به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۱۰، ۱۴۰۲

اعتصاب غذای زندانیان قزل‌حصار و بند زنان اوین

  

نرگس محمدی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین و برنده جایزه نوبل صلح در اینستاگرام خود اعلام کرده است که زندانیان بند زنان اوین نیز با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان قزل‌حصار همراهی می‌کنند. این اعتصاب غذا در اعتراض به اعدام‌ها در ایران صورت می‌گیرد.

نرگس محمدی در یادداشت خود نوشته است:

بند زنان زندان اوین به اعتصاب غذای زندانیان قزل حصار پیوست. این دومین اعتصاب غذای عمومی در بند زنان سیاسی اوین طی یک هفته اخیر در اعتراض به اعدام ها در ایران است.

صبح روز سه شنبه زنان زندان اوین مطلع شدند که ده نفر از زندانیان سیاسی قزلحصار در اعتراض به اعدام و برای توقف آن، روزهای سه شنبه اعتصاب غذا خواهند کرد.

همه زنان زندانی در زندان اوین در اعتراض به اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد وفا آذربار، محمد فرامرزی، پژمان فاتحی، محسن مظلوم و توقف اعدام دهها زندانی دیگر، ضمن اعلام همبستگی با اعتصاب کنندگان زندان قزل حصار، امروز سه شنبه دهم بهمن ماه در اعتصاب غذا هستند.

پنج‌شنبه پنجم بهمن نیز، همه زنان زندان اوین در اعتراض به اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی در اعتصاب غذا بودند که با موج گسترده افکار عمومی همراه بود.

اعتصاب غذای ده زندانی سیاسی در زندان قزل‌حصار

۱۰ تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار در استان البرز، اعلام کردند از این به بعد هر سه‌شنبه در اعتراض به اعدام‌ها با عنوان «سه‌شنبه‌های سیاه» اعتصاب غذای گروهی خواهند کرد.

بنا بر گزارش اختصاصی رسیده به بخش فارسی صدای آمریکا، «زرتشت احمدی راغب، جعفر ابراهیمی، احمدرضا حائری، لقمان امین‌پور، میثم دهبان‌زاده، سعید ماسوری، رضا محمدحسینی، رضا سلمان‌زاده، حمزه سواری، و سپهر امام جمعه» زندانیانی هستند که اعلام کرده‌اند روزهای سه‌شنبه در اعتراض به روند اعدام‌ها اعتصاب غذا خواهند کرد.

در روزهای گذشته دست‌کم شش زندانی شامل از جمله محمد قبادلو، فرهاد سلیمی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی، پژمان فاتحی، و وفا آذربار در زندان قزل‌حصار اعدام شده‌اند.

همچنین، در آستانه اعدام چهار زندانی سیاسی کرد که از زندان اوین به قزل‌حصار انتقال یافته بودند، مقامات قضایی و اطلاعاتی به داخل بند زندانیان سیاسی یورش بردند و ضمن ضرب و شتم آنها وسایل این زندانیان را شکستند و یا با خود بردند.

مطابق گزارش پیشین صدای آمریکا، حمله به واحد ۴ بند ۲۱ سالن ۲ زندان قزل‌حصار که محل نگهداری این زندانیان سیاسی است، در حالی صورت گرفت که تعدادی مأمور با اسلحه در قسمت هواخوری مستقر شده بودند.


اینستاگرم نرگس محمدی، صدای آمریکا