به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۲۷، ۱۴۰۲

ارتش اسرائیل بزرگترین تونل حماس را کشف کرد

  

ارتش اسرائیل روز یکشنبه با انتشار ویدیویی از کشف یک تونل بزرگ بتنی و آهنی در نزدیکی یک گذرگاه مرزی با اسرائیل خبر داد که در برخی نقاط عمق آن تا ۵۰ متر است و امکان عبور خودروها را فراهم می‌کند.

ورودی تونل تنها در چند صد متری گذرگاه به شدت مستحکم «اریز» و پایگاه نظامی اسرائیل در نزدیکی آن قرار دارد. ارتش اسرائیل تنها در ۱۰۰ متری جنوب ایست بازرسی، نقطه خروجی تونل بزرگ حماس را به خبرنگاران نشان داد.

ارتش اسرائیل همچنین گفت که این تونل بیش از ۴ کیلومتر (۲.۵ مایل) امتداد دارد و به یک شبکه تونلی گسترده در سراسر غزه متصل است و مدعی شد که از این تونل در حمله ۷ اکتبر برای عبور وسایل نقلیه، شبه‌نظامیان و تدارکات استفاده شده است.

دریاسالار دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل نیز گفت که طول کل تونل چهار کیلومتر است که برای رسیدن به شمال شهر غزه کافی است.

او توضیح داد که «بزرگترین تونلی که در غزه یافتیم... گذرگاه اریز را هدف قرار می داد.»

هاگاری مشخص نکرد آیا حماس از این تونل در حمله ۷ اکتبر استفاده کرده است یا خیر، و افزود: «میلیون ها دلار در این تونل سرمایه گذاری شده و ساختش سال‌ها طول کشیده و وسایل نقلیه می‌توانستند از آن عبور کنند.»

این در حالی است که بیشتر تونل‌های نمایش داده شده توسط جنبش‌های فلسطین یا ارتش اسرائیل، باریک و کم ارتفاع هستند و طوری طراحی شده‌اند که شبه‌نظامیان به صورت انفرادی با پای پیاده از آنها عبور می‌کنند.

اما تونلی که هاگاری نشان داد دارای ستون هایی بود که به صورت عمودی به سمت پایین شیب داشتند و به گفته او بخشی از یک شبکه گسترده‌تر است.

هاگاری به خبرنگاران ویدئویی از محمد السنوار، یکی از فرماندهان جنبش حماس و برادر یحیی السنوار، رهبر این گروه در غزه، نشان داد که روی صندلی مسافری خودرویی نشسته بود که به گفته او در حال رانندگی در داخل تونل بود.

این تونل‌ها برای مهندسان اسرائیلی که نگران هستند از این شبکه‌ها برای مخفی کردن گروگان‌ها توسط حماس استفاده شود، تبدیل به یک چالش شده است.

این امر منجر به کاهش سرعت حمله ارتش شد که به دلیل خسارت سنگین در میان غیرنظامیان فلسطینی باعث نگرانی قدرت های جهانی شد.

اسرائیل می‌گوید که نابودی شبکه تونل های حماس یک هدف اصلی است و بیشتر شبکه تونل‌ها از زیر مدارس، بیمارستان‌ها و مناطق مسکونی عبور می‌کند.

العربیه فارسی