به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۲۷، ۱۴۰۲

حمله سایبری سراسری به پمپ بنزین‌های ایران

  

گزارش‌ها حاکی از اختلال گسترده و سراسری در جایگاه‌های سوخت شهرهای مختلف ایران و توقف کامل عملیات سوخت‌رسانی به وسایل نقلیه است. گروه هکری گنجشک درنده مسئولیت این اختلال را برعهده گرفته است. گروه هکری گنجشک درنده روز دوشنبه در حساب‌ خود در شبکه اجتماعی ایکس و کانال تلگرامی‌اش مسئولیت این اختلال را برعهده گرفت.

این گروه نوشت: «ما گروه گنجشک درنده بار دیگر سیستم سوخت رسانی ملی رژیم جمهوری اسلامی را هدف حمله سایبری قرار دادیم. خامنه‌ای! همانطور که قبلا تذکر دادیم در مقابل تحریکات شرورانه تو در منطقه عکس‌العمل نشان خواهیم داد.»

هنوز مقام‌های رسمی این حمله سایبری را تایید نکرده‌اند اما دو سال پیش و در آستانه دومین سالگرد سرکوب اعتراضات آبان‌ماه ۹۸، این گروه به جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر ایران حمله سایبری کرد و این جایگاه‌ها از کار افتادند.

دو مقام آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند اسرائیل عامل حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت ایران بوده است.

همچنین چندی بعد، این گروه مسئولیت هک شرکت راه‌آهن را به عهده گرفت.

سال گذشته، «گنجشک درنده» از هک شرکت فولاد خوزستان، شركت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت فولاد هرمزگان خبر داد و ویدیو‌ها‌ و تصاویری از عملیات هک از جمله دوربین‌های مداربسته منتشر کرد.

جلیل سالاری معاون وزیر نفت ایران روز دوشنبه با تایید این اختلال، گفت که مشکل پمپ بنزین‌ها تا پایان امروز برطرف می‌شود.

او افزود: «در حال حاضر سوخت‌رسانی در برخی جایگاه‌ها به صورت آفلاین انجام می‌شود و شش تا هفت ساعت زمان لازم است تا همه جایگاه‌ها وارد مدار شوند.»

رضا نواز سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت در گفت‌وگو با ایرنا این اختلال را تایید کرد و گفت: «از صبح امروز گزارش‌هایی داشته ایم که در برخی از جایگاه‌های سوخت از سراسر کشور سامانه هوشمند سوخت با مشکل نرم‌افزاری مواجه شده است.»

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، اختلال در پمپ‌بنزین‌ها دست‌کم در استان‌های خراسان رضوی، قزوین، سیستان و بلوچستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، گلستان، خوزستان، خراسان شمالی، زنجان و کهگیلویه و بویراحمد مشاهده شده است.

خبرگزاری تسنیم در این زمینه افزود: «ظاهرا مسئولان امر جلسه‌ای در همین رابطه تشکیل دادند.»

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان شرقی با تایید این اختلال گفته: «تمام پمپ بنزین ها بصورت سراسری از مدار خارج شده و هم اکنون در سراسر استان اکیپ ها را جهت تنظیم دستی به جایگاه‌ها اعزام می کنیم.»

ایران اینترنشنال