیازی به تکیه بر ایران برای کمک به حملات خود ندارد.


او افزود: «عجیب است که همه چیز را به ایران نسبت دهیم که گویی قوی‌ترین قدرت جهان است. ما امکانات اطلاعاتی داریم که در طول سال‌های تجاوز به ما، خود را ثابت کرده‌اند.»


وال استریت ژورنال نوشت که دخالت مستقیم عوامل ایرانی در حملات حوثی‌ها، خطرات را برای اسرائیل و ایالات متحده که خواهان مهار نقش تهران در منطقه‌اند افزایش می‌دهد و خطر ایجاد جبهه جدیدی در درگیری بین اسرائیل و دشمنانش در منطقه به همراه دارد.


تاکنون ایالات متحده در تلاش بوده است تا از تشدید تنش‌ها و گسترش جنگ کنونی اسرائیل و حماس به دیگر نقاط منطقه جلوگیری کند.


یک مقام امنیتی غربی که نامش فاش نشده، به این روزنامه گفت: «حوثی‌ها فناوری راداری برای هدف قرار دادن کشتی‌ها را ندارند. آنها به کمک ایران نیاز دارند. بدون این کمک، موشک‌ها فقط در آب می‌افتند.»


شورای امنیت ملی کاخ سفید هنوز به این گزارش وال استریت ژورنال واکنشی نشان نداده است.


هفته گذشته حوثی ها با یک موشک کروز ضدکشتی به یک کشتی باری نروژی حمله کردند.


این کشتی آتش گرفت و پس از آسیب دیدگی مجبور به حرکت به سمت بندر شد. گزارش شد که هیچ یک از خدمه این کشتی در این حمله آسیب ندیدند.


ایالات متحده پیشتر گفته که ایران حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها را ممکن می‌سازد، اما مشخص نکرد که جمهوری اسلامی چگونه این امکان را فراهم می‌کند.


ایران سال‌هاست که به شبه‌نظامیان حوثی یمن در نبرد علیه دولت این کشور که مورد پذیر سازمان ملل متحد و حمایت عربستان سعودی است، کمک می‌کند.


وال استریت ژورنال نوشت در حالی که حوثی‌ها گفته‌اند این حملات در واکنش به جنگ اسرائیل و حماس در غزه است، اما کشتی‌هایی که مورد حمله آنان قرار گرفته‌اند ارتباط کمی با اسرائیل دارند یا در برخی موارد هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند.


مقام‌های آمریکایی و دیگر مقام‌های دولتی گفتند واشینگتن از اسرائیل خواسته ارتش آمریکا به جای اسرائیل به حملات حوثی‌ها پاسخ دهد تا از اقدامی که می‌تواند درگیری اسرائیل با حماس و شبه‌نظامیان حزب الله تحت حمایت ایران را گسترش دهد، جلوگیری شود.


یک مقام ارشد اسرائیلی به وال استریت ژورنال گفت که حمایت اطلاعاتی کشتی ایران از حوثی‌ها نشان می‌دهد که غرب باید تهران را برای توقف کمک‌هایش به حوثی‌ها تحت فشار بگذارد.


این مقام اسرائیلی افزود: «ایران به آنها سلاح می‌دهد و ایران می‌تواند جلوی آنها را بگیرد. ما باید برای اعمال فشار بر ایران تلاش کنیم، سپس حملات حوثی‌ها متوقف خواهند شد.»


مقام‌های غربی به وال استریت ژورنال گفتند که دو سال پیش، مین‌های اسرائیلی به یک کشتی جاسوسی ایرانی مستقر در دریای سرخ آسیب رساند و کشتی کنونی جایگزین آن کشتی شد.


بندر ایلات در جنوب اسرائیل همچنین هدف حملات موشکی حوثی‌ها قرار گرفته، هرچند که این موشک‌ها توسط پدافند ایالات متحده رهگیری شده است.


یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه هشدار داد که کشورش می‌تواند در برابر تهدیدات حوثی‌های یمن اقدام کند.


او که در یک کشتی جنگی در حال حرکت در نزدیکی بندر ایلات صحبت می‌کرد، گفت: «اگر آنها به حملات علیه ما ادامه دهند، سعی کنند با موشک یا ابزارهای دیگر به ایلات حمله کنند، ما می‌دانیم چه باید بکنیم.»


وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرد: «ما در حال آماده شدن هستیم. نیروهای اینجا برای هر ماموریت و هر فرمانی آماده هستند.»


ایران در پیام‌هایی که از طریق سوئیس و علنی به ایالات متحده ارسال کرده، گفته است که کنترلی بر اقدامات حوثی‌ها و سایر نیروهای شبه‌نظامی تحت حمایت خود در خاورمیانه ندارد.


مقامات امنیتی غربی پیشتر گفته‌اند که کمک‌های ایران به حوثی‌ها توسط نیروی قدس، شاخه‌ای از سپاه پاسداران نظارت می‌شود.


آمریکا پانزده میلیون دلار جایزه برای فرمانده سپاه قدس یمن، عبدالرضا شهلایی، به دلیل نقش‌ در تامین سلاح و مواد منفجره برای گروه‌های شیعه عراقی و طراحی یک حمله در عراق که منجر به کشته شدن پنج سرباز آمریکایی و زخمی شدن سه تن دیگر شد، تعیین کرده است.

ایران اینترنشنال