به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۰۶، ۱۴۰۲

انهدام کشتی حامل مهمات ارسالی جمهوری اسلامی به روسیه

  کشتی روسی "نووچرکاسک" حامل پهپادهای شاهد ایرانی بوده است

cremea.jpg 

فرمانده نیروی هوایی اوکراین از حمله به کشتی جنگی متعلق به روسیه و انهدام آن در بندر فئودوسیا، واقع در شبه جزیره کریمه خبر داد. به گفته منابع اوکراینی کشتی روسی "نووچرکاسک" حامل پهپادهای شاهد ایرانی بوده است

کشتی نظامی روسی «نووچرکاسک» که حامل پهپادهای ارسالی از سوی جمهوری اسلامی بود بامداد سه‌شنبه ۲۶ دسامبر (پنجم دی‌ماه) در بندر فئودوسیا در شبه جزیره کریمه هدف موشک‌های اوکراین قرار گرفت.

رشبکه کریمه اعلام کرد «چنانکه مطلع شدیم انفجار در کشتی نووچرکاسک ده‌ها کشته و زخمی بجا گذاشت... آمبولانس‌ها به اینسو و آنسو در حرکت‌اند.»

ژنرال میکولا اولشچوک فرمانده نیروی هوایی اوکراین در اطلاعیه‌ای ضمن تأیید حمله به کشتی باری نظامی روسیه با تقدیر از اپراتورهای پهپاد خطاب به روس‌ها گفته «تا دیر نشده شلوارتان را بپوشید و کریمه را ترک کنید و به خانه‌هایتان بازگردید.»

وزارت دفاع روسیه و مقامات روسیه اعلام کردند که در حمله شبانه اوکراین به شهر بندری فئودوسیا کریمه یک نفر کشته، دو نفر زخمی و یک کشتی بزرگ به نام نووچرکاسک آسیب دیده است.

ساعاتی بعد از انفجار خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین از موشک‌های هدایت شونده که توسط هواپیما برای حمله به فئودوسیا پرتاب شده، استفاده کرده است.

ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که وقوع یک انفجار مهیب را منسوب به «یک کشتی ایرانی» نشان می‌دهد که در «بندر روسیه» منفجر شده است.

وبسایت «اطلس نیوز» گزارش داده کشتی آبی-خاکی نووچرکاسک متعلق به ناوگان دریای سیاه روسیه همان کشتی بود که در سال ۲۰۲۲ نیز آسیب دید. گفته شد این کشتی حامل پهپادهای ارسالی از جمهوری اسلامی بود.

سرگئی آکسیونوف فرماندار منصوب روسیه در شبه‌جزیره کریمه حمله اوکراین به بندر فئودوسیا را تأیید کرد و گفت که آتش‌سوزی ناشی از این حمله مهار شده است.

آکسیونوف همچنین گفته تیم‌های امدادی در محل حادثه حضور دارند و ساکنان در خانه‌های نزدیک به محل انفجار تخلیه خواهند شد.

گویا نیوز