به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آذر ۱۲، ۱۴۰۲

نتانیاهو در پی متوقف شدن مذاکرات غزه تیم موساد را از قطر فراخواند

 دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که مذاکرات قطر منجر به بازگشت 84 زن و کودک اسرائیلی و 24 دوتابعیتی از غزه شده است

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شنبه 11 آذر، اعلام کرد که تیم موساد به دلیل بن بست در مذاکرات درباره غزه از قطر فراخوانده شده است. دفتر نتانیاهو، در این باره افزود: «حماس به تعهد خود مبنی بر آزادی همه کودکان و زنان گروگان در فهرستی که مورد تایید آن بوده، عمل نکرده است».


در این بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل همچنین آمده است: «رئیس موساد از مدیر سازمان اطلاعاتی سیا، رئیس سازمان اطلاعات مصر و نخست‌وزیر قطر به خاطر کمک‌هایشان تشکر و قدردانی می‌کند».


این بیانیه خاطرنشان کرد: «مذاکرات قطر منجر به بازگشت 84 زن و کودک گروگان اسرائیلی و 24 دوتابعیتی از غزه شده است».


پیشتر، یک منبع آگاه به «رویترز» گفته بود که تیمی از سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) شنبه 11 آذر، در دوحه حضور دارند تا با میانجی‌‌گران قطری درباره برقراری آتش‌بس موقت دیگری در نوار غزه گفت‌وگو کنند.


به گفته این منبع آگاه گفت‌وگوها درباره امکان توافق برای برقراری وقفه بشردوستانه‌ای متفاوت از قبلی در جنگ غزه که روز گذشته جمعه یافت و همچنین آزادی گروه‌های جدیدی از اسرای اسرائیلی به غیر از زنان و کودکان و همچنین استانداردهای آتش‌بسی متمرکز شد.چ


توافق‌ وقفه بشردوستانه جنگ و تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل که در 24 نوامبر آغاز شد، شاهد آزادی زنان، کودکان و گروگان‌های دوتابعیتی اسرائیلی بود که در حمله 7 اکتبر توسط حماس ربوده و به غزه منتقل شده بودند.


اسرائیل نیز در اجرای مفاد این توافق متقابلا تعدادی از اسرای فلسطینی از جمله زنان و کودکان را از زندان‌های خود آزاد کرد.


اسرائیل و حماس متقابلا یکدیگر را به نقض توافق‌ آتش‌بس موقت متهم می‌کنند. این وقفه در جنگ غزه که با اهداف بشردوستانه و میانجی‌گری مصر و قطر و حمایت آمریکا حاصل شد، یک هفته به طول انجامید و دوبار تمدید شد تا اینکه میانجی‌ها راهی برای تمدید سومین بار آن پیدا نکردند.


اسرائیل با متهم کردن حماس به امتناع از آزادی همه زنان بازداشت شده، این گروه مسلح فلسطینی را در ارتباط با ازسرگیری جنگ در غزه مسئول دانست.


از سوی دیگر، یک مقام فلسطینی گفت که عدم تمدید وقفه بشردوستانه و ازسرگیری جنگ غزه پس از هفت روز توقف عملیات نظامی در این باریکه پس از آن رخ افتاد که تل‌آویو شرط ادامه تمدید آتش‌بس موقت را آزادی سربازان زن اسرائیلی از بند حماس اعلام کرده بود.


توافق آتش‌بس موقت و تبادل اسرا میان اسرائیل و حماس علاوه بر آزادی متقابل شماری از گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی، امکان امدادرسانی و ارسال محدود کمک‌های بشردوستانه به ساکنان نوار غزه را فراهم ساخت.

العربیه