به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۲، ۱۴۰۲

اتحاد مقدس جمهوری اسلامی و اراذل و اوباش

  داستان هانی‌کرده و رفقا

تصویری از هانی کرده 
از همان سال‌های آغازین تشکیل جمهوری اسلامی، خدمات متقابل اوباش و جمهوری اسلامی آغاز شد. اوباشی که به‌عنوان بازوی اجرای جمهوری اسلامی٬ زمانی که قرار نیست نیروهای نظامی و انتظامی رسما اقدام کنند٬ پا به میدان می‌گذارند تا کنسرت‌ها را تعطیل کنند٬ کتاب فروشی‌ها را به آتش بکشند و …؛ و در سال‌های اخیر، اعتراضات مردمی را سرکوب کنند.

این دسته از اراذل و اوباش در مقابل خدماتی که به جمهوری اسلامی ارائه می‌دهند، از حاشیه امن قضایی برخوردار می‌شوند. در طی بیش از چهل سال خدمات متقابل سران جمهوری اسلامی٬ بعضی از این اوباش به آن‌چنان جایگاهی رسیدند که اخبارشان توسط رسانه‌های رسمی حکومتی منتشر می‌شود؛ مانند خبر درگیری «شرور معروف تهران»٬ «هانی کرده.»

***

خبر زد‌وخورد هانی کرده و چند شرور دیگر از آن چنان اهمیتی برخوردار است که «سعید راستی»٬ رییس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس تهران و رسانه رسمی جمهوری اسلامی، در رابطه با او اطلاع رسانی می‌کنند.

«ایرنا»، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ۱۹دی۱۴۰۲، در رابطه با هانی کرده نوشت: «در بهشت زهرای تهران چند جوان با در دست داشتن چاقو و اسلحه به سمت او حمله کرده و او را از ناحیه سر و دست زخمی می‌کنند.»

سرهنگ راستی در رابطه با چرایی این درگیری خون‌بار اوباش نیز توضیح داده است: «بررسی‌های ابتدایی پلیس نشان می‌دهد که این درگیری به‌خاطر اختلافات و کری خوانی‌های قدیمی است و تحقیقات برای دستگیری و جزییات بیشتر این درگیری، ادامه دارد.»

اما هانی کرده کیست که خبر زخمی شدن او توسط رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود، که رییس مرکز عملیات سازمان اطلاعات پلیس در رابطه‌اش اطلاع رسانی می‌کند؟

لات باش، اما ولایی

«هانی خمانه»، متولد دهه ۶۰ در همدان، معروف به هانی کرده، یکی از معروفترین گنده‌لات‌های تهران است؛ او علنی در حساب کاربری‌ خود در شبکه اجتماعی توییتر، برای دیگر لات‌ها «کری» می‌خواند، با اینکه شغل و محل درآمدش مشخص نیست٬ ماشین پورش سوار می‌شود و تصاویری از سفرهایش به کشورهای مختلف مانند قبرس٬ ارمنستان٬ ترکیه و تایلند را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند. این گنده لات تهران در ضیافت‌های افطاری ماه رمضان مقامات بلندپایه نظام شرکت می‌کند. او حتی به مراسم افطاری «حسن روحانی«٬ رییس‌جمهوری سابق ایران٬ در سال ۱۳۹۷ نیز دعوت شده بود. این شرور با سابقه، روابط نزدیکی نیز با سرمربیان سابق تیم‌ ملی و استقلال دارد و حتی اخبار غیرتایید‌شده‌ای از لیدری هواداران استقلال توسط او منتشر شده است.

روی دیگر زندگی هانی کرده اما بازداشت‌های متناوب و زخمی شدن در درگیری‌هاست. او در مجموع، ۱۶ سال از زندگی‌اش را پشت میله‌های زندان گذرانده است. او ازجمله افراد سابقه دار است که در چندین پرونده دزدی و قتل، مجرم شناخته شده است.  ازجمله اتهام‌هایی که به هانی کرده وارد شده٬ صدور دستور قتل «وحید مرادی»، یکی دیگر از زورگیران تهرانی است که البته پیش‌تر پلیس آن را تکذیب کرده بود.

نام هانی کرده برای اولین‌بار در دهه هشتاد و در طرح دستگیری اراذل و اوباش بر سر زبان‌ها افتاد. او که یکی از «شرور‌های معروف محله بی‌سیم» بود، چند بار توانست در طرح موسوم به «طرح جمع‌آوری اراذل و اوباش»، قبل از دستگیری از سوی پلیس فرار کند، اما سرانجام یکی از ماموران پلیس به‌صورت اتفاقی او را در خیابان دید و دستگیرش ‌کرد.

البته براساس روایت خودش، اولین بازداشت «هانی کرده» وقتی اتفاق افتاد که تنها ۱۴ سال داشت. 

او همچنین در اسفند۱۳۹۷، دوباره به‌خاطر تخلف در فضای مجازی و تهدید دیگر ارازل اوباش، بار دیگر راهی زندان شد؛ اما بعد از مدتی و گذران محکومیت، دوباره آزاد شد.

رفت‌و‌آمد هانی کرده به زندان اما تا سال جاری ادامه یافت. تیر۱۴۰۲ بود که خبر رسید هانی کرده و سه نوچه او، به‌دلیل درگیری با چند تن از هواداران در تمرین تیم استقلال بازداشت شدند. 

او البته در یک مصاحبه ادعا کرده بود که از سال‌های پایانی دهه ۸۰ «شرارت را کنار» گذاشته است و دیگر به این دلیل بازداشت نشده است.

علت این تغییر هانی کرده را وبسایت «رویداد۲۴» منتشر کرد. این وبسایت در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «هانی کرده که سابقه شرارت، درگیری و چندین مورد دیگر را دارد، به بازداشتگاه معروف کهریزک منتقل می‌شود و با توجه به سوابق بسیاری که داشت، همه متفق‌القول می‌گفتند که او به‌زودی اعدام می‌شود.»

اما به نوشته رویداد۲۴، درشرایطی ‌که «همه‌چیز برای صدور رای اعدام آماده بود، به چند سال زندان محکوم شد و قبل از اتمام مدت حکم آزاد.»

کلید آزادی هانی کرده در دست سردار بی‌افتخار

«حسین همدانی»٬ از فرماندهان سپاه٬ که در دوران سرکوب جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ و روز عاشور در آن سال فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران را بر عهده داشت، در آخرین مصاحبه خود به استفاده از اراذل و اوباش در سرکوب معترضان اعتراف کرده بود.

همدانی در مصاحبه‌ای دربارهٔ اقدامات خود در سال ۱۳۸۸ گفته بود: «پنج هزار نفر از کسانی که در آشوب‌ها حضور داشتند ولی در احزاب و جریانات سیاسی حضور نداشتند و از اشرار و اراذل بودند را شناسایی کردیم و در منزلشان کنترلشان می‌کردیم؛ روزی که فراخوان می‌زدند، این‌ها کنترل می‌شدند و اجازه نداشتند از خانه بیرون بیایند.»

حسین همدانی در ادامه افزوده بود: «همه سینماهای تهران را اجاره کردم. تمام مدارس و حسینیه‌ها را در اختیار گرفتیم. نزدیک به ۳۰ هیات را هم که با من مرتبط بودند را هم آماده کردیم و گفتم دسته‌ها را به سمت میدان دانشگاه بیاورید. در روز عاشورا همین سه گردان غائله را جمع کردند.»

این فرمانده سپاه پاسداران در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اینکه «این حرف‌ها باید در تاریخ ثبت شود»، گفته بود: «در این اتفاقات ۸۳۰ نفر جانباز دادیم. فتنه ۸۸ از سوریه و جنگ هشت ساله مهم‌تر است. ۴۵ هزار بسیجی در این صحنه بودند.»

سپاه قدس البته از اراذل و اوباش در سوریه نیز استفاده کردند. هانی کرده نیز از جمله لات‌هایی است که سابقه حضور در سوریه به‌عنوان «مدافع حرم» را دارد و ویدیوهایی از او در فضای مجازی منتشر شده که در آن‌ها به حضورش در عملیات نظامی جمهوری اسلامی در آن کشور افتخار می‌کند.

پس‌از آن نیز ارتباط نزدیک هانی کرده و نهادهای امنیتی ادامه یافت. بخش فارسی «صدای آمریکا» به نقل از یک منبع مطلع در رابطه با این شرور نوشت: «سپاه و اطلاعات کاملا از کارهاش خبر دارن، اما چون تو درگیری‌ها و قضایای مختلف، کمک‌شون می‌کنه، کاری بهش ندارن.»

این منبع تاکید کرده است که هانی کرده، «مخبر» وزارت اطلاعات و سپاه است و «حقوق کلانی» هم از آن‌ها دریافت می‌کند.همچنین اخباری در رابطه با قاچاق موادمخدر توسط او٬ زیرنظر نهادهای امنیتی منتشر شده است.

به گفته یک جامعه‌شناس ساکن تهران، یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده جمهوری اسلامی از اراذل و اوباش، تلقی خشونت به‌عنوان تنها و ساده‌ترین راه حل است: «اراذل و اوباش در قلدری و خشونت تخصص دارند و جمهوری اسلامی همواره از روش‌های خشونت‌آمیز برای پیشبرد مقاصدش یا سرکوب معترضان استفاده کرده است. از سوی دیگر به‌صورت تاریخی این گروه از شهروندان ارتباط نزدیکی با پایگاه‌های مذهبی دارند٬ یا خود از بنیانگذاران آن هستنند. این ارتباط نزدیک موجب ایجاد زبان مشترک بین برخی چهره‌های مذهبی و اوباش محلات شده است که همین، کمک فراوانی به سازماندهی اوباش برای استفاده در بزنگاه‌ها می‌کند.»

ایران وایر