به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۹، ۱۴۰۲

علیرضا آزاد، استاد دانشگاه فردوسی مشهد اخراج شد

 

در ادامه موج اخراج اساتید منتقد از دانشگاه‌های ایران، علیرضا آزاد، عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد هم اخراج شد.


علیرضا آزاد، روز جمعه ۸ دی با انتشار ویدئویی که ترک اتاقش در دانشگاه فردوسی را نشان می‌دهد نوشت: «پس از۲۶سال، دستور رسید که خانه را ترک کنم. گفته بودند از امضای نامه حمایت از حقوق دانشجویان و استقلال دانشگاه اعلام برائت کن، روشنگری را کنار بگذار و قلمت را در خدمت ما بچرخان تا بگذاریم بمانی…»

از زمان آغاز جنبش دانشجویی ۱۴۰۱ ایران در میانه جنبش زن، زندگی، آزادی، علاوه بر بازداشت‌های گسترده و اخراج و تعلیق دانشجویان معترض، شماری از استادان دانشگاه‌های ایران به خاطر حمایت از دانشجویان معترض از کار تعلیق یا اخراج شده‌اند.


علی شریفی زارچی، عضو هیئت علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، آمنه عالی و حمیده خادمی، دو عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، داریوش رحمانیان، استاد تاریخ دانشگاه تهران و مسعود علیا و امیر مازیار، استادان فلسفه دانشگاه هنر تهران از جمله اساتید شناخته شده‌ای هستند که طی ماه‌های گذشته ممنوع التدریس شده‌اند.


علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، در تابستان امسال با تأیید «اخراج» یا «تعلیق» ۵۸ تن از استادان دانشگاه در دولت ابراهیم رئیسی گفته بود که شماری از آنان در اعتراضات «کنشگری مجرمانه داشتند».


شوراهای صنفی دانشجویان ایران پیشتر در واکنش به اخراج گسترده استادان دانشگاه آن را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده بود.

ایران وایر