به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۰۴، ۱۴۰۲

بابانوئل ایرانی؛ چرا تب کریسمس بالا گرفته است؟

 

این روزها، ایام کریسمس و میلاد عیسی مسیح است؛ ارمنی‌های ایران که بیشترین جمعیت مسیحیان ایران را تشکیل می‌دهند، ششم ژانویه را به این مناسبت جشن می‌گیرند اما حال و هوای کریسمس در ایران نیز مثل بیشتر کشورها که ۲۵ دسامبر را به عنوان میلاد عیسی مسیح جشن می‌گیرند، از چند هفته‌ قبل شکل می‌گیرد.


بعضی از خیابان‌های مرکز تهران بخصوص خیابان میرزای شیرازی (نادرشاه)، حال و هوای کریسمس به خود می‌گیرد و مثل روزهای قبل نوروز شلوغ می‌شوند و کسب و کار فروشندگان رونق می‌گیرد.


جلوی مغازه‌ها درخت‌های کاج گذاشته می‌شوند و گاهی بابانوئل‌هایی نیز در خیابان می‌چرخد تا به خصوص با کودکانی که از این خیابان می‌گدرند، عکس بگیرند و آنها را خوشحال کنند.


درخت‌ها و تزئینات کریسمس البته چندان ارزان نیستند، قیمت‌ کاج‌ها با توجه به سایز و کیفیت‌شان بین «۸۸۰ هزار تومان تا بیش از ۱۳ میلیون تومان» نوسان دارد. عروسک بابانوئل نیز از «۲۶۰ هزار تومان تا ۱۳ میلیون تومان» فروخته می‌شوند و در سایت‌های اینترنتی نیز عروسک‌های بزرگ بابانوئل تا بیش از« ۱۹ میلیون تومان» هم قیمت‌گذاری شده‌اند.


دوهفته مانده به کریسمس (۲۵ دسامبر)، بعضی از ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد که تعدادی از کودکان با شال و کلاه در خیابان میرزای شیرازی با فلوت، آهنگ معروف کریسمس به نام «جینگل بلز» را اجرا می‌کردند و خبر از فرارسیدن کریسمس می‌دادند، مشتریان و رهگذران دور آنها جمع شده‌اند و به نغمه و نوای آنها گوش می‌دادند.

هر ساله همزمان با افزایش جنب و جوش مردم کشورهای دنیا و آماده شدن برای جشن کریسمس، در ایران نیز -بخصوص در یک دهه اخیر- تصاویری از خیابان‌های تهران، اصفهان و چند شهر دیگر منتشر می‌شود که نشان از توجه مردم به آداب و رسوم کریسمس دارد.


به اذعان رسانه‌های ایران و تصاویری که منتشر می‌شود این حس و حال مخصوص پیروان مسیحیت نیست و براساس آمار بعضی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری فارس حدود «۹۰ درصد خریداران محصولات کریسمس مسلمان» هستند که منازلشان را آذین می‌بندند و گاهی به طنز یا جدی گفته می‌شود خانواده‌های غیرمسیحی چنان «علاقمند» به خرید درخت کاج شده‌اند که گاهی درخت کاج، نصیب مسیحیان نمی‌شود و دست خالی به خانه برمی‌گردند.


درخت کریسمس و تزئینات مربوطه به عنوان یک کالای لوکس وارداتی محسوب می‌شود و قیمت آنها بالا است و به طور طبیعی همه خانواده‌ها توان مالی برای پرداخت چنین مبالغی را ندارند و حتی گزارش‌ها نشان می‌داد که بازار خرید آجیل و میوه برای شب یلدای امسال نیز کم رونق‌تر از سال‌های گذشته بوده است.


در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که دلیل استقبال بخشی از جامعه ایران بخصوص در کلان شهرها از خرید‌های کریسمسی چیست؟

بی بی سی ، مسعود آذر