به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۱، ۱۴۰۲

تجمع ایرانیان در ۱۵ کشور علیه مجازات اعدام

 ایرانیان ساکن ۴۳ شهر در ۱۵ کشور جهان در ادامه کارزار جهانی

 «نه به اعدام»، در حمایت از محکومان به اعدام در ایران تجمع برگزار کردند. انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ در بیانیه‌ای احکام اعدام ۱۰ زندانی سیاسی را محکوم کرد و از مردم خواست خانواده‌های آن‌ها را تنها نگذارند.

روز شنبه ۳۰ دی ماه، ایرانیان ساکن سوئد، کانادا، آلمان، آمریکا، انگلیس، فرانسه، اتریش، بلژیک، ایتالیا، دانمارک، هلند، استرالیا، فنلاند و عراق در شهرهای مختلف این کشورها تجمع برگزار کردند.

در کانادا، ایرانیان ساکن شهرهای تورنتو، ونکوور، مونترال، اتاوا، ساسکاتون، میسی ساگا، همیلتون، نیاگارا، کبک سیتی و کلگری در سرمای شدید این شهرها در تجمع‌ها حاضر شدند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها با نمایش عکس‌های افراد زیر حکم اعدام در یک دست و طناب دار در دست دیگر، اعتراض خود را به احکام این زندانیان نشان دادند.

در این کارزار جهانی که از ۲۳تا ۳۰دی‌ماه آغاز شد، بیش از ۱۰۰گروه و حزب سیاسی و بیش از ۸۰۰کنشگر ایرانی و غیر ایرانی علاوه بر برگزاری تجمع‌ها، در ارتباط با اعدام‌ها در ایران با مقام‌های این کشورها دیدار کردند.

مصطفی صابر، یکی از اعضای هیات هماهنگی هفته کارزار جهانی علیه اعدام در ایران، گفت این حرکت در خارج کشور با موجی از همراهی و حمایت در داخل کشور در بین تشکل‌های دادخواهان، کارگران، بازنشستگان، پرستاران، زنان، دانشجویان و همچنین کانون نویسندگان ایران همراه بود.

صابر این کارزار را نمایش پر قدرت علیه هر گونه اعدام دانست که امیدها را برای توقف «ماشین اعدام و قتل عمد حکومتی» تقویت می‌کند.

بیانیه انجمن خانواده‌های جانباختگان پی‌اس۷۵۲ در محکومیت احکام اعدام

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲، روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای احکام اعدام صادر شده برای ۱۰ زندانی سیاسی را محکوم کرد و نوشت: «تعداد زیادی از جوانان ایران در خطر اعدام قرار دارند.»

وفا آذربار، محسن مظلوم، محمد (هژیر) فرامرزی، پژمان فاتحی، رضا رسایی، مجاهد کورکور، کامران شیخه، انور خضری، خسرو بشارت و فرهاد سلیمی، ۱۰ زندانی سیاسی محکوم به اعدام هستند.

این انجمن با بی‌شرمانه‌ خواندن اقدامات جمهوری اسلامی در صدور و اجرای حکم اعدام و محکومیت احکام اعدام صادر شده، از ایرانیان سراسر دنیا خواست که خانواده‌های آنها را تنها نگذارند.

در بخشی از این بیانیه آمده که «ما در کنار خانواده‌هایی هستیم که برای حفظ جان عزیزان‌شان مبارزه می‌کنند. جنایتکاران جمهوری اسلامی را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

وب‌سایت هرانا پنج‌شنبه ۲۸ دی‌ماه در گزارشی نوشت در حال حاضر حداقل ۱۲زندانی در ایران با اسامی محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار، هژیر فرامرزی، انور خضری، کامران شیخه، فرهاد سلیمی، خسرو بشارت، رضا رسایی، فرشید حسن زهی، منصور دهمرده و مجاهد کورکور با اتهامات سیاسی یا امنیتی به اعدام محکوم شده‌اند.

این ۱۲زندانی سیاسی در زندان‌های اوین، قزل‌حصار کرج، شیبان اهواز، دیزل‌آباد کرمانشاه و زاهدان به‌سر می‌برند و با حکم دادگاه‌های انقلاب و کیفری قوه قضاییه جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده‌اند.

به نوشته هرانا، شعبه‌های ۲۶و ۲۸دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری و قاضی محمد مقیسه، با صدور حکم اعدام برای هشت تن از این افراد در دو پرونده مجزا، بیشترین نقش را در صدور احکام اعدام برای این افراد داشته‌اند.

محاربه، افساد فی‌ الارض، عضویت در احزاب اپوزیسیون و همکاری با دول خارجی از جمله اتهاماتی هستند که منجر به صدور حکم اعدام برای این افراد شده‌اند.

ایران اینترنشنال