به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، دی ۰۹، ۱۴۰۲

حمایت دانشجویان دانشگاه هنر از سپیده رشنو: کنار تو ایستاده‌ایم

جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه هنر با انتشار بیانیه‌ای از «شجاعت و آزادگی» سپیده رشنو ستایش کرده و با این زن معترض به حجاب اجباری اعلام همراهی و همدردی کردند.

این دانشجویان و دانش‌آموختگان در بیانیه خود با اشاره به حکم زندان سپیده رشنو نوشتند او « به جرم ایستادن پای یکی از اولیه‌ترین حقوق انسانی یعنی حق انتخاب نوع پوشش به چهار سال حبس محکوم شده است.»

دانشجویان دانشگاه هنر در این بیانیه خطاب به سپیده رشنو ادامه دادند: «ناگفته پیداست چهار سال اسارت سیاه، تغییری در حقیقت تو ایجاد نخواهد کرد. در حقیقت شجاعت و آزادگی تو، حقیقت شوریدگی و رهایی تو. کنار تو ایستاده‌ایم؛ همراهیم و همدرد، سپیده‌ی ما!»

روزسه‌شنبه ۱۴آذر۱۴۰۲، وکیل سپیده رشنو»اعلام کرد که با اعلام رای دادگاه تجدیدنظر استان تهران موکلش به «چهار ماه حبس قطعی» محکوم شده است.

خانم رشنو رشنو بعد از اعلام عمومی صدور این حکم در یادداشتی در اینستاگرام که همراه با یک نقاشی از صحنه حضور او در دادگاه با چشم کبود در حال امضای اوراق مرتبط با بازداشت خود بود منتشر شد، صدور حکم «چهار سال حبس به‌خاطر داشتن مو» را «بلاهت محض» خواند و گفت مانند آن است که کسی را به‌خاطر داشتن دست یا پا زندانی کنند.

سپیده رشنو در این یادداشت خطاب به حکومت جمهوری اسلامی نوشت «خوشحال نباشید»، چرا که «چهارسال اسارت سیاه نمی‌تواند تغییری در حقیقت ایجاد کند. شما به آگاهی و اراده‌ها باخته‌اید.»

سپیده رشنو نویسنده و مترجم و دانشجو رشته نقاشی در دانشگاه الزهرا در تهران است که سه ماه پیش از قتل حکومتی «مهسا امینی» و در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و پس از مدتی ویدیوی اعترافات اجباری او در حالی صورتش نشان از شکنجه می‌دهد از رسانه‌های حکومتی ایران پخش شد.

او روز ۱۰مهر سال جاری با انتشار تصویری از خود بدون حجاب اجباری نوشت که با همین پوشش به‌همراه وکیلش در دادگاه حاضر می‌شود تا از خود دفاع کند.

این مترجم و ویراستار، خرداد امسال خبر داد که بعد از احضار مجدد، با وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده، اما «ممنوع‌الخروج از تهران» است.

او پیش‌از آن نیز اعلام کرده بود دانشگاه الزهرا او را به‌دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»، دو ترم با احتساب سنوات از تحصیل منع کرده است.

نام سپیده رشنو در فهرست شبکه جهانی بی‌بی‌سی، از «صد زن تاثیرگذار و الهام‌بخش» از سراسر دنیا قرار گرفته است.

ایران وایر