به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۰۳، ۱۴۰۲

توقیف جایزه ساخاروف مهسا ژینا امینی در فرودگاه امام خمینی

 ماموران امنیتی پس از بازرسی چمدان‌های صالح نیکبخت، بسیاری از وسایل شخصی از جمله پاسپورت، تلفن همراه، دست‌نوشته‌ها، کتاب‌ها و نیز لوح یادبود ساخاروف، اهدا شده توسط پارلمان اروپا به خانواده ژینا امینی را مصادره کردند.

loheh.jpg

ایران وایر - صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی شامگاه جمعه اول دی پس از بازگشت از فرانسه در فرودگاه «امام خمینی» تهران تحت بازجویی قرار گرفته و ماموران بسیاری از وسایل همراه او از جمله لوح جایزه ساخاروف پارلمان اروپا، اهدا شده به مهسا امینی را توقیف کردند.

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی نوشته است که صالح نیکبخت بلافاصله پس از ورود به فرودگاه از سوی نیروهای حکومتی بە داخل اتاق امنیتی مستقر در فرودگاه برده شدە و علاوه بر بازجویی و تفتیش وسایلش، به او اعلام شده که از سوی مراجع قضایی ممنوع‌الخروج شده است.

بنابر اطلاعاتی نیز که به ایران‌وایر رسیده، صالح نیکبخت به هنگام ورود به تهران در ساعت ۱۰ شب به وقت محلی برای دو ساعت مورد بازجویی قرار گرفته است.

بر اساس اطلاع ایران‌وایر، حکم یک سال زندان صالح نیکبخت نیز که به جرم اعتراض او به تصمیم دادگاه در خصوص پرونده مهسا ژینا امینی پیش‌تر تایید شده بود، به شعبه اجرای احکام ارسال شده است.

علی رضایی، وکیل صالح نیکبخت، روز ۲۵ آذر امسال در مصاحبه با شبکه شرق گفته بود دادگاه بدون توجه به دفاعیات، صالح نیکبخت را به حداکثر مجازات اتهام تبلیغ علیه نظام یعنی یکسال حبس و نیز مجازات تکمیلی محکوم کرده است.

صالح نیکبخت روز سه‌شنبه بیست و یکم آذر به همراه افسون نجفی خواهر یکی از قربانیان اعتراضات ایران و مرسده شاهین‌کار از آسیب‌دیدگان چشمی اعتراضات با حضور در پارلمان اروپا جایزه ساخاروف را که به مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی اهدا شده بود، دریافت کرد.

پیش از آن قرار بود پدر، مادر و برادر مهسا امینی برای دریافت جایزه ساخاروف به فرانسه سفر کنند اما ماموران امنیتی در فرودگاه از سفر آن‌ها جلوگیری کرده و پاسپورت‌هایشان را توقیف کردند.

آقای نیکبخت پیش از این در گفت‌وگویی با «ایران‌وایر» با تاکید بر غیرقانونی بودن ممنوعیت از خروج خانواده مهسا امینی، درباره روند دادخواهی پرونده جان باختن مهسا توضیح داده بود.

گویا